I lys av tragedien som har fremkommet i mediene i dag: Olav Gunnar Ballo’s datter Kaja (20) tok sitt eget liv etter å ha blitt testet av scientologene, så tenkte jeg at jeg burde fortelle om min erfaring med scientologikirken.
Det var 16. desember 2004 at jeg vandret nedover Karl Johans gate i Oslo, på utkikk etter julegaver.
Omtrent halveis ned Karl Johan, i retning Oslo S, ble jeg stoppet av en velkledd herremann som spurte meg om jeg var fornøyd med livet. Jeg svarte som sant er, at livet var bra, og at livet kunne ha vært verre.
Herremannen snakket litt frem og tilbake, før han inviterte meg inn i løvens hule (Karl Johans gate 12) for å ta en personlighetstest. Det skulle visst avsløre om jeg hadde noen problemer, slik at de kunne ta fatt i dem og hjelpe meg.

Jeg skjønte fort at de var scientologer og ble litt betenkt, siden det er så mange skrekkhistorier om scientologene, men jeg var jo litt nysgjerrig også. Så jeg ble med inn. Jeg prøvde å stålsette meg mot en eventuell hjernevasking.
Vi gikk opp noen trapper og kom inn i et større lokale. Der var det flere scientologer i gang med å “hjelpe” folk som var lokket inn fra gata. Vi gikk inn i et mindre rom og satte i gang med en personlighetstest.
Det underlige var at spørsmålene var med få unntak utformet slik at uansett hva du svarte, så var det feil.
F.eks (hentet fra testen som ligger ute på nett):
“125) Are you suspicious of people who ask to borrow money from you? ”
(Er du ofte mistenksom når folk spør om å få låne penger av deg?)
Om jeg svarer ja, så er jeg paranoid, hvis jeg svarer nei så er jeg lettlurt og hvis jeg svarer vet ikke, så er jeg en usikker person som ikke helt vet hva jeg vil.
“155) Do people enjoy being in your company? ”
(Liker folk seg i ditt selskap?)
Svarer jeg ja, så er jeg innbilsk, svarer jeg nei, så har jeg lav selvtillit, svarer jeg “vet ikke”, så betyr det vel at jeg ikke bryr meg eller at jeg er en veldig usikker person.
Personlighetstesten er med andre ord temmelig kategorisk og unyansert. Enten er man en dominerende psykopat, eller så er man en underdanig usikker person som lar seg utnytte. Og i nesten alle tilfeller vil man trenge “hjelp” fra Scientologi kirken.
Testen burde ha flere alternativer. Som “av og til”, “ofte”, “sjelden”, sånn at det blir mere nyansert.
Uansett, herremannen kom frem til at jeg var en som lot meg utnytte av andre. Jeg var dumsnill og trodde altfor godt om andre. Men at de kunne “hjelpe” meg hvis jeg ville. Første steg mot et lykkeligere liv var en bok: “Dianetikk” (Scientologenes Bibel skrevet av bedrageren og sci-fi forfatteren L. Ron Hubbard) som ville hjelpe meg til å bedre forstå livet og ta de rette valgene.
Jeg spurte hvor mye boka kostet, og etter et blikk på min nøytrale vinterpåkledning (svart bukse og frakk) så svarte herremannen 100 kroner.
Jeg svarte at jeg hadde ikke så mye penger på meg. Herremannen spurte da om hvor mye jeg hadde.
Jeg tok opp lommeboka og rotet litt i den, fant først 20 kr, og så en 10′er til. Jeg hadde 30 kroner (kreditkortene mine holdt jeg godt skjult).
Herremannen så skuffet ut, men gikk til slutt med på å selge boka for 30 kroner, i håp om at den kunne hjernevaske meg inn i scientologikirken.
Jeg tenkte at 30 kroner kunne jeg alltids unnvære, så jeg slo til. Jeg måtte oppgi navn og adresse og skrive under på en kvittering. Så fikk jeg lov til å gå.
Vel hjemme bladde jeg gjennom boka, og konkluderte raskt med at dette var sludder og vrøvl. Boka Dianetikk ble så plassert i hylla sammen med mine andre religiøse skrifter Bhagavad gita, Koranen, Bibelen etc. og ble raskt glemt.
Sommeren 2007 mottok jeg et brev fra Scientologikirken, der de skrev at de savnet meg og spurte om jeg hadde det bra. Jeg ble litt overrasket, men forstod jo at de var skuffet over at de ikke klarte å narre meg.
Scientologikirken hevder selv at scientologi er basert på vitenskap og at de bruker vitenskapelige metoder for å hjelpe mennesker til å få et bedre liv. Men deres vitenskap, samt læren om “Dianetikk”. er bare sludder og vrøvl.
De bruker uakseptable metoder for å rekruttere mennesker som de kan hjernevaske, og det er på tide at denne sjuke sekten blir stoppet.


161 kommentarer In " I løvens hule – Snillfant på besøk hos Scientologene "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
april 15th 2008 at 10:09 pm
Sikker på at det var en kvittering, og ikke bare “Takk for donasjonen”?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 15th 2008 at 10:09 pm
En ting er sikkert, de er ikke riktig kloke …og er ikke troende i den forstand at de kommer til salighet. DE er pengegriske og maktsyke.
Doc
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 15th 2008 at 10:22 pm
Scientology er et eksempel på hvor sykt religion(kulttilbedelse) kan bli og hva slags påvirkning det har på det enkelte invidet som har falt i deres klær.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 15th 2008 at 10:23 pm
Godt du ikke lar deg hjernevaske snillfant!
Skummelt at noen utnytter svake mennesker på denne måten.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 15th 2008 at 10:23 pm
Meget bra innlegg, Snillfant! Det er på tide at man stopper denne syke sekten. Denne typer sekter ødelegger menneskets sinn.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 15th 2008 at 10:25 pm
Jeg tror det bare var et påskudd for å få mitt navn og adresse, så de kunne purre på meg om jeg ikke lot meg hjernevaske ved første forsøk.
Jeg fikk jo et brev fra dem i fjor sommer, hvor de savnet meg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 15th 2008 at 10:32 pm
Mange takk mattis. Ja det er altfor mange syke sekter som krever betaling for tro.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 15th 2008 at 10:33 pm
Ser forresten at du har klart å endre navn. Det er flott c”,)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 15th 2008 at 10:38 pm
Ja, jeg er glad jeg er i besittelse av en ganske sunn skepsis (tror jeg) og ikke tar alt for god fisk.
Det burde være forbudt å lure og hjernevaske mennesker inn i syke sekter.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 15th 2008 at 10:41 pm
Jepp
Dette er ren og skjær business for dem. Som L. Ron Hubbard sa: “The way to make a million dollars is to start a religion.”
En tommelfingerregel er vel at religioner som koster penger, er som regel tull og fanteri.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 15th 2008 at 10:41 pm
Det er jo hele hensikten med slike spørreundersøkelser:
1. Få folk i tale
2. Utnytte svaret til egen fordel
3. Verve folk til organisasjonen som kan
a) lure inn flere folk
b) suges for penger
c) utnyttes via et fremtidig testamente
d) lures til å gå på stadig flere og
dyre kurs i personlighets-utvikling
e) hjernevaskes til å utføre spesielle
tjenester
Spør du meg burde hele organisasjonen forbys og ledere settes på tiltalebenken.
De har vært dømt før!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 15th 2008 at 10:42 pm
Du mener vel klør, ikke klær. Ja, scientology er en syk religion, og om man faller i deres klør, så er man nærmest fortapt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 15th 2008 at 10:44 pm
Ja, de er noen forbaskede svindlere. I allefall hovedmennene som står bak dette jukset. Det finnes jo også godtroende medlemmer i Scientologikirken, som lar seg bruke.
L. Ron Hubbard var jo en svindler som var mest opptatt av å tjene penger.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 15th 2008 at 11:32 pm
Møkkasekt………..sperr lederene inne på galehus der de hører hjemme!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 15th 2008 at 11:44 pm
Ja det hadde nok vært best i lengden.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 12:24 am
Ja… Det er lov å tenke selv
Jeg har lest et utall av deres bøker i ren nysgjærrighet i sammenheng med et utvidet men enkel studia av ulike religiøse retninger i praksis og det var mye “tomt prat” i tekstene der som mange andre steder.
Spørsmålene og deres håpløse svaralternativer er faktisk ganske identiske med de som jeg sjekket på Edwin Ruuds hospital på Mysen (Norsk helsevesen/psykiatri) og andre psykologirelaterte avdelinger innen norsk helse så det virker ikke som om de egentlig er så veldig originale av oprinnelse…..
Mye av disse underlige spørsmålsformuleringene går jo også igjen når en sjekker matchingtester som ulike datingfirmaer bruker på internett….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 1:38 am
scientologene burde sperres inne og tvinges til å spise sine egne løgner !?!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 1:42 am
Jeg flyttet til Oslo fra det blide Sørlandet på slutten av 80 tallet, De holdt på da som nå, En veninne av meg ble med inn på akkurat samme testen. Dette er jo ikke noe nytt. De har jo holdt på med samme tullet i evig tid, deter garantert mange som har hoppet på denne her.
Det er lenge siden 80 tallet.
Mye har garantert skjedd, dette blir egentlig en spennede sak å følge.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 3:07 am
Ja, det er ikke noe nytt. Scientologi kirken ble startet av L. Ron Hubbard for å tjene penger, og helt siden dengang har de benyttet seg av lugubre metoder for å vinne tilhengere.
Håper det siste mediafokuset kan bidra til at rettsvesnet nå setter søkelyset på scientologikirken og får satt en stopper for deres virksomhet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 6:08 am
Ja, kanskje det hadde vært noe c”,)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 10:16 am
Det var jo butikk førsst, og de solgte dårlig, og butikker beskattes. Så de regga sausen sin som religion, og vips… skattefrihet og troverdighet for dem som er lette å selge til.
Teknikk, teknikk…
galematja….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 11:29 am
Man er på farlige veier når religion og vitenskap blandes sammen. Scientologi – det ligger jo noe forførerisk – “ærlig og ekte” – bare i navnet. Ser klare paraleller med trosretningen til antroposofene og læren til Rudolf Steiner som kalles “åndsvitenskap”.
Hilsen – en som tviler
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 11:57 am
Yes, kjenner igjen dette. Jeg og en venn av meg ble også med opp der før julen i 2005. Vi ble satt forran en maskin mens vi holdt i 2 metallrør. Måleren på maskinen gikk opp og ned og “viste stress.” Jeg la mere til at fyren hele tiden holdt hånda bak maskinen under testen. Først ut var kompisen min. Han hadde en grei normal stress faktor ifølge mannen. Da det var min tur svingte måleren som gal opp og ned, mens han så bekymret ut og lurte på hva jeg tenkte på som skapte stress. Selv følte jeg meg rolig og i fin form. Ingen bekymringer what-so-ever. Da jeg sa jeg ikke bekymret meg om noe, ba han meg tenke på ting. “Familie eller no” Plutselig gikk stresset opp, og han spurte hva jeg tenkte på. Akkurat da var det Bestemor, men det var jo bare fordi hun er så snill. Hun er så sprek og rask som en 80 åring kan være. Da så han supersympatisk ut og spurte etter formen hennes. Til slutt avsluttet han testen, og sa at jeg ifølge måleren har noe som gnager. Vi takket nei til å kjøpe boken, og gikk ut med en ekkel magefølelse. Det har selvsagt gått opp for meg at kompisen min ble testet først for å vise at den kan gi fint utslag, for deretter å ta meg. Jeg visste ikke på den tiden noe om scientologi kirken, men heldighvis har hadde jeg vett nok til å skjønne at det der var lureri.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 12:34 pm
Scientologi”kirken” er ikke noen kirke! De bare beiter på religionsfriheten i den vestlige verden. Også jeg kan lage et konsern basert på ren svindel, definere det hele som en kirke, pålegge “medlemmene” taushets”plikt” og organisere metoder for å knekke de som allerede er i en utsatt livssituasjon. Alt i den hellige dollarens navn. Sjarlataner, løgnere og svindlere er det de er – ingenting annet! Slik sett så er de jo i godt selskap i dagens “globaliserte markedsøkonomi”.
De hemmeligholder, de lyver, de svindler – det er realitetene. Det kan bevises gjennom en helt ordinær rettsprosess. At så ikke har skjedd kan forundre noen og enhver.
MVH
Kjell G Offerdal
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 12:36 pm
Folk som er dumme nok til å bli deppa av hvilken som helst relgion og annet vås er sjelden et tap for resten av verden…. Nå snakker jeg generellt, og ikke om Ballo-saken. Jeg skal lage min egen relgion der alle som ikke tror på den kommer til helvete for all evighet, (med unntak av fine damer som slipper inn gratis…)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 1:21 pm
ble utsatt for det samme som snillfant i amsterdam en gang paa 70 tallet.fikk ogsaa hore at jeg hadde problemer og at jeg trengte hjelp av dem (scientologene), men som den skeptikern jeg er/var takket jeg heldivis nei.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 1:27 pm
Scifags prøvde å hjernevaske moren min på 70-tallet, heldigvis så hadde hu hørt om hva slags folk det var og at de drev med svindel osv. Det endte med at scifags dukka opp på jobben hennes og skulle ha henne med:S
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 1:32 pm
Dette er jo ikke noe nytt. Tidligere religiner mener også at vi alle er syndere og må frelses fra våre synder. L.Ron har bare funnet opp hjulet på nytt. Og for noen litt naive mennesker med diverse huller i sine historiekunnskaper kan hjulet virke som en genial oppfinnelse dersom man ikke har sett det før.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 2:02 pm
Jeg ble også stoppet på gaten, hvor jeg ble spurt om å holde i to lange metall “pinner”, Pinnene var koblet til en slags “elektro måler” som skulle måle mitt stressnivå.
De spurte om jeg kunne tenke på noen som var meg nær. Dette gjorde jeg. Måleren gikk til tops. De spurte hvem jeg tenkte på osv.?
Hva denne maskinen er skulle jeg gjerne vist mer om?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 2:06 pm
Jeg synes denne diskusjonen er for lite nyansert.
Jeg er uenig i måten media blir brukt i krigen mellom anon og CoS.
Mest av alt synes jeg at nyhetsmediene burde rapportert objektivt. Dagbladet burde tatt første skritt og opprettet en ukentlig artikkel som fokuserte på hva som skjer, istedet for hva som burde skje/hva folk bør tro/sensasjon.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 2:17 pm
En venninne og jeg ble stoppa av en kvinne og en mann på Karl Johan før jul i fjor. De hadde rigga seg til ute på gaten og foretok testene der og da, de sa det var en stresstest. Vi skulle holde i to sylindre som var kobla til et måleinstrument. Så skulle de stille noen spørsmål for å se om det gav utslag. Vi skjønte jo at de var tullinger, men vi hadde ingen anelse om at de var Scientologer så vi tok testen for moro skyld. De ville selvfølgelig selge denne boka til 100kr, men vi takket pent nei. Har senere lest at den testen vi tok er en løgntest og ikke en stresstest.
Jeg hadde aldri turt å gitt dem navn og adresse, aldri!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 2:29 pm
Jeg ble også lokket inn på en slik sammen med ei venninne da vi som to jenter på 17-18 kom til Oslo alene for første gang for å delta på et lederseminar.
Vi var naive jenter fra landet og hadde aldri hørt om scientologi før så vi ble med på testen da en pent kledd ung gutt dro oss med.
Heldigvis sier jeg bare, så ble resultatet jeg ble presentert såpass på trynet at jeg bare lo av det og gikk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 2:35 pm
Du ga dem adressen????
det er som å be “Jehova” inn på kaffe.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 2:39 pm
Hadde de et sånt “E-meter” der?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 2:54 pm
Ble selv fanget. Tok testen. Ble invitert på et samling. Der ble det holdt foredrag, vist bilder og videoer av folk som fikk hjelp. Deretter ble jeg med inn på et kontor hvor jeg ble tvunget til og skrive under på medlemskap. Det føltes slik.
Dagen etter så oppsøkte jeg dem og fortalte dem at jeg ikke ville være medlem.
Deretter fikk jeg brev i posten hvor det sto at jeg var velkommen tilbake. Fikk sirka 4-5 sånne brev iløpet av 1,5 år.
Heldigvis har de ikke min nye adresse
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 3:35 pm
Hvorfor oppga du ikke bare falsk adresse når de ville ha deg på å skrive under på et papir (som du selv antok var et påskudd for å få tak i adressen din?)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 3:44 pm
Folk må tenke selv, og stålsette seg mot
slike vervingsforsøk.
Flott at du belyser dette problemet !
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 3:52 pm
Jeg er hjertens enig. Forby skiten eller i det minste boikott filmene som disse hjernedøde skuepillerne er med i. Hvis scientologiskuespillere viser seg å bli ensbetydende med nada “in the box office” så følger søppelkirka snart med i dass.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 4:19 pm
Jeg og dama var en tur innom “løvens hule” i Sydney for et par år siden.
Synes hele opplegget var ganske latterlig, og jeg avslo tilbudet om en personlighetstest. Dama var derimot litt nysgjerrig, men aller mest “altfor (misforstått) høflig” til å si nei til den ellers hyggelige karen, så hun tok en test. Jeg bedrev tiden mest med å smile av alle de latterlige sitatene av Hubbard som hang på veggene…
Jeg tror ikke noen noengang skulle klart å påvirke meg så mye at jeg tok selvmord av den grunn, men det er nå en kjensgjerning at mange personer, av mange forskjellige grunner, har lav selvtillit og selvfølelse, er usikre på seg selv og egne vurdeinger, eller bare lar seg sjarmere av følelsen av å høre til et sted. Slike personer kan fort bli utnyttet. Om de blir fralurt litt penger, er ikke det det verste som kan skje. Det ervel ikke en direkte svindel, ettersom de i det minste får igjen “følelesen av å høre til,” selv omdet ikke er det de “får kvittering for.” Det motbydelige er jo at de tar penger for religion, og der er det noe som skurrer…
Inntil de har gjort noe direkte lovstridig kan de vel nepe forbys. At ordet spres om at dette er en latterlig “falsk” religion (de tror jo at det ligger aliens nedfrosset i vulkaner omkring på kloden for pokker.) så vil vel folk få en naturlig skeptisisme mot disse “innkasterne” på karl johan og andre steder, og dermed får de hverken penger eller annen støtte til å holde på, (med mindre Tom Cruise tar seg av det økonomiske på egen hånd)og da forsvinner jo problemet av seg selv.
Så.. spread the word!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 4:23 pm
Opplevde det samme omtrendt på samme tiden. Gikk på Carl Johann og ble invitert inn i et fint lokale av en velkledd mann for å se en gratis utstilling. Det viste seg at jeg skulle testes i en maskin som målte stress. Holdt på to rør som var koblet til en slags måler,og fort ut at den ble påvirket av hvor hardt jeg holdt på rørerene. Da mannen begynte å snakke om livet og tro og blablabla, sa jeg bare at det der ikke var noe for meg og gikk igjen. Hadde ikke hørt om scientologifolkene da, men skjønner nå hva slags møkkafolk det er som lokker med utstillinger og det ene og det andre for å utnytte andre mennesker.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 4:27 pm
Hehe.. Jeg har også vært i det samme lokalet.
Fra meg skulle de ha opp i mot 300 kr.
Jeg var vist en veldig stresset person, som ikke fikk gjort så mye fordi alt stresset i hodet mitt tok overhånd.
Ganske komisk hele greia.. Men som sagt, de burde bli stoppet nå!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 5:06 pm
Snillfant, pass på at ikke de gale psykopat-scientologene klarer å spore bloggen din tilbake til den virkelige identiteten din. De er kjent for å saksøke, svartmale og terrorisere folk som uttaler seg negativt om virksomheten deres.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 5:11 pm
Ja de insisterte jo på at dette skulle gå ordentlig for seg. De måtte ha navn og adresse og jeg måtte underskrive på en “kvittering” i to kopier som bevis på at jeg gjorde dette frivillig.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 5:12 pm
De hadde mye rart der, så det kan godt hende. Men jeg prøvde ikke noe E-meter.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 5:14 pm
Tja si det. Jeg er vel kanskje litt for dumsnill og lettlurt da. Det var i allefall det scientologen konkluderte med.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 5:18 pm
Vel jeg har forståelse for at noen er lett påvirkelige og jeg synes det er forkastelig at disse skal utnyttes av denne wannabe religionen.
Jeg synes det var tragisk med Kaja, som tok det testresultatet så tungt at hun valgte å ende sitt liv.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 5:19 pm
Kan ikke noen bli med inn på en slik test of bare snu på flisa litt. Si at han personen som intervjuer ser litt stresset ut. Det hadde blitt moro. Hadde de hatt et kontor her på landet hvor jeg bor skulle jeg ha prøvd noe sånt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 5:20 pm
Det er flott at du holdt hodet kaldt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 5:21 pm
Det stemmer at det ikke er noen kirke. Det jeg var inne i var rene forretningslokaler.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 5:26 pm
Ja ikke sant? Scientologenes opplegg er surrealistisk og virkelighetsfjernt så det grenset mot det latterlige.
Jeg måtte flere ganger prøve å holde meg alvorlig.
Flott at du ikke lot deg lure. Håper det gikk bra med din venninne også.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 5:28 pm
300 kroner fra deg?? Humm, det må jo bety at jeg er for dårlig kledd, siden de bare forlangte 100 kroner av meg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 5:32 pm
Svarte på alle spørsmål og ga dem navn/adresse, men avslo vervetilbudet. Ett par dager etterpå fikk jeg drapstrusel i posten. De skulle skyte meg. Dessverre kastet jeg brevet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 5:39 pm
Humm, det tenkte jeg ikke på. De har jo mitt navn og min adresse og kvitteringen *rødme*.
Får håpe at de ikke klarer å legge sammen to og to og koble informasjonen til min identitet…
Hvis ikke, får jeg vel bare slå meg sammen med Andreas Hedal-Lund. http://www.xenu.net
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 5:41 pm
Ja det hadde vært noe. Men for å pyske dem ut, må man jo ha en god del kjennskap til hvordan de opererer, slik at man ikke blir helt satt ut av deres “hersketeknikk”.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 5:53 pm
Tomler deg opp for dette kunne jeg ikke sagt bedre.. ble lurt inn i karl johan en gang jeg også… men har ikke hørt noemer nei.. og godt er det.. hehe
storklem
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 6:00 pm
Jeg har også gjort det der, tok en stress test, og jeg er visst veeeeeeldig stresset, ble prakket på den boka du også kjøpte og ble lovet ett bedre liv, bladde vel to sider inn før jeg gav den til veninna mi som jeg tror har kastet den. Ca tre ganger i året ringer de inviterer meg på konferanser i oslo også får jeg ett kort i ny og ne hvor de inviterer til konferanser eller bare “spør hvordan det går” selv om jeg gang på gang forteller dem at jeg ikke gidder og komme tilbake og at de skal slutte og ringe meg får jeg stadig nye oppringninger og brev. flotte folk.. *kremt*hehe
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 6:11 pm
Såpass, he he. Jeg har ikke svart på deres henvendelser. Tenkte at hvis jeg svarer så oppmuntrerer jeg dem og at de sikkert ville gjøre flere fremstøt. Men når de ikke hører noe fra meg, så gir de vel opp.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 6:12 pm
Nå er det nå engang slik at verden er full av lettlurte fjols,og man kan jo ikke detaljbestemme hva folk skal tro på-selv om det å tro på det flyvende spagettimonsteret er like rasjonelt som å tro at sjelene til avdøde romvesener hjemsøker menneskene (Scientologenes “hemmelige” tro,som avsløres kun for medlemmer på de “øverste trinn”).Men at de kan skjule seg bak religions-stempelet for å unngå beskatning, det er for jævlig! Vi har naive,lettlurte politikere,og denne sekta burde fratas religions-statusen umiddelbart,og betale skatt som alle andre.Da tenker jeg det lokalet på Karl Johan hadde blitt ledig ganske raskt…;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 6:14 pm
Takk for koselig kommentar. Fint at du ikke har blitt videre plaget av dem.
Klem
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 6:27 pm
Denne, og alle andre sekter også, bør forbys eller i det minste nektes statsstøtte.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 6:33 pm
Sambo ble huket inn av dem på slutten av 80 tallet eller noe. Og hans personlighet ble jo dømt nedenom og hjem. Han var en fortapt sjel og ble rådet på det sterkeste å ta i mot hjelp! Sambo dreit langt i det, men så begynte de å ringe. Og ringe.. Han bodde hjemme den gangen og faren hans ble forbannet, så han grep telefonen å sa: Dette er xxxx!! Om dere ringer min sønn én gang til så skal jeg personlig komme ned på kontoret deres og jeg skal love dere at det kommer ikke til å gå stille for seg! HUt dere vekk med faenskapet deres!!
man hørte ikke mer fra dem gitt….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 6:33 pm
Ja det kan virke som en syk sekt, men Jehovas vitner er værre.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 6:36 pm
Haha.. de folka er så latterlige.. Bare sjukt oppspinn for å tjene cash,, synd a en så ung jente skulle ta livet sitt for en religion som baserer seg på vitenskap og ikke troen på at det finnes noe mer mellom himmel og jord.. selv mener jeg at religion er i våre dager grunnen til krig og det å drepe i guds navn? wtf? tviler sterkt på at gud ville at vi skulle drepe folk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 6:40 pm
Var meget dum i 1981 og ga dem litt for mye informasjon om min adresse. Det dumpet ned “tonnesvis” av dritt og jeg måtte til Gøteborg for å vise min avsky personlig.
Etter det så ble det stopp, men de lagrer data og info selv om de ikke sender deg noe. Du blir flagget av utsendelser bare. Alle adresser og info blir lagret der.
De bryter de lover de finner for godt å bryte, og når de ikke blir tatt….ja da blir det neste brudd og ett nytt etter dette.
Så glem dem og aldri gi deg ut med noen fra denne sekten. Det har ingenting med religion å gjøre, kun forettninger som gir noen få en klekkelig sum.
Dere kunnskapsnivå er så feilaktig at de er farlige for alle. Å tro at du kan motstå de radioaktive ettervirkningene fra en atombombe i deres siste stadium “Theta” er jo bare barnslig.
Det var det de sa til meg i 1981, men det var jo lenge siden det. De har sikkert revidert dette noe nå håper jeg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 6:40 pm
“Dianetikk ble så plassert i hylla sammen med mine andre religiøse skrifter Bhagavad gita, Koranen, Bibelen etc. og ble raskt glemt”
Scientologi er ikke en religion:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 6:47 pm
jeg har nesten litt lyst til å ta den testen her. virker som det går an å få en god latter av det! hvis det skjer, håper jeg at jeg føler meg tøff nok til å konfrontere dem, og stille kritiske spørsmål. jeg er stort sett en fyr som vil bli likt av alle, men scientologien kan kysse meg langt i skyggenes dal! dog…de har jo drept før, så hvorfor skulle de ikke ta meg om de finner ut at jeg er en motstander av “religionen” dems?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 7:31 pm
“Keep thy religion to thyself” (George Carlin) Hadde vært flott om alle religiøse hadde tenkt slik. Har selv blitt utsatt for endel press fra evangelister i USA. De er ikke stort bedre enn scientologene.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 7:50 pm
Jeg er uenig i det. Jehovas vitner er ikke helt gode de heller, men scientologene er nok de beste til manipulering og hjernevask.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 7:56 pm
Scientologikirken burde forbys!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 8:14 pm
Støttes!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 8:17 pm
Det er vel så, men de utgir seg for å være en religion.
Den humbug-boka passer bedre i hylla med mine religiøse skrifter, enn i hylla med filosofiske skrifter.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 8:20 pm
Ja, scientologi og alle andre menneske-nedbrytende sekter og religioner bør forbys.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 8:51 pm
For de som er fremmed med manipulering, hjernevasking osv så føler jeg for å skyte inn at det faktisk er mange som ikke er så sterke som Snillfant her. Hjernevasking høres ut som noe store greier, men det er faktisk ikke så avansert og umulig som mange tror. Det er farlig enkelt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 9:44 pm
Du smigrer meg, men du har også rett. Hjernevasking høres fjernt ut for mange, men det er lettere en man skulle tro.
Karismatiske personer som spiller på å vinne offerets tilit og når det først har fått innsmigret seg så kan de manipulere fritt.
Det er jo slik dommedagsekter har vunnet tilhengere, som sluker alt vrøvlet rått og er med på kollektivt selvmord.
Scientologene er spesielt dyktige på slik hjernevasking, da innkasterene utdannes i hvordan lure folk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 10:11 pm
Egentlig synes jeg ikke hva man tror på har så mye å si, uansett hva slags vås det er.
Det som plager meg med scientologi derimot er at skaddene som de påfører seg selv generelt er basert op newtons lov. Hvis man avfyrer et pistolskudd, så vil man føle det og den man sikter på kan bli drept eller komme seg unna.
Men en form for likevekt må det være, så uansett hva de sier, så kan noe av skylden lige i de som velger å la seg lure.
Men den som holder pistolen er alltig den som er ansvarlig for handlingene de selv utfører, siden det er hva som resulterer i skadder.
Selv synes jeg mennesker skal ha mer tro på seg selv… ingen er perfekt, men det er det som er så bra med verden. ^-^
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 10:37 pm
Kritikeren Andreas Heldal-Lund gjorde en veldig god jobb på tv i går. Jeg sjekket ikke linkene dine i teksten, men slenger med denne i tilfelle du ikke har den: xenu.net , spre ordet
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 10:40 pm
Jeg stusset i grunn over at du, til tross for at du svarte at livet var bra, ble invitert inn på testen.
Det blir litt sånn: – Jasså, så du tror du er glad. Det skal vi nå se på…
Fantastiske mennesker.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 10:43 pm
http://xenu.net/
sånn..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 10:47 pm
Min erfaring. “Kapret” på gaten i Brighton som 16-åring på språkreise. Ble stoppet på gaten av noen som virket htggelig, ville bare stille meg et spørsmål;” Hvis du fikk oppfyllt 3 ønsker hva ville de være?” Jeg svarte på dette og ble overtalt til å kjøpe boken. Så fikk jeg spørsmål om jeg ville vite mer om dette, ok sa jeg og ble med på et kontor. Her fikk jeg vite at jeg måtte ta en test og at det ville koste så og så mange kroner. Jeg så tilfeldigvis et symbol på en plakat, og skjønte at dette hadde med religion å gjøre. Nemlig et kors. Som anti-religiøs ble jeg temmelig skeptisk og stakk derifra. Stjele penger fra unge uskyldige mennesker. En skam!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 10:50 pm
Mine kunnskaper om denne type tro er svært begrenset og det kommer de nok til å forsette å være. Bare det at Tom Cruse er medlem er nok til jeg holder meg langt borte fra det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 11:32 pm
Ja, de kan nok være riktig plagsomme og pågående.
Bra dere ble kvitt dem til slutt, selv om de burde høre Nei første gangen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 11:34 pm
Ha ha, så Tom Cruise er ikke en av dine favoritt skuespillere? c”,)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 11:40 pm
Tja, jeg svarte at livet var bra, og kunne ha vært verre. Men han spurte om det ikke var noe som kunne vært bedre. Og jeg svarte, jo det kan vel hende. Og det ble det en liten samtale ut av, som endte med at han inviterte meg inn.
De håper vel på at folk flest er misfornøyde slik at de kan selge dem et “lykkelig liv”, men de kan også få et bra liv til å bli mislykket ved hjelp av disse testene sine.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 12:00 am
Morsomt!
Jeg opplevde noe tilsvarende da jeg var backpacker i New Zealand på slutten av 80-tallet.
Jeg skjønte hvem jeg hadde med å gjøre. Resultatet av min test var at jeg var altfor kritisk! LOL!
Da damen som utførte testen etterpå forsøkte å selge meg bibelen spurte jeg om ikke hun skjønte at min overvettes kritiske sans tilsa nei takk til tilbudet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 12:01 am
All form for religion,uansett ny eller gammel,er ment som atferdskontroll av enkeltmennesket,slik at vi skal holdes innenfor lett kontrolerbare rammer..og hvis “spin-off”produktet er penger,gjerne enorme summer,er jo det en god grunn til å tviholde på faenskapet..er foresten litt rart å tenke på at de mest ekstreme utgavene av “sektene”som jehovas vitner,pinsemenigheten, mormonerne og sikkert mange andre,er amerikanske “oppfinnelser”,og at felles for dem alle er at de er sinnsykt rike organisasjoner
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 12:03 am
Absolutt ikke! Jeg har prøvd å se hva som gjør han til en verdensstjerne men har ikke funnet det enda. Han er den samme uansett roller. Det er noe ved ham som gir meg frysninger
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 12:21 am
#39b Slik i mange saker: et nei er et nei.. Akkurat som visse telefonselgere om jeg sier nei takk til deres produkt.
“kan vi likevel ringe deg om en stund for å høre om du har ombestemt deg?”
grrr..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 12:30 am
grattis på forsiden da;)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 12:31 am
Her var det mye følelser fra folk som tilsynelatende vet like lite som meg om denne sekten. Trenger man å jakte eksistensielle svar er det kanskje flott at vi har flere veier å lete i? Vi har da tross alt enda ikke funnet beviselige gode svar vi burde ’slutte’ hele menneskeheten til. Oppsøker folk slike bevegelser, som tros alt fronter seg som en religion, er de kanskje litt på utkikk? I mitt hode burde vi være veldig varsome, og tillate alle å tro det de selv vil. Vil de så i form av den troen bruke mill$ på å ‘forbedre’ seg selv synes jeg dette burde applauderes. Virkelig. Kursene må vel bare komme av et ønske om å bli bedre? Som en prest på skole eller en munk i sitt kloster? Selvmord er alltid tris, og vi burde respektere den døde. Men jeg ser ikke nok beviser for at denne religionen medfører noe mere slikt enn de andre. Det er tross alt åndelighet og definisjoner på hva livet er som fremtrer der, som i alle religioner.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 12:33 am
Jepp! Operation Clambake http://xenu.net/
er et kjempebra nettsted.
Synes det er imponerende av Andreas Heldal-Lund å kjempe helt alene mot den store stygge scientologi bevegelsen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 12:36 am
Javisst. Han spiller den samme rollen i alle filmer, uansett om det er Top Gun, Eyes wide shut, Born 4th of july eller War of the Worlds.
Også mener han at han er for pen til å få Oscar.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 12:50 am
Mange takk c”,)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 12:53 am
He he, ja de kan være så irriterende. Akkurat som det er du som går glipp av noe stort, og de derfor må mase på deg til du innser ditt eget beste.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 12:54 am
Ha ha, der ga du dem en på trynet c”,)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 12:55 am
Såpass ja. Underlig at de skulle ha betalt for testen. Men det er bra at du ikke lot deg lure.
Scientologene skyr ingen midler for å få kloa i unge og godtroende mennesker.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 12:56 am
Det kan vel diskuteres hvilken religion som er verst, men uansett så burde religion være noe man velger frivillig og holder privat.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 12:58 am
Godt poeng. Mange religioner blir sikkert brukt for å kontrollere mennesker og holde dem i sjakk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 1:02 am
Det er ingenting galt med selvutvikling og det å finne seg selv. Men da burde det gjøres på en ordentlig måte, og ikke skje i regi av en pseudo vitenskapelig wannabe religion.
Det er altfor mange sekter som påstår at de kan gjøre deg til et bedre menneske, men det koster penger.
Husk at sannheten er alltid gratis. Det er løgnene som man må betale for.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 1:02 am
Mener han at han er for pen til en Oscar? Er det ingen som har fortalt han at han ikke ser ut? Denne mannen har dårlige venner
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 1:04 am
Jeg tror at de kan hjelpe mange mennesker, ta de som har så lav selvfølelse at de blir reddet fra jehovas ol. så lenge det kan hjelpe mennesker i å bli bedre mennesker så må det være noe godt i det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 1:25 am
folk er gærne dere:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 1:47 am
Veldig bra innlegg:)
Må bare få sagt en ting som kanskje kan være en vekker for de som tenker på å melde seg inn i denne sekten/kulten eller hva man skal kalle det..:
TOM CRUISE!!
Der har du en idiot som virkelig viser hvor hjernevasket man blir hvis man melder seg inn der!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 2:14 am
Bra skrevet. Kjente meg igjen;D Scientology er humbug fra øverste hylle, “pure horseshit” av første grad.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 3:36 am
Bra du ikke lot deg lure ja. Verre med oss som vokste opp i en sekt (JV), blir utstøtt og må begynne livet på nytt med nye venner, osv. Skjønner godt at noen velger å ta sitt eget liv. Selv fant jeg nye venner og fant til slutt ut at religion bare er sprøyt og overtro. Men det tok halve livet mitt før jeg kom ut av svineriet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 4:36 am
Han har sagt det selv ja. At grunnen til at han ikke får Oscar er at han er altfor pen. Han synes vel selv at han er ganske kjekk da.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 4:47 am
Scientologene er nok farligere for de som aldri har hørt om scientologikirken da de kanskje er mere åpensinnet ovenfor hjernevasken.
Derfor er det bra at det var en uerfaren gutt som utførte testen, slik at dere lett kunne gjennomskue bløffen, og komme dere velberget unna dem.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 4:48 am
Det er nok av uvitenskapelige tester. Forskjellen ligger i hva de benyttes til.
Om testene skal benyttes som utgangspunkt for hjernevask, så er det farlig.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 4:51 am
Ja, L. Ron Hubbard var nok en utspekulert psykopat.
Faktisk er det flere vitenskapsmenn som mener at de fleste religions stiftere var psykopater som var ute etter penger eller makt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 4:54 am
Jeg synes at det er stor forskjell på scientologi og antroposofi.
Meg bekjent prøver ikke Antroposofer å hjernevaske folk. Husk at Marcello Haugen var antroposof selv.
Jeg har stor sans for Rudolf Steiner og åndsvitenskapen. Steinerskolen er blant de beste skoler i Norge.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 4:56 am
Flott at du ikke lot deg lure. Scientologene kjenner nok til de fleste metoder for å hjernevaske folk vil jeg tro, men de vil jo nesten alltid feile når de møter folk som er i bestittelse av sunn fornuft og en sunn porsjon selvtillit.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 4:57 am
Så de prøvde å kidnappe henne? Forbasket pakk!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 5:05 am
Det har du lov til å mene. Jeg derimot mener at det er bra at mediene setter søkelyset på slike humbug religioner.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 5:21 am
Jeg vil anta at det var deres berømte E-meter (electro-psychometer) som i prinsippet er en enkel løgndetektor som skal måle en persons stressnivå. Er jo bare en bløff.
Her kan du lese mere om E-meteret, fra Andreas Heldal-Lunds webside:
http://www.cs.cmu.edu...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 5:23 am
Ja, E-meteret er en enkel løgndetektor som de selv manipulerer for å få ønsket effekt. Flott at dere ikke falt for bløffen.
Jeg angrer nok litt på at jeg ga dem mitt navn og adresse. Men jeg svarer ikke på henvendelser fra dem, og tror nok jeg skal klare meg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 5:25 am
Det hørtes interresant ut, men jeg er glad du ikke lot deg lure av disse bløffmakerene.
Skiftet du adresse pga disse svindlerene?
De har min adresse, men jeg svarer ikke på henvendelser. Men hvis de blir for ille, så får jeg vel flytte og få ny adresse.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 5:26 am
Støttes c”,)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 5:28 am
Det er ikke noe problem å boikotte Tom Cruise filmer, men jeg liker John Travolta, så det blir litt verre.
Uansett skulle jeg ønske at kjendiser kunne frigjøre seg fra denne gale sekten og fortelle sannheten. Det ville bli spikeren i kisten for disse galningene.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 5:29 am
Fint at du gjennomskuet svindlerene og unnslapp deres grådige klør
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 5:30 am
Dette er jo helt sykt. Drapstrussler?
Synd at du kastet brevet, du skulle nok ha levert brevet til politiet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 5:33 am
Ja det er jo litt dumt med denne religionsfriheten som er nedfelt i FN’s menneskerettighetserklæring. Dermed kan disse scientologene gjemme seg bak religionsfriheten.
Jeg synes at alle religioner som bryter med menneskerettighetene burde forbys.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 5:36 am
De fleste religioner ble i gamledager oppfunnet for å samle folket og inspirere dem i krig.
Men i vår moderne kapitalistiske tid, så blir religioner funnet opp for å tjene penger.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 5:39 am
Huffda, litt av en opplevelse du har hatt med disse svindlerene. Jeg er glad du kom deg ut av deres klør.
De kan sikkert være ganske farlige når de blir truet, så det er nok best å holde seg langt unna dem.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 5:43 am
Jeg var litt engstelig selv, da jeg ble testet. En kan jo aldri vite hva slike galninger kan finne på. De har jo drept folk tidligere.
Jeg vil fraråde folk fra å ta testen, men hvis du allikevel vil ta testen, så bør du være forsiktig og ikke tro på hva de folka sier.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 5:46 am
Mennesker er forskjellige, og det er i stor grad ens oppvekst og miljø som bestemmer hvordan man blir som voksen.
Ikke alle mennesker har like stor tro på seg selv, og da kan de være lettere å manipulere.
Dessuten så er tenåringer ikke ferdig mentalt utviklet og kan være lettere å manipulere.
Derfor er scientologikirken og andre sekter farlige.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 5:50 am
Du kaller deg ikke klovn for ingenting c”,)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 5:51 am
Ja, det skal være sikkert…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 5:53 am
Takk for ros c”,)
Ja du har et godt poeng der. Om en har hørt Tom Cruise taler hvor han reklamerer for scientologi, så er det ganske tydelig at han ikke er helt vel bevart
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 5:54 am
Takk, jeg er fullstendig enig med deg c”,)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 5:55 am
Det er leit å høre at du har vokst opp i en sekt og brukt halve livet ditt for å komme ut av deres klør
Men jeg er glad du er fri nå og har fått et nytt liv med nye venner.
Sekter er farlige greier.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 8:17 am
Jeg leste dagens innslag i VG om denne kirken, hvor de påstår at ingen er skadelidende av testen. Hvordan kan de vite det? De som er skadelidende tar mest sansynlig ikke kontakt igjen.
Ta meg for eksempel. Jeg har aldri blitt tilbudt denne testen (heldigvis). Hadde jeg det, uten å ha lest om dem i avisen først, hadde jeg antakelig endt som Ballos datter… Jeg er manisk depresiv (ikke av de alvorligste tilfellene), og sliter veldig med selvtilliten (jeg tror faktisk ikke min egen kjæreste liker meg (selv om all logikk tilsier at han jo gjør det…)). Hadde jeg fått en slik “bekreftelse” på mine (mis)tanker, tror jeg faktisk det hadde blitt for mye…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 8:25 am
Flott Snillfant at du ikke havnet i disse tullingenes klør, og faktisk brukte opplevelsen til å belyse noe som har vært alt for lite omtalt frem til nå.
Eneste man hører om scientologi er jo når Tom Cruise er på oprah ^^
Synd at noen nesten alltid må dø før ett sånt tema blir belyst på de negative sidene. Og da kommer det alltid fram i etterkant at det har vært mange lidende i titalls år.
Til dere som “vil” oppsøke dem for å fortelle dem hvor dumme de er. Husk at dette er personer som lever av og mannipulere andre mennesker hver dag. Det beste er nok å holde seg så langt vekk som overhode mulig.
Og så mener jeg at alle som har lest dette innlegget, bør nå fortelle alle sine kolleger og venner om hva slags faenskap dette er. Let the word fly.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 8:32 am
Jeg opplevde dem så tidlig som i 1985. De hadde da et lite lokale i nærheten av Storgata i Oslo, og fikk etterhvert et stort lokale ved Aleksander Kjellans plass i Oslo. Jeg brukte vel ca kr 10.000,- på de, før jeg dro på skole i Stavanger. Jeg hadde en del problemer med meg selv etter at jeg kuttet alle bånd. Måten jeg kom over de var selvterapi. Nesten hver dag i et par måneder brukte jeg mellom en halv time og en time til å skrive ned alle tankene mine. De hadde jo en forklaring på alt. De sa at ingen ting var tilfeldig. Gikk jeg over en bro og den datt ned, kunne jeg ungått det dersom jeg kjøpte de høyeste kursene til ca 1 mill. Det hele var veldig forvirrende for en 20 åring. Senere så jeg i et ukeblad at en av de ansatte jeg hadde god kontakt med hadde brutt ut, og flyttet hjem til Bodø. Jeg forsøkte å skrve et brev, men fikk aldri svar. Hun trodde kanskje at jeg var inne igjen og prøvde å få henne tilbake. Uansett er jeg glad jeg er ute, men jeg burkte nok sikkert over 5 år på å bli kvitt de mentalt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 8:49 am
Jeg tror også at dette er bare for å lure penger ut av folk.
På den andre siden så har også kirken hatt penger og makt. Dere vet vel hva som skulle til for å havne langt frem i kirken før i tiden. $$$$$$$$$$
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 8:56 am
100% samme erfaring jeg har hatt. Gikk også ned Karl Johan og ble stoppet av en velkleddd kar som spurte om jeg ville være med på med en undersøkelse. Skulle på jobb og hadde ganske god tid, så jeg sa ja til det.
Tok undersøkelsen, og husker ikke hva svarte var, men det var ting de kunne fikse på. Jeg måtte gå, og fikk ikke pratet ferdig med dem, så jeg skulle komme tilbake senere. Men det gjorde jeg ikke. Men etter en lang tid fikk jeg brevet om at de savnet meg, og lurte på hvordan det sto til med meg, og om jeg hadde glemt avtalen jeg hadde med dem.
Jeg svarte ikke på den, og hørte ikke noe mer fra dem.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 9:26 am
Religiøse sekter er livsfarlige hvis man kommer i klørne på dem. Husker fortsatt godt Knutby saken i Sverige.
Scientologene, JV, Smiths Venner, osv osv
bør man holde seg langt unna.
Religion er kollektiv sinnssykdom. Den er skyld i nesten alle kriger, og det er ikke rart når man ser hva slags konflikter det blir når troende av forskjellig religioner prøver å leve sammen i samme land/område.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 9:43 am
Med all mulig respekt for de siste dagers tragiske hendelser knyttet til temaet, så må man likevel stille følgende to korte spørsmål både til denne bloggens opphavsmann, og ikke minst til mange av de heller løst tuftede kommentarene:
Vet dere noe som helst om Scientologikirkens overordnede mål og mening?
Har dere sett noe annet på trykk om Scientologene enn angrep fra mennesker som faktisk er medlem av andre trossamfunn?
Svaret er enkelt. Neppe.
Det kan være at bruk av ord som kirke og religion ikke er optimalt i bevegelsens forbindelse, men i mange av noe bedre brukes det. Det er også effektivt i forhold til idèen om rekruttering fra andre trosretninger og som erstatning for disse. Og det å knytte til seg individer i en utvelgelsesprosess som begynner å haste står nok rimelig sentralt her…
Kanskje det er på tide å se dette i samme lys som en del andre religioner likevel? For kirkesamfunn av ymse slag har vel også opp gjennom historien muligens knust et par egg i jakten på sin omelett?
Machiavellis liv og lære blir brukt daglig over hele kloden. Kaster man en sten litt langt fra den adressen bloggens eier mener seg forsøkt hjernevasket i riktig retning finner man en samling mennesker som til tross for å være pene i tøyet og har lune smil kjenner svært godt til den nevnte lære.
Det er ofte uforsvarlig å implementere visse virkemidler i ting som potensielt griper dypt inn i enkeltmenneskers liv og virkelighet. Men det gjøres. Individets selvstendige ansvar er noe vi ikke kan viske ut uansett godvilje.
Men dere som villig vekk lyser ting dere ikke kjenner til i bann; vær så snill å søke i hvert fall et minimum av kunnskap om det dere velger å sable ned.
En diskusjon om dette er en flott ting, og vi bør være glad for det. Det å stille med et åpent sinn kan meget vel være viktigere nå enn noensinne.
Og det å opphøye seg til å være kvalifisert til å betegne en trosretnings skrifter (dog ikke en sentral skrift) som ”vrøvl” blir vel i beste fall en smule hovmodig?
42.Enigma
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 9:58 am
Hvor typisk er det ikke at et forsøk på nyansering blir holdt borte fra diskusjonen.
Det paradoksale er at sensur svært ofte slår ut motsatt vei av det man ofte har tenk.
Lykke til med svertingen. Hvem er neste? Mormonerne kanskje?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 10:21 am
Aller først – jeg er enig i at scientologibevegelsen er en organisasjon som virker å være drevet av et profittmotiv, og som bruker svært spekulative metoder for å verve medlemmer.
Når det gjelder selvmordssaken som har vært i media den siste tiden, så slår det meg hvor ensidig denne saken er fremstilt. Min påstand er at scientologibevegelsen ikke kan ha vært den direkte årsaken til at et menneske går såpass drastisk til verks og tar sitt eget liv – det kan ha vært en UTLØSENDE årsak. Jeg vil naturlig nok ikke å spekulere i hva slags latente årsaker som kan ligge til grunn, men synes i alle fall at dette kan debatteres på generelt grunnlag. I går fikk en venninne en telefon fra moren sin som var livredd for at datteren skulle ta en personlighetstest hos scientologene; et godt eksempel på hvordan folk suger til seg en slik tabloidisert versjon av virkeligheten.
Økende bruk av lykkepiller og et stadig voksende selvhjelpstilbud er symptomer på at det finnes et marked for å stille behov som mennesker har i vår tid. Scientologibevegelsen vet å utnytte dette, og spiller på folks usikkerhet og et ønske om selvutvikling og en mening i tilværelsen. Ikke usannsynlig i hensikt av å tjene penger.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 11:22 am
Mye artig lesning, her. Ser det er mange som er på “Forbud-bølgen”. Neppe lurt. Det minner for mye om Kina på ytterste venstre, og Italia på ytre høyre. Da har jeg sansen for kritisk journalistikk og objekitve mennesker. Husk at dette IKKE er en religion. Den har status som kirke i USA KUN for skattefritak, og det har de forsøkt her til lands også – UTEN å lykkes enda.
Avfei heller hele greia som en bagatell, og lær barna deres å være kritiske, så går dette sikkert bare bra
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 11:29 am
Dette “firmaet” er uhyre vanskelig å få gjort noe med, siden alt er så snedig konstruert for å fange inn folk, de beveger seg helt på kanten av loven når det gjelder måten de skaffer penger på, og hvordan de behandler de utstøtte (trakassering): Hvis halvparten av historiene er sanne er det tragisk nok! Tenk deg at noen samler info om deg, truer med å gå til din arbeidsgiver/bekjente og spre (mis-)informasjon om deg dersom su går ut av sekten. Alt er basert på hemmeligholdelse, og slik holder de folk i ånde.
Jeg syns det er interessant og morsomt å høre på denne grepa dama, som er avhopper etter 30 år (takket være nordmann, som hun snakket med online), her er det første av en serie videoer som utgjør et foredrag om henne sliv innenfor. Hun har humor og selvironi, så det er litt gøy, samtidig som hun kan alle triksene ..
http://www.youtube.co...
Tommel opp til alle som kom ut fra kontoret på Karl Johan med sitt sinn (og sin lommebok) intakt! Eneste måten å få gjort noe med denne svindelen er at så mange som mulig kommer med sine historier, da blir det mer enn de kan kontrollere med frykt! Bra Snillfant.
Lykke til til alle som fremdeles er fanget inne i systemet!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 12:47 pm
Kjempebra at du har delt dine erfaringer med oss!!!Takk skal du ha!! Slik virksomhet trenger å bli satt søkelys på,så man blir klar over hva de egentlig holder på med..så folk kan advares på det sterkeste..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 1:38 pm
Scientologene er ille, men Jehovas vitner er mye verre. Vokser en opp i den sekten, og velger å bryte ut som tenåring/voksen, vil ingen av dine tidligere venner (og familiemedlemmer) ha noe med deg å gjøre. Man blir kastet ut hjemmefra og fortalt at Jehova vil slakte en i Harmageddon som er nært forestående.
Mange vitner (tusenvis)har dessuten dødd unødvendig pga at de nekter blodoverføring. Velger man som vitne å likevel ta blod, og således redder livet, så blir man utstøtt av sekten etterpå. Barn som nekter å ta blodoverføring, og således dør, blir fremstilt som helter i litteraturen deres, og gode eksempler for andre. Verre jævelskap kan man knapt tenke seg, og utrolig at slikt får foregå i Norge i vår tid. Jehovas vitner går Scientologene en høy gang !!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 2:46 pm
Du Snillfant. Er du så redd for troll at du har satt deg selv som sensor?
Hva som kommer først i en persons karakter av manglende kunnskap og ren feighet er ikke godt å si. Mulig det ene er et resultat av det andre og omvendt.
Men skal man dømme ut fra dine allierte som du finsiler i ditt bilde for å farge din egen sak, så er det gjennomgående at det er “taxisjåfør-nivå” på kommentarene.
Kanskje dere bør holde dere for gode til å diskutere noe dere ikke har det spor peiling på? Og som du ikke tør slippe til andre enn dine meningsfeller for å kommentere av frykt for bli avslørt som ignorant.
Det avtegner seg et bilde her. Et bilde som dere selv gjør det stadig enklere å henge ut til tørk. For eksempel i en konkurrerende avis?
42.Enigma
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 3:51 pm
Man må jo bare le av slike tullinger.
Siste er jo at kvinnene må være helt stille når de føder, for hvis man skriker av smerte vil dette visstnok skade barnet.
- Det MÅ jo bare være en mann som har funnet på den regelen.. :S
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 4:12 pm
Det er helt forferdelig hvordan de utnytter folk. Det er ren pengespekulasjon.
Scientologene har ingen virkelige svar, kun oppdiktede eventyr som de selger dyrt.
Jeg er glad du klarte å komme deg ut.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 4:16 pm
Det virker som du gjerne vil forsvare denne businessen. I såfall har jeg noen spørsmål til deg.
Hvorfor koster det penger å være scientolog. Hvorfor er “kursene” så dyre?
Hvorfor lurer dere folk til å betale så mye penger for vrøvl?
Hvis scientologi var bra, så ville dere lært det bort gratis, og heller basert dere på pengedonasjoner fra fornøyde tilhengere, slik som andre menigheter.
L. Ron Hubbard var en Sci-fi skribent, og han sa at “Vil du tjene en million, så start en religion”. Hvorfor??
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 4:30 pm
Du vet neppe selv hva Scientologikirken står for. De selger drømmer, dyre drømmer som naive mennesker tror på.
Jeg forstår at du er redd for sannheten. Den kan knuse hele din oppdiktede verden og virkelighet. Må være hardt for noen å bli tvunget til å innse at alt de har trodd på og kastet bort masse penger på, er bare en løgn.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 4:39 pm
Ja, det finnes lite eller ingen logikk i mesteparten av deres såkalte “viten”.
Men hva annet kan vi vente av en middelmådig science-fiction skribent??
Scientologikirken sitter IKKE inne med svaret på alt, de lever i en oppdiktet virkelighet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 4:48 pm
Jeg er mot scientologene, men mener det er gal presse-etikk å omtale selvmord i aviser for å spekulere slik Dagbladet og snillfant har gjort.
Det bryter mot Vær varsom-plakaten.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 4:58 pm
Jeg har ikke brutt god presseskikk, dessuten er jeg ikke medlem av PFU.
Legg merke til at jeg har nesten ikke nevnt selvmordet. Jeg skriver om mine egne opplevelser med scientologikirken, og kritiserer scientologikirken for deres vrøvl.
Jeg har ikke hengt ut noen privatpersoner.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 5:22 pm
Ad # 81. Aviser og media hadde aldri kunnet skrive slik rett ut om ikke familien var informert. Nå har vi sett onkelen og venner på ulike programmer, og jeg tenker familien Ballo med dette vil advare mot Scientologene. De har tenkt (kanskje) at noe får komme ut av dette annet enn sorg og smerte.
Så Snillfant, bra du ikke ble Scientolog og sitter og tester oss, men heller skriver på VGB.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 10:15 pm
Godt skrevet SissyFoss
Jeg foretrekker å blogge på VGB, fremfor å hjelpe Scientologikirken til å rekruttere nye hjernevaskede medlemmer.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2008 at 8:23 pm
Takk for flott kommentar
La oss håpe at så mange som mulig kan bli advart om disse lurendreirerene, slik at flere kan stå i mot hjernevask fra scientologikirken.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2008 at 8:25 pm
Takk for flott kommentar.
Ja vi må spre ordet så alle blir advart
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2008 at 8:35 pm
Poenget med testene er nok å finne ut hvilken personlighetstype folk er, slik at de kan finne det hjernevaskingsopplegget/mani pulasjonen som passer best. Sleipe saker. Hjernevaskingen kalles selvfølgelig “personlig utvikling”.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2008 at 8:39 pm
Det var noen som skrev at Jehovas Vitne var verre. Det kan godt hende. Det finnes visstnok et sett med teknikker som de fleste sektene bruker, og Jehovas Vitne bruker nesten alle… og bruker dem nesten hele tiden… Scientologikirken bruker garantert tilsvarende teknikker.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2008 at 8:46 pm
Ja, det er nok det det går ut på. Samtidig så foregår det jo en dialog, hvor scientologen kan fiske etter om “klienten” har noen elementer i sitt liv som han/hun ikke er helt fornøyd med.
Og de fleste har ikke noe perfekt liv, så da kan du banne på at scientologene er raske med å tilby løsninger på problemene ja.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2008 at 8:48 pm
Jeg vet ikke hva som er verst av scientologi, moon sekten, jehovas vitner. Er vanskelig å sette dem opp mot hverandre.
Jeg vil påstå at de er ille uansett å hjernevaske folk og lure dem til å gi penger til en sekt.
Men verst er det nok for de barna som vokser opp i en slik sekt. De har jo ikke valgt dette selv, og har en hard kamp foran seg for å komme ut av dette helvetet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 4th 2008 at 5:02 pm
Jaget etter penger kan få folk til å gjøre nesten hva som helst. Hvis bare folk lar seg lure, og det gjør de jo.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2008 at 11:59 am
kanskje datatilsynet burde se på informasjonen som “kirken” lagrer om folk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 10th 2010 at 9:46 pm
Det som er bltt skrevet i denne artikkelen er identisk med hva jeg opplevde på Vesterbrogate i København. Jeg ble invitert inn til en scientologtest, Allt var forsåvidt bra men jeg trengte å forbedre meg på enkelte områder, ble tilbudt et kurs. Jeg takket nei og sa jeg bodde i Norge.De ville ha adressen min i Norge, den fikk de ikke, men det endte med at jeg kjøpte boken av Hobert for 100 kr. Lest boken som var sludder og vås, den ble senere kastet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende