(Jeg forsøker på nytt, etter at første innlegget ble slettet av MOD)

Jeg har nettopp lest et utrolig teit blogg innlegg fra en Venstre-politiker. Og jeg sitter her og himler med øynene og lurer på hvilken planet disse venstre folka kommer fra.
Fyren mener vist at det var meget uverdig (les: rastistisk) å tilby telt til unge friske asylsøkere, for det er visst både skadelig og usunt å ligge i telt. Hva skjedde egentlig med denne "friluftsliv er sunt for kropp og sjel" greia?
Jeg har skrevet svar til ham og siterer det her (i tilfelle det blir sensurert bort):
Når jeg leser hva du skriver, så synes jeg ikke det er det minste rart at Venstre for det meste har ligget under sperregrensen siden EU striden i 1972.
Et mere patetisk parti enn Venstre skal en lete lenge etter. Dere skriker opp om rasisme for den minste filleting, og det er deres og SV’s skyld at rasisme begrepet nå er utvannet og er mere et kompliment enn et skjellsord.
Jeg er faktisk enig med Bjarne Håkon Hanssen i denne saken. Er det ikke mye bedre at unge friske gutter bor i et telt mens de får behandlet sin asylsøknad, enn at de blir sendt hjem til sine respektive land?
Det kan jo være at DU er en skjult rasist og derfor synes det er bedre at de sendes hjem, enn at de blir innkvartert i telt? Eller foretrekker du at de sover ute under åpen himmel?
Venstrefolk virker som noen utrolige åndsamøber, og besserwissere som tror de er så mye bedre enn den jevne mann. De sitter der på sine høye (kjepp)hester og besitter en arroganse som ikke engang kongelige har sett makan til.
Siden jeg er i gang med å rase mot Venstre, tar jeg like godt og anmelder selvbiografien til Dørum i samme slengen:
Jeg har lest selvbiografien til Odd Einar Dørum "Med liv og sjel", utgitt på Millenium forlag, 1999, Jeg kjøpte den på bokskred for 10 kroner i bokhandelen for noen år siden. Det var den mest kjedelige boken jeg noensinne har lest. Skjønner jo at ingen gadd å betale full pris for møkka.

På bakpermen står det å lese:
"Odd Einar Dørum har skrevet en åpenhjertig memoarbok. Han har et langt begivenhetsrikt liv bak seg som politiker og engasjert borger.
Men han kommer ikke med en selvforherligende "bautastein". Istedet skriver Dørum om sine følelser, sin tro og om det som har vært vanskelig i livet."
Åpenhjertig? Begivenhetsrikt? Følelser? Narr meg ikke til å le. Boka er like tørr og kjedelig som ørkensanden i Sahara. De fleste nordmenn har vel hatt et mere begivenhetsrikt liv enn det Dørum har? Tror faktisk at en memoarbok skrevet av en ukjent hvermannsen hadde vært mere interessant.
Faktisk er det en hel haug med blogger her på VGB som er mere interessante enn Dørums memoarbok. Ta f.eks. Mairmogs blogg (håper at du tilgir meg for at jeg bruker deg som eksempel), den finner jeg en million ganger mere interessant. Dette fordi hun byr på seg selv, og driver ikke med noen halvkvedede viser.
Men boka funker bra som sovemedisin. Man klarer knapt å lese en side av makkverket før man blir tung i øyelokkene.
Dørum beskriver seg selv som en "opprører", og forteller om at han laget bråk her og der, men går aldri innpå hva som skjedde og hva bråket besto i. Og i de få tilfellene han nevner navn og årstall, så regner han med at alle vet hva som skjedde, og hopper glatt over sakens kjerne. Han nevner så vidt at han kranglet med Venstres leder i 1972 Helge Seip, og at det var en partistrid, men hva krangelen besto i og detaljene hopper han glatt over. Man får jo inntrykk av at Dørum er en stakkarslig mann uten ryggrad, som prøver å skryte på seg ting og tang. Boken består av en haug "halvkvedede viser", og kan vel best sammenlignes med å høre 10 sekunders intro av hver låt av et musikk album, og ikke ha tilgang til resten.
Det eneste Dørum er åpenhjertig om er sitt navn, fødested, foreldre og utdannelse. Alt annet forblir skjult bak høye murer og masse hemmelighetsskremmeri. Jeg har lest mange selvbiografier og biografier, og Dørums memoarbok er den absolutt dårligste og mest unødvendige jeg har lest. Den beste jeg har lest er forresten Thor Heyderdahls "I Adams fotspor".
Forstår ikke helt vitsen med å utgi en selvbiografi om man ikke er villig til å fortelle om sitt privatliv. Hans politiske karierre er heller ikke mye å skryte av. Han var en "nobody" i politikken mesteparten av sitt liv, og fikk bittelitt kjendisstatus da han først ble samferdselsminister og senere justisminister. Men det var takket være den brautende bonden Lars Sponheim, Venstres leder som slo av en hestehandel med Bondevik. Det var jo den eneste måten de kunne komme i nærheten av regjeringskvarterene.
Men det burde jo egentlig ikke overraske meg at boka er så hemmelighetsfull. Odd Einar Dørum har aldri bydd på seg selv, og alltid vært en temmelig stakkarslig besserwisser, som roper opp om rasisme i tide og utide, og står på barrikadene for den såkalte "åndseliten".
Noen synes kanskje jeg er slem mot Odd Einar Dørum, men han ber jo om det. Stakkarslige folk burde ikke stikke hodet frem og provosere med idiotiske meninger og arroganse, om de ikke kan tåle tilbakemeldingene.
Jeg kan ikke skrive om Venstre, uten å nevne Olaf Thommessen, nestleder i venstre fra 2004 til 2008. Han ble som kjent "sparket ut" ved landsmøtet i år. Han er et godt eksempel på dobbeltmoralen som florerer blant åndseliten (les: åndsamøbene). Han "lånte" penger fra sin mors minnefond (Anette Thommessen) for å bruke dem på sin luksusdame Vendela Kirsebom eller noe.
Håper de hever sperregrensa til 10%, da blir vi kvitt begge de bakstreverske partiene Venstre og SV.


93 kommentarer In " Snillfant raser mot Venstre – "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
mai 28th 2008 at 11:29 pm
Hmm, har du endra på innlegget da? Moderert det med andre ord.. Siden mod tok det forrige.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 28th 2008 at 11:31 pm
Knallinnlegg! Kan ikke få noe annet enn finger`n dette her:)) Enkelte burde jo funnet seg en annen jobb for maaaaaaaaaaaange år siden..!! Intetsigende mann iflg Sjefen:))
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 28th 2008 at 11:37 pm
Ja, jeg har dempet de verste raseriutbruddene og moderert meg litt.
Tror du det får stå denne gangen?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 1:22 am
Mange takk Divaen.
Så sjefen din mener også at Odd Einar Dørum er en totalt intetsigende og anonym mann? Han har nok rett.
Memoarboka til Odd Einar Dørum ble utgitt i 1999, mens han var Justisminister. Han ville nok smi mens jernet var varmt, og tjene penger på en bok mens han var på “toppen”. Det var jo ikke så lenge.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 5:02 am
Sukk! Synd de tok det opprinnelige innlegget. Nisselue hadde en fin kommentar der han raste mot Snillfant og Bjarne Håkon Hansen.
At Snillfant og Bjarne Håkon Hansen kunne bo i telt hvis det var så gøy, hehe .. Når det gjelder Venstre er det kanskje dette partiet Nisselue skal stemme på. Men det er lenge til valget. Nisselue synes Venstre frir for mye til lærerne. De må bli flinkere før de begynner å kreve topplønn. Vi kan ikke ha overbetalte lærere mens norske elever er dårlig på alle internasjonale tester. Har aldri tenkt spesielt på Dørum. Ikke annet enn at han ofte høres sint ut når noen sier ting han ikke liker. Men det gjelder nok mange, f eks Siv: I am deeply shocked! Deeply!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 5:05 am
Jeg bor i telt når jeg er på fjelltur. Hva er så gærnt med det?
Friluftsliv er sunt for kropp og sjel.
Dette er forøvrig første gang jeg er enig med Bjarne Håkon Hanssen i noe.
Hvis alternativet er å sende dem hjem, så er det mye bedre å bo i telt. Hva er ditt alternativ nisselua? Tilbyr du dem din leilighet?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 5:27 am
Det finnes f eks elementhus, ferdighus. Slike sendes til gjenoppbygging etter jordskjelv og slike ting. Folk i Norge skal bo i leiligheter med strøm, varmtvann, ordentlige senger og skuffer og skap. Dette er verdens rikeste land! Folk skal ikke bo i telt, det er helt tullerusk! Spesielt ikke barn. Snillfant kan bo i telt hvis det er så flott.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 5:49 am
Det var da voldsomt Nisselua. Enten er du grundig bortskjemt og snobbete, eller så sitter du bare og driver gjøn med oss.
Jeg tror du kunne ha godt av å flytte til svarteste Afrika i et par år, og leve som dem gjør.
Der kan du innbille deg at de har leiligheter med strøm, varmtvann, ordentlige senger og skuffer og skap.
Etter et par år der, så kan det hende det blir mannfolk av deg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 5:51 am
Den siste kommentaren din til nisselue, den fortjener stående applaus og bølgen!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 5:54 am
Snillfant har valgt feil nick. Han er en slemfant!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 5:54 am
Ha ha, mange takk Diva c”,)
Ja det får være måte på å være bortskjemt også.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 5:56 am
Hva mener du nisselua?
Vil du heller sove ute under åpen himmel enn å bo i et flott telt?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 5:57 am
Nisselue håper Slemfant og Diva blir plassert i teltleir og at det regner katter og hunder! Fnys!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 6:01 am
Du Nisselue..da kan det skje mye spennende i teltet vet du…så kaldt blir det ihvertfall ikke:))
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 6:03 am
Haha
Jeg tror du driver gjøn med oss Nisselua. Det kan ikke være din oppriktige mening å utsette oss for hunde- og katteregn c”,)
Mvh
Slemfanten
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 6:04 am
Ja, trenger ikke å kjede seg i teltet. Det har jeg forøvrig aldri gjort hihi.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 6:05 am
Nisselue skal sørge for at dere ikke får nettilgang! Bortskjemte krek som har PC og varme hus mens dere mener de svakeste barna skal bo i telt. Håper tusser og troll kommer og tar dere om natta!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 6:09 am
Det er mange morsomme måter å holde varmen på i teltet…Anbefales:))
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 6:10 am
Buuu huu, også jeg som er så redd for tusser og troll.
Jeg har vel ikke noe varmt hus, jeg bor i et telt, men har trådløs internett-tilgang og bærbar PC. Men tusser og troll det vil jeg ikke ha.
Diva, vil du dele telt med meg, sånn at du kan vokte meg mot troll og nisseluer?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 6:13 am
Klart det! Skal vokte deg mot både troll og nisseluer jeg vet du:))…og passe på at du ikke fryser…hihihi…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 6:14 am
Nisselue angrer bittert at han ikke deltok i et 1. mai arrangemet der Bjarne Håkon Hanssen skulle kunne. Det skulle være lunsj i bydelshuset med gratis matservering fra Bunnpris. Nisselue skulle ha veltet cola på Hanssen så han hadde fått den rett i fanget så det hadde rett ut som han hadde pissa seg ut. Og så skulle han ha sagt: Unnskyld herr Hanssen! Det var virkelig ikke meningen. Kanskje kastet kake på han også. Det ville vært litt vanskeligere å bortforklare.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 6:14 am
Det er kjempeflott Diva, jeg visste jeg kunne regne med deg c”,)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 6:15 am
Ja, kanskje du burde skrive et blogg-innlegg med noen forslag, slik at nisselue innser at telt ikke må være ensbetydende med elendighet og lidelse?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 6:17 am
Haha, om du hadde gjort det, så hadde du faktisk fått applaus og hyllest fra meg.
Bjarne Håkon Hanssen er ikke den mest populære mannen i mine kretser.
Du burde lese innlegget der jeg driter ut Bjarne Håkon forresten: http://www.vgb.no/282...
Er nok bare denne ene gangen at jeg er enig med ham.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 6:19 am
Snillfant kunne bo i samme teltleir som barna og blogge derfra. Fortelle oss hvor fortreffelig det er å bo i konsentrasjonsleir!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 6:19 am
Hæhæhæ! Æ like det!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 6:25 am
Liker hva?
Du har det med å legge igjen krytiske meldinger. Dette er vel andre gang du er her i bloggen min. Du kan forøvrig se på lista til venstre at du var den første som kommenterte meg…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 6:28 am
Det var da voldsomt. Drar du nå sammenligning til holocaust under 2. verdenskrig?
At teltmottaket på Lier er det samme som en konsentrasjonsleir? Håper ingen jøder leser det du skrev, jeg tror de vil være temmelig uenige.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 6:29 am
Ja har du sett på fan, jeg er nr 1 på en liste for første gang i mitt liv
Jo, jeg likte denne bloggen. Det du skrev.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 6:30 am
Vel du ga meg tommel, så jeg tolker det som et tegn på at du likte innlegget.
Mange takk Redneck c”,)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 6:31 am
Det er flott Redneck. Håper du kommer hit oftere da c”,)
Takk for tommelen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 6:37 am
Nisselue synes det er spennende å diskutere med Snillfant selv om han er rykende uenig. Han liker nicket også, som han har sagt før.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 6:42 am
Snillfant synes også det er spennende å diskutere med Nisselua, selv om de ser ut til å være bittelitt uenige.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 7:24 am
Stakars Venstre, det har ikke samme trøkket nå som før. De mobbes av høy og lav, og jeg er slem med de av og til jeg også:
http://home.no.net/sj...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 8:08 am
Nåh, de har vel bedt om det, har de ikke?
Takk for link til morsom tegning. den burde flere ha sett. Kan jeg få lov til å legge den ut i blogg-innlegget og kreditere deg?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 8:34 am
Meget bra og lesverdig innlegg! Det var tydeligvis en tidligere versjon, som ble slettet. Vi kan ikke umiddelbart forstå hva som her er så spesielt provoserende og krenkende.
Rasismebegrepet, samt beskyldninger om å være rasist, er noe som etter vårt syn er i ferd med å miste mye av sitt innhold. Det har rett og slett gått inflasjon i bruken av begrepet. Det slenges ut i øst og vest, og fungerer gjerne som en effektiv munnkurv for mange som våger seg frampå med selv den minste kritikk mot innvandrere, asylsøkere og de politisk korrekte holdninger. Å tilbringe noen dager eller for den del, uker, i et teltopplegg av den typen det her dreier seg om, burde ikke være til skade for noen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 10:10 am
For vei, for veik er kongens bue.
Forkast dem alle.
http://reservatet.blo...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 10:22 am
Og jeg som trodde at Stutum var død!
Dette “oppgjøret” med Venstre er så overdrevent skrevet at jeg ikke kan gjøre annet enn å tolke det som ironi.
Det er greit å gjøre seg morsom på enkeltpoenger, men ser ikke herr Snillfant forskjellen på å ta seg en tur i skog og mark, evt på fjellet, hvor man medbringer sitt enkle provisoriske skydd mot vær og vind, og det å ha dette som bopæl?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 10:43 am
Haha
Det er da vel ingen som påstår at disse teltene skal være deres bopæl. Det er snakk om noen få ukers innkvartering for unge friske menn.
Jeg skulle nok klart å bo i telt en måneds tid, om jeg hadde tid til det. Men dessverre har jeg en jobb å passe.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 10:46 am
Hei ElGringo
Har nettopp lest blogg-innlegget du linker til, og tar det som et tegn på at du er dritlei våre politikere som bare lover og lover og ikke gjør en dritt. Og at du derfor støtter mitt angrep på Venstre.
Er dette korrekt?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 10:59 am
Mange takk Dag-Eigil
Jeg postet det opprinnelige innlegget natt til i går, og det ble slettet i går morges av MOD. Forøvrig første gang jeg har blitt sensurert.
Heldigvis hadde jeg backup av innlegget, og har moderert min språkbruk littegrann (noen ganger er sannheten for sterk kost) og jeg håper at dette får passere c”,)
Ja, det er synd at åndseliten og deres tilhengere har utvannet begrepet rasisme, ved å trekke det frem i tide og utide. Det er omtrent som Peter og Ulven. Om en roper “ulv ulv” hele tiden, så er det tilslutt ingen som gidder å bry seg.
Disse teltene skal visstnok være bra, mye bedre enn de jeg bruker på fjelltur, så jeg kan heller ikke forstå at det skal være så uakseptabelt å innkvartere unge friske asylsøkere i dem.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 11:10 am
Tl Nisselue er da ingen som har sagt at unger skal bo i disse teltene da
Men når det er sagt husker vi var på telttur da vi var små og da regnet det katter og hunder ikke ett plagg var tørt og regnet strømmet inn i teltet , dette var før mobilens inntok så vi hadde null sjans å ringe noen, skal si vi blei sjuke haha…Etter dette har jeg faktisk syntes litt synd på de som ligger i telt jeg da og mener at de i stede for burde sette opp noen brakker
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 11:15 am
Regner hunder og katter?? Det må være et merkelig fenomen som jeg ikke har fått med meg i allefall.
Men Spookey, det er ikke snakk om vanlige simple telt. Jeg har forstått det slik at dette er store telt som vanligvis blir brukt til “events” og greier. Og de er såpass solide og dyre, at de kommer ikke til å bli våte, og de kan gå omkring oppreist inne i teltene.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 12:20 pm
Partiet Venstre er medskyldige i Regjeringene Bondevik I og II – så dette partiet er forkastet forever.
Venstre er ikke så fæle synes nå jeg, men der finnes mange andre og bedre politiske alternativer.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 12:22 pm
Himla flott med ett bredt kommentarfelt forresten.
Veldig visuelt ryddig
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 12:23 pm
så da skal de plassere en haug sammen da , med null privatliv det kan bli intr , med tanke på at det sikkert kommer mange forskjellige mennesker med dertil forskjellige meninger om ting og tang fra deres verden , glad jeg ikke skal være vakt der haha, sier ikke at det blir bråk , men at det kan utvikle seg noe, ikke kom og si at dette var en god ide når det første drapet skjer…men nå skal jeg gå
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 12:26 pm
Hæææ, bredt kommentator felt? Tenker du på i din blogg eller her?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 12:36 pm
Ja Venstre har hatt regjeringsmakt akkurat som SV, så da mister de sin “opposisjons magi”. De kan ikke kommed med løfter om hva de skal gjøre om de kommer i regjering, for de har hatt sjansen og gadd ikke å gjøre en dritt da.
Venstre har alltid irritert meg. Kan hende det er fordi jeg tok oppdrag å lage valgfolder for et lokallag av Venstre for en del år siden, og de betalte aldri regningen…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 2:13 pm
Verken rasismeopprop eller utvanning av begrepet rasisme har ikke noe med Venstre å gjøre. Bare for å plukke ut noe av usaklighetene som er forbaska tull.
Du trenger ikke skrive et så langt innlegg for å være uenig i deres politikk.
Det er vel opplagt at asylsøkere trives i telt midt på vinteren? Eller de liker sammenstuing som i flyktningleire? Tror de snakker om en hyggelig telttur i Nordmarka? Det er lite som kommer frem i saken, så man trenger mer faktaopplysninger. Det må være lov å være uenig.
Hvorfor diskuterer du ikke saken?
I stedet går du på personer.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 3:06 pm
Bra innlegg Snillfant : )
Du sparker saa friskt i fra deg at jeg maa nesten gi deg en tommel!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 3:25 pm
“Noen synes kanskje jeg er slem mot Odd Einar Dørum, men han ber jo om det. Stakkarslige folk burde ikke stikke hodet frem og provosere med idiotiske meninger og arroganse, om de ikke kan tåle tilbakemeldingene”.
La meg minne om at pipen hadde en helt annen lyd for noen uker siden. Da gjaldt det en blogger, som jeg mente burde kunne tåle å bli motsagt, når vedkommende først hadde stukket frem.
Nok om det. Du har også fått smake sensuren? Det er bare å stå på videre det. Godt at du ikke har skrinlagt innlegget, men omformulert det selv.
For øvrig er jeg helt enig med deg angående teltene. Jeg har selv bodd i telt, myntet på turister, i mange land. Og det var ikke snakk om noen små speidertelt, nei. Det var skikkelige saker, men antakelig greie å montere opp og ta ned. Meget fleksibelt, ville jeg si.
Norske skolebarn får for øvrig undervisning i trekkfulle, såkalte midlertidige brakker, som nå har stått i 40 år. Det er det ingen som reagerer på. Litt rart synes jeg, når omsorgen for asylantene er så rørende. Og vi gidder ikke ta hele eldredebatten….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 3:26 pm
Hehe, tror det er mange såkalt “vanlige mennesker” som har mer spennende og interessante liv enn de som lever og ånder for kjendis- og politikertilværelsen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 3:56 pm
Prøvde å svare her tidligere men kommentaren forsvant…
Uansett, jeg har ikke satt meg så godt inn i saken. Er det snakk om å plassere flyktninger i en teltleir?
Hvorfor?
Hvis vi mangler sted å plassere dem så betyr det at vi har tatt inn for mange.
Jeg mener at vi forplikter oss til å gi de vi tar inn et opplegg mens de venter på søknaden sin. Mange er traumatisert og lider av PTS og derfor trenger de god oppfølging. Ikke bare ta de inne og plassere dem som sauer.
Er jeg helt på siden av tema nå?
Jeg skjønner ikke hvorfor vi skal plassere noen i telt. Det må være på østlandet da for ellers i landet er været for ustabilt til noe friluftsliv.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 5:07 pm
Det er ikke snakk om at folk skal bo i telt på vinteren. Det er snakk om en reserveløsning i Lier når transittmottaket er fullt.
Det er meningen at kun unge friske folk skal bo i disse teltene.
Forøvrig kan du lese denne artikkelen før du klager over at teltene har for dårlig standard:
http://www.nrk.no/nyh...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 5:11 pm
Nei, teltene skal deles opp i låsbare rom, forøvrig er det bare en reserveløsning når det kommer flere asylsøkere enn transittmottaket i Lier kan romme.
Jeg tror forresten at de har viktigere ting å finne på enn å drepe hverandre.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 5:16 pm
Da har jeg blitt SlemmeSissy for jeg er enig med deg Slemfant. Det verste med teltene er lite privatliv antagelig og det kan være ille nok, men når det kommer til alt annet sålegges det opp skikkelig.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 5:17 pm
Kjære Deathdealer
Jeg sparker kun oppover. Odd Einar Dørum er politiker og må lære seg å tåle kritikk.
Jeg fikk smake sensuren for første gang, jeg trodde aldri det skulle skje, for jeg synes nok jeg har vært ganske så på kanten tidligere også, når jeg holder på med mine lange tirader mot politikere, og den dustete rødgrønne regjeringen.
Jeg synes telt er greit, jeg har ikke det minste i mot å ligge i telt om det ikke finnes noe annet alternativ når jeg er på ferie.
Fint at du nevner det med skolebarna. Ikke nok med at klasserommene ofte er trekkfulle, men noen klasseromm har også muggsopp med tilhørende dårlig inneklima som de blir syke av.
Eldredebatten ja…nei hvem bryr seg vel om de eldre? De har det nok fint der de er stuet vekk på lagere eller vaskerom, har de ikke? (ironi)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 5:20 pm
Ja det tror jeg også. Det eneste problemet er at ingen vil kjøpe en selvbiografi av en ukjent person. Litt synd egentlig. For selv om jeg bare er halvparten så gammel som Odd Einar Dørum, så har jeg hatt et mere interessant og spennende liv. Skulle nok klart å skrive en “pageturner”.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 5:21 pm
Ville du ha ligget i telt?
Jeg synes de skal bygge nok mottak, men jeg støtter ikke Venstre.
De er upålitelige.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 5:22 pm
Teltleir? Hva er galt med barhytter om jeg tør spørre?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 5:30 pm
Heisann og hoppsann
Innlegget ble slettet av MOD i går, og jeg har postet på nytt. Om du kommenterte i går, så er det derfor kommentaren forsvant.
Skal vi se, saken ja. I Lier kommune så har de transittmottak men det har begrenset plass. Derfor har Bjarne Håkon Hanssen og UDI bestemt at det skal settes opp teltleir for å innkvartere unge friske asylsøker menn når det mottaket blir fullt. Jeg synes det er et godt forslag, for alternativet er jo å sende dem hjem igjen.
Post Traumatisk Stress, ja det kan godt hende. Men jeg tror nok personalet på mottaket har tenkt at kun de med god helse skal bo i teltene når dette blir nødvendig.
Det har aldri vært snakk om å plassere barn, eldre og syke i disse teltene.
Det er ikke snakk om friluftsliv heller, det var bare et eksempel jeg brukte mot de som mener telt er uverdig og uakseptabelt.
Det er snakk om store solide profesjonelle telt brukt i Lier/Drammen på sommerstid.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 5:31 pm
Bygningsmassen i norsk eldreomsorg er nok under enhver kritikk, men den kan ikke direkte sammenliknes med nomadetelt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 5:35 pm
Jeg ville ha ligget i telt hvis alternativet er å dra tilbake til et land hvor mitt liv står i fare. Faktisk ligger jeg i telt hver sommer uansett.
Det er ikke snakk om å bygge mere mottak. Det er snakk om en midlertidig innkvarteringsløsning når det kommer altfor mange asylsøkere, slik at mottakene blir stappfulle. Da har de planer om å plassere de unge og friske i telt. Forøvrig er forholdene tusen ganger bedre enn i flyktningleirer.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 5:45 pm
Hei SlemmeSissy
Ja det verste er nok privatlivet. Men det er da tross alt bedre enn å bli sendt hjem til krig og elendighet.
Det er jo bare snakk om en reserveløsning, det har heldigvis du og jeg forstått. Mens noen andre hisser seg opp og synes dette er skikkelig fælt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 5:53 pm
Mange takk Deres Majestet
Jeg har lenge gått og irritert meg over Venstre, og alle deres dumme forslag. Da jeg leste den politikerbloggen så bare sprakk det for meg, og jeg måtte rase litt. Kanskje jeg raste litt for mye siden det første innlegget ble slettet, men håper at dette får stå.
Hvordan er ferien forresten?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 6:17 pm
du skriver
et er ikke snakk om at folk skal bo i telt på vinteren. Det er snakk om en reserveløsning i Lier når transittmottaket er fullt:
så dette vil da aldri skje på vinteren dette da at at transittmottaket blir fullt ?
Tja har da skjedd ett par drap i asylmottak før så hvorfor skal det ikke skje igjen ?
Istedefor å sette opp disse teltene burde de heller bygge ut / fler mottak
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 6:20 pm
#25
Men statsråden er jo enig at telt som siste utvei er pinlig? Hva er saken da?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 6:26 pm
Det er vel mere pinlig å returner dem?
Eller er logikk et fremmedord for dere venstreraddiser?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 6:36 pm
Før denne teltdebatten ta helt av, bør man kanskje tenke over en ting; hva slags boforhold kommer disse menneskene fra i sine egne land? Her er det bl a snakk om nomadekulturer og de bor faktisk i telt, det er deres boform.
Og før man begynner å pipe om at telt ikke er bra, har dere sett dem? Vet dere hvordan de ser ut og hvordan de er innredet inni?
Faktum er at flyktninger pleier å komme i uregelmessige strømmer. Når det står på som verst, må man kunne huse mange og det kjapt. Hvorfor bruke penger på nye bygningsmasser, når solide og bekvemme teltlignende boliger kan gjøre like bra nytte?
Stikk fingeren i jorden, sier jeg. Og ikke bedøm ut fra den satndarden dere selv er vant til – minimum 5 stjerners hotell i Syden – men ut fra den disse menneskene forlater. Kanskje de er kjempefornøyde, hvis man spør om deres mening? Har noen gjort det, forresten – spurt om deres mening?
Og så glemmer vi for anledningen oldemor som ligger bak et skjermbrett i en korridor på et nedslitt sykehjem et sted. Hun døde i forgårs, men ingen har oppdaget det enda…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 6:43 pm
Nei du kor festleg då! Eg har alltid tykt om å vere på leir. Kokt grauten min på bål. Eg likar det litt primitivt no og då. Ein vert så samansveisa ved å bo slik som dette. Eg trur dei vil synast dette er ein spanande måte å verte kjend med einannan på og med landet og vår ville natur.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 6:52 pm
#35
Er det noen som har tatt til orde for å returnere dem? Bortsett fra Frp?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 6:59 pm
Er du litt treg i oppfattelsen?
Teltene er kun en reserveløsning FOR UNGE SPREKE FOLK som vil bli tatt i bruk om transittmottaket på Lier blir fullt.
Jeg spør deg igjen, synes du det er bedre at de blir returnert til sitt hjemland?
Hvis du verken vil returnere dem, eller at de skal bo i telt, hva er DIN løsning? Drepe dem?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 7:30 pm
#37
Jeg spør. Du spør. Det finnes ikke dumme spørsmål.
Hvem har tatt til orde for at asylsøkere skal sendes hjem? I det du kaller et utrolig teit innlegg står det utrolig lite om akkurat det. Faktisk ingenting.
Så derfor lurer jeg på hvor du har påstandene dine fra.
Det er diskutert at det må legges bedre til rette for asylsøkere. Det er leit om man planlegger over lang tid at folk skal havne i telt. Klart, dette er en mer eller mindre brukbare løsning på kort sikt. På lang sikt er det uholdbart. Det er nok ingen parter uenige i. Men opposisjonen synes vel som vanlig at Hanssen ikke har prioritert riktig. Det kan Venstre mene uten å bli beskyldt for å være åndsamøber.
En åndsamøbe oppfatter jeg som en viss Solstad.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 7:31 pm
#38, selvfølgelig
#37
Jeg minnes også om speideren.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 7:34 pm
#26.5: Ferien er bra, kommer nok sterkere tilbake med flere kommentarer neste uke : )
Mye interessant lesing her inne i dag, du er flink til aa faa i gang debatten!
(jeg har forresten ikke klart aa erte paa meg mod enda, saa Snillfant sparker tydeligvis hardere enn meg…hehe)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 29th 2008 at 11:10 pm
Jeg trodde steiningen av Thommesen i Frankrike skulle åpne noen øyne, men viljen til å se vekk er uendelig.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 30th 2008 at 12:07 am
Interessante betraktninger du kommer med, jeg er enig i at spørsmålet om at flyktninger skal sove i telt eller leilighet er uinteressant, men vi er uenig om premissene. Jeg skal prøve å forklare kort hva jeg mener med det.
I mine øyne er innvandrere i utgangspunktet uglesett fordi de utgjør en utfordring. De utgjør en utfordring fordi de innvandrerne som kommer til Norge i dag er flyktinger, kommer gjennom familiegjenforening, etc. Dette er ikke kunnskapsrike mennesker, men svakt stilte. Disse personene vil statistisk sett være mer tilbøyelige til å utføre kriminelle handlinger, motta trygd fremfor å jobbe, osv. Derfor er de uglesett.
FRP har en måte å løse dette på. Denne metoden vil gå ut på å innskrenke innvandringen ytterligere. Det vil kunne muliggjøres gjennom å nekte flyktninger innpass, men disse utgjør kun en brøkdel av innvandringen i Norge. Det må altså tas av familiegjenforeningskvoten.
Dette vil føre til at familier som bor i Norge i dag ikke vil kunne bo med resten av familien sin. Noen vi si – flott – fordi de da ikke vil snylte på tygden. Jeg vil si at det er feigt og ulønnsomt. For ordens skyld kan jeg nevne kort at jeg har praktisk erfaring innen familiegjenforening, da jeg er gift med en person utenfor EØS. For å oppsummere dette kort tar det i utgangspunktet ca 1 år fra du gifter deg til du får lov til å bo sammen med ektefellen din (se for deg at du ved en tilfeldighet møter kjærligheten i Kina). Vi omgikk dette med advokathjelp, men dette er absurd. Tenk over saken.
En innvandringspolitikk jeg tror er bedre, baserer seg på følgende. Trygd bortfaller i sin helhet og baseres utelukkende på frivillige private donasjoner. Det åpnes for fri innvandring. Straffenivået økes betraktelig. Svært grovt skissert vil dette i praksis gi ingen snyltere, det vil sette flere folk i arbeid, det vil sørge for at kun de mest kunnskapsrike innvandrerene kommer til Norge, og sist men ikke minst, både innvandrere og nordmenn født i Norge vil straffes hardt og lenge for forbrytelser, derav vil kriminaliteten reduseres betraktelig.
Jeg er enig med bloggeier i at å la flyktinger bo i telt ikke er rasistisk, men jeg mener diskusjonen i seg selv er uinteressant da den neppe vil ha noen særlig betydning, hverken for flyktningene eller det norske folk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 30th 2008 at 7:42 am
Det er normal logikk.
Om transittmottaket er fullt, og man finner det uverdig eller rastisk å la noen unge spreke folk bo i telt midlertidig under topp forhold, så må man nødvendigvis gjøre noe annet med dem. Som f.eks. å sende dem hjem igjen, eller innkvartere dem i Anders herskapshus.
Du er vel ikke så naiv at du tror de vil bygge haugevis av nye transittmottak, når de ikke engang har penger til å skjøtte eksisterende institusjoner som skole, aldershjem, sykehus etc.? Les forøvrig det Deathdealer skriver, for å sette ting litt i perspektiv.
Så har du noe bedre alternativ enn disse teltene?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 31st 2008 at 7:14 am
Steiningen av Thommesen? Er det noe jeg har gått glipp av. Fortell!
Forøvrig ble du magisk kommentator nr. 1500. Gratulerer c”,)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 31st 2008 at 10:32 am
#39
Folk reagerer om pasienter må være ute på gangen. Er det ikke forståelig at telt knapt kan sees på som siste løsning?
Nå ville Venstre det som Folkehjelpa:
http://www.adressa.no...
Er Folkehjelpa åndsamøber av den grunn?
Kanskje en av lederne i Folkehjelpa har skrevet en bok du kan anmelde ned til rasshølet?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 31st 2008 at 5:12 pm
eh unnskyld meg, men hva er galt med telt? Dette er jo solide telt med egene rom, innlagt strøm og det er nok i nær tilknytning til dusj og toalett. Om de unge sterke menn ikke takler å bo sånn for en periode kan de jo la barn og kvinner bo der, de har nok det som skal til for å inrette seg. Vi kvinner er tross alt sterkere enn menn, siden vi har fått tildelt oppgaven med å føde barn.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 31st 2008 at 5:15 pm
Det er bra med ferie, håper du får samlet krefter og inspirasjon. Vi gleder oss til at du kommer tilbake med nye innlegg.
Ja, det ble liv her, i allefall for en dag eller to.
Sparket hardt ja, jeg må ha truffet ballen godt denne gangen. Men fortvil ikke, du klarer nok også å erte på deg MOD en gang skal du se c”,)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 31st 2008 at 5:17 pm
Speideren ja, det er sunt med friluftsliv og få litt trening slik at man ikke blir så jævlig bortskjemte at man må kreve luksusleiligheter med alskens fasiliteter.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 31st 2008 at 5:24 pm
Ja det kan du jaggu spørre om. Om en skal tro på det Anders og et par andre skriver, så er visst teltene uverdige og nærmest rasistiske.
Ja, kanskje de burde la kvinner og barn bo i disse teltene i stedet, så slipper vi mere sutring fra mennene.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 31st 2008 at 5:37 pm
Er vi sarkastiske nå, eller er det vår ærlige og oppriktige mening at alle har godt av litt “back to the basics” ?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 31st 2008 at 8:02 pm
Pff! Jeg har ikke nevnt noe om rasisme.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 1st 2008 at 7:53 am
Takk for nok en god kommentar Deathdealer.
Ja, hva slags forhold kommer de fra, og er de virkelig så bortskjemte at de er vant til flotte leiligheter med strøm, varmt vann, bad, og privatliv.
Hvis disse asylsøkerene virkelig har behov for beskyttelse her i Norge, så tenker jeg de vil være sjeleglade for i det minste få bo i et flott stort telt, med alle fasiliteter de kan ønske seg i et nærtliggende bygg. Særlig når det andre alternativet høyst sannsynlig er å bli sendt hjem til en uviss skjebne?
For et sted må de jo gjøre av seg, og det ser ut som at noen få her har ikke helt forstått det. De tror visst at leiligheter og boliger popper opp som sopper fra jorden når det er behov for dem.
Jeg håper Anders & co leste kommentaren din, sånn at de får litt perspektiv på saken. Det kan hende de er vant til å leve i luksus boliger og leve livet, men det burde være ganske fjernt for de som kommer hit for å søke asyl.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 1st 2008 at 8:02 am
Haha Adolph
De beste vile vel vært å bygd noen Lavvoer (same-hus) som de kunne bodd i. For det hadde jo vært morsomt å høre Venstre kritisere Lavvoer og mene at de er uverdige, og få hele Same tinget på nakken
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 29th 2008 at 4:44 pm
Bare en liten sommerferiehilsen. Alt i orden med deg? Fortsatt god sommer!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 4th 2008 at 12:35 pm
Jau, snillfant..du er savnet..
sier som Dag e.. ha en fortsatt god sommer
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 13th 2008 at 6:41 pm
Hvor er det blitt av deg?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 13th 2008 at 7:00 pm
Hvor det er blitt av ham? Snillfant er på teltur to prove his point.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 23rd 2008 at 4:53 pm
Hei på deg!
Kunne du tenke deg å dele din dialekt med bloggens lokalsamling http://www.vgb.no/335...
så hadde undertegnede satt pris på det…
mvh
Geir Olsen
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende