På vegne av det norske folk, har jeg skrevet et åpent brev til Ali Farah og Mari Kohinoor “Kohi De Browny” Nordberg

Vi, det norske folk, beklager at Ali Farah ble slått ned av en svart nordmann med Ghanesisk statsborgerskap, etter at du gikk truende mot ham og ropte “Fuck you” mens dere koste dere med hasj. Det burde være en menneskerett å få nyte hasjen sin i fred og oppføre seg truende, også her i Norge.
Videre beklager vi at du, Ali Farah, ble kalt “gris” og etterlatt stående, etter at du hadde tisset på vårt ambulansepersonell og deres ambulanse. Etter å ha lest ditt åpne brev forstår vi at du ser på oss som koloni-herrer og at du bare ville markere din avsky mot slaveri. Dessuten er vi nå klar over at i din religion så er gris et urent og meget lavtstående krek, noe som gikk på din ære løs.
Vi beklager også at vårt ambulansepersonell mistenkte deg for å være ruset, da du tisset på dem, og derfor mente at dette var en sak for ordenspolitiet og forlot stedet. Vi skjønner jo nå at hasj ikke gir noen rus å snakke om, og at det derfor er et helt lovlig nytelsesmiddel, på lik linje med Khat.
Videre beklager vi, det norske folk, at vi fokuserte mer på nordmannen med Ghanesisk statsborgerskap som slo deg ned, etter at du provoserte ham, enn på rasismen fra ambulansepersonellet og Ullevål sykehus. I ettertid har vi forstått at vi har hatt feil fokus. Det at du nå sliter med traumer, hodepine og lese- og skrivevansker skyldes nok heller rasismen fra oss, det norske folk, enn selve overfallet i Sofienbergparken. Vi forstår godt at du ikke vil møte Erik Schjenken etter all den skade han har påført deg.
Når det gjelder Kohinoor, så beklager vi at vi har oppfattet bruken av rasismekortet som et angrep på oss etniske nordmenn. Etter å ha lest Ali Farah’s åpne brev, så forstår vi jo at dette ikke er et angrep på etniske nordmenn, men på alle hvite koloniherrer i vesten. Dessuten reagerte vi på din konsekvente utelatelse av ditt fornavn, Mari, som et angrep på vesten.
Men vi forstår jo at det er helt naturlig å kun bruke sitt artistnavn Kohinoor til å få litt ekstra oppmerksomhet i en ellers stillestående karierre. Vi har derfor et forslag: kanskje du burde bruke ditt internasjonale artistnavn: Kohi De Browny, for å få enda mere oppmerksomhet?
Tilslutt vil vi, det norske folk, på det sterkeste beklage at vi først avskrev denne saken som en storm i et vannglass. Etter å ha satt oss ordentlig inn i saken, så skylder vi dere mange unnskyldninger:
Vi beklager all rasismen dere ble utsatt for. Vi beklager at Afrika tidlig ble kolonisert med England og Frankrike i spissen, etter at vi i Norge hadde oppfordret dem til å gjøre dette. Vi nordmenn tar med glede på oss den kollektive skylden for all urett som har blitt begått i den tredje verden, og som har rammet deg og din familie så sterkt.
Vi håper nå at rettferdigheten seirer, at dere vinner rettsaken, samt at ambulansepersonellet, Ullevål sykehus, den norske stat og det norske folk blir dømt til skyhøye bøter/fengselsstraff for vår kollektive rasisme.
Se forøvrig min nyeste blogg med relevans til denne saken: Snillfant: Naive Nordmenn?
Wow, for et pussig sammentreff. Otto Jespersen harselerte over Ali Farah i kveldens Torsdagsklubben, og han var både slemmere og morsommere enn meg. Men jeg var først ute. Så det så c”,)
Disclaimer:
Mitt innlegg er ikke ment å bagatellisere det som skjedde i Sofienbergparken, men er heller et forsøk på å sette tingene i rett perspektiv. Ali-saken har blitt blåst opp i mediene som rasisme fra første dag, noe som etterhvert mange nordmenn og innvandrere har undret seg over.


176 kommentarer In " Snillfant: Åpent brev til Ali Farah og Mari Kohinoor “Kohi de browny” Nordberg "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
oktober 13th 2008 at 2:08 pm
sannere ord er knapt nok skrevet på VGB.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 13th 2008 at 2:12 pm
Et av de bedre Ali Farah/Kohinoor-innleggene vi har lest. Tiltredes!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 13th 2008 at 2:16 pm
Slutter meg til ovenstående kommentarer. Utrolig bra! Helt klart tommel!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 13th 2008 at 2:50 pm
Yesss! Der fikk du jaggu tommer’n min!
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 13th 2008 at 3:05 pm
Veldig,veldig bra. Skulle ønske jeg hadde skrevet det selv.
Klareste tommelen på lang tid!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 13th 2008 at 3:15 pm
Her har du virkelig tatt saken på kornet!! Veldig bra:) Tomlings:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 13th 2008 at 3:25 pm
Olè
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 13th 2008 at 3:29 pm
Tommel!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 13th 2008 at 3:38 pm
http://blogg.sol.no/b...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 13th 2008 at 3:47 pm
Genialt!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 13th 2008 at 5:14 pm
do våge å gjere fornermelse på Ali og Kohinor…do vera rasist!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 13th 2008 at 5:30 pm
Beste jeg har lest på lenge, helt supert:-)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 13th 2008 at 6:27 pm
Nisselue tomler ikke. Han har hørt fra kyndig hold at “you are right from your side, I’m right from mine”. Nisselue tror ikke at han som griseblek nordmann kan sette ord på hvilke holdninger en svart mann møter. Kvinner sier de møter et glasstak. Folk nordfra begynte å snakke om apartheid straks det ble klart at de ikke fikk OL.
Nisselue tror derfor man skal ta på alvor de opplevelsene som Ali opplever. Når vi ser hvor slemme bloggere kan være mot hverandre, med tilhørende mangel på evne til å se egne negative sider, skal vi være varsomme med å overstyre andres opplevelser. Ja.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 13th 2008 at 8:12 pm
Mange takk
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 13th 2008 at 8:13 pm
Takk for Deres støtte c”,)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 13th 2008 at 8:14 pm
Gringofanten er nok (for en sjelden gangs skyld) litt uenig med Herr Nisselue i akkurat denne saken.
(Ja vi *ER* faktisk ikke samme personen bak begge nickene)
Kollektiv norsk skyld for Storbritannias og Frankrike og Belgias grusomheter blir noget far out for en stakkars vestlnding å forstå.
Vi er enkle her i vest.
Pløyer lyng og gråstein.
Slaver har i ikke hatt siden vikingtida, og da foretrakk vi å fange rødhårede og kvite folk i fra nettopp Storbritannia.
Ali Farah har en “dårlig sak” å føre.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 13th 2008 at 8:15 pm
Hyggelig at du likte skribleriet mitt. Jeg er så dritlei dette peset fra Ali Farah og Kohinoor, at jeg klarte ikke å holde meg taus lenger c”,)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 13th 2008 at 8:17 pm
Takker for tommelen din. Håper det ikke var bokstavelig ment.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 13th 2008 at 8:21 pm
Tusen takk for komplimentet. Du har jo dine gullkorn du også med jevne mellomrom.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 13th 2008 at 8:28 pm
Heisann
Jeg har i lengere tid irritert meg over all den oppmerksomheten Ali Farah og Kohinoor får, hvor de kan boltre seg i anti-hvit rasisme og få masse sympati.
I dag så gikk det en faen i meg, og jeg satte meg ned for å skrible en unnskyldning fra oss koloni-herrer (les: det norske folket) ispedd masse ironi og sarkasme.
Jeg er glad du likte den, takk for kompliment og tommel c”,)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 13th 2008 at 8:29 pm
Takk for tommel, kjære Diva c”,)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 13th 2008 at 8:32 pm
Koselig at du linket meg og Hantikka på SOL c”,)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 13th 2008 at 8:34 pm
Meg geni? *ramler av stolen*
Takk for ros c”,)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 13th 2008 at 8:34 pm
Jai alltid vara rasist, det vara min jobb.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 13th 2008 at 8:35 pm
Hyggelig at du likte skribleriet, takk for komplimentet c”,)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 13th 2008 at 8:37 pm
Hei Nisselua
Alle har vi vel rett til våre egne meninger individuelle opplevelser, men det er ikke dermed sagt at man kan tillate seg å sette alt på trykk.
Ali Farah’s konspirasjons teorier, om at alle vi hvite oppfører oss som koloni-herrer og behandler alle svarte som slaver, blir liksom litt for drøyt. Han burde beskyttes mot seg selv.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 13th 2008 at 8:41 pm
Jeg er enig med deg og uenig med nisselua.
Samme hva slags psykoser folk har (les: Ali Farah), så kan de ikke buse ut med dem på den måten og beskylde hele norge for slavehandelen og den elendighet som koloni-herrene påførte Afrika.
Her i Norge har vi ikke hatt andre slaver enn noen keltere fra Irland og England. Det fantes omtrent ikke en eneste neger i Norge før innvandringen på 70 tallet startet.
Ali Farah har ved å publisere sitt åpne brev i Ny Tid, driti skikkelgi på draget og slått spikeren i sin egen kiste.
Det går vel snart opp for en del naive anti-rasister, at ambulansesaken var en farse fra begynnelse til slutt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 13th 2008 at 9:38 pm
Bra skrevet, og helt klart oppklarende for de som enda var “viklende” i denne saken, Tommel:o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 13th 2008 at 10:06 pm
Må bare si at dette var absolutt ikke min favoritt av det du har skrevet. Jeg ble bare trist akkurat nå. Dessverre.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 13th 2008 at 10:46 pm
Du har skrevet ned mine tanker om dette, og det får du en tommel for!:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 13th 2008 at 11:32 pm
Eh hva mener du? Kan du være så snill å utdype nærmere?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 13th 2008 at 11:42 pm
Takk for tommel. Det ser ut som de fleste liker det jeg skrev, men det er nok enda noen som sitter på gjerdet, eller som støtter Ali Farah og Kohinoor’s rasismeparanoia merkelignok.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 13th 2008 at 11:50 pm
#16,5 Det kan jeg utdype nærmere. Jeg fant det nå nødvendig å lese det aktuelle brevet som du relaterte til da jeg ikke gjorde det i sted. Nå tenkte jeg at jeg hadde trampet skikkelig i salaten her.
Men – nei – jeg er ikke mindre uenig i det jeg ser som en typisk sarkastisk ironisering i Jespersen-stil over en hendelse der en uskyldig mann såvidt overlever etter først å ha blitt slått ned, og så bli trakassert av ambulansesjåføren.
Jeg tror faktisk at folk som tomler her er folk som aldri selv har opplevd verken å bli mobbet for noe de selv ikke har kunnet noe for eller å ha blitt utsatt for ydmykelser over lang tid. Da tror jeg slett ikke dere ville funnet dette så fornøyelig.
Det gjør selvfølgelig ikke saken noe bedr i mine øyne at det blir ironisert over at ambulansepersonellet trodde han var rusa. Som mor til en narkoman sønn, medlem av Amnesty, og kort sagt en som prøver å vise hensyn til svake grupper jevnt over, så ser jeg hvem som var den svake gruppen her. Det var Ali og hans familie. Det at han var svart og i tillegg ble tatt for å være narkoman, var de utløsende faktorene her slik jeg ser det.
Heldigvis – jeg er ikke uvantmed å snakke mot flertallet slik jeg gjør her. Men for en sjelden gang ser jeg Nisselue har gått utenom egen blogg, og glad ble jeg over å se han var uenig med deg og massene her.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 13th 2008 at 11:59 pm
Meget bra skrevet. Du vet hvordan man skal sette det hele på ord.
Velkommen tilbake!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 14th 2008 at 12:03 am
Takk for det Mattis-mann. Håper du også gjør comeback snart, om skrivesperra gir seg. Vi trenger flere intellektuelle bloggere c”,)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 14th 2008 at 12:03 am
#18 Trønder-Bente
Du evner dessverre ikke å se helheten i denne saken, du identifiserer deg med underdogen. Og det er for så vidt forståelig.
Men Ali Farah går så langt som å påstå at du og jeg er rasister, ene og alene fordi vi er hvite og norske (vel, jeg er ihvertfall det, jeg kjenner deg ikke).
Det var en trist sak det som skjedde i Sofienbergparken, både selve overfallet og den feilen ambulansepersonellet gjorde. Men det Ali Farah gjør nå, mange måneder etter selve hendelsen (som han iflg seg selv helst vil legge bak seg), er å stille hele det norske folk til ansvar for den feilvurderingen som ble begått. Vi er alle rasister.
Han brakte selv inn begrepet om en større sammenheng, da må han også tåle å få tilsvar på akkurat det. Det er der du tydligvis ikke ser følgene av utspillet hans.
At du har en narkoman sønn og er medlem av Amnesty gjør ikke deg til et godt menneske, samtidig som at vi som har tomlet dette innlegget er slemme og uten empati.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 14th 2008 at 12:16 am
#20 Jeg er ikke sikker på at du er den helt rette til å vurdere hvorvidt du er snillere enn meg. Det jeg prøvde å si noe om var at jeg ikke kun snakker for den gruppa min sønn tilhører. Derfor nevnte jeg Amnesty. Mange er neklig såkalt engasjerte mens det handler om egeninteresse mer enn om å hjelpe andre.
Men – jeg mener faktisk at vi som nordmenn er for flinke å slå oss på brystet og si hvor flinke vi er til å støtte andre mens vi har vært kongen på haugen når det gjelder å sko seg selv. Uansett om det er med lånte midler så kan en bli kvalm av å se den luksusen enkelte velter seg i alt mens de klager på pengene som går ut av landet til land der barn dør som fluer.
Derfor – nei, det er ikke alltid jeg er stolt av å være hvit og norsk. Vi har en verden – det er en tilfeldighet at du og jeg er født som norske og hvite. Om det er rettferdighet til så blir de som ikke forstår denne grusomme urettferdigheten som foregår med en utrolig skjev fordeling av godene på jorda gjenfødt til en helt annen virkelighet i neste liv om det er noe neste liv. Selv tror jeg på reinkarnasjon, men håper inderlig jeg ikke har rett. Ett liv er mer enn nok på jorda for min del.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 14th 2008 at 12:29 am
#21 TB
Mulig jeg ikke er den rette, men du mener selv at du er det, det er jo interessant. Du skriver;
“Jeg tror faktisk at folk som tomler her er folk som aldri selv har opplevd verken å bli mobbet for noe de selv ikke har kunnet noe for eller å ha blitt utsatt for ydmykelser over lang tid. Da tror jeg slett ikke dere ville funnet dette så fornøyelig.”
Det har du faktisk ingen forutsetning for å uttale deg om, du kjenner ikke meg.
Jeg liker ikke at Ali Farah kaller meg en rasist, fordi han har hatt en trist opplevelse. Jeg liker heller ikke at du generaliserer på samme måte som ham.
Det dreier seg forøvrig ikke om hvem som er snillest av deg eller meg, men du trekker frem Amnesty, som et alibi for å dømme meg og min oppfatning av dette innlegget, det er egentlig ganske drøyt.
Uansett er det ingenting ved denne saken som er fornøyelig, ei heller dette innlegget, men det er mange måter å få frem et poeng på – i så måte var Snillfant`s innlegg brilliant.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 14th 2008 at 12:36 am
At Snillfant har skrevet på en brilliant måte for å få frem sitt poeng er jeg helt enig i. Likeså at jeg er uenig i målet.
En ting kan jeg beklage i det jeg skrev og det var det som gjaldt at de som tomlet ikke kan ha vært utsatt for urettferdighet i livet selv – når fornuften kommer tilbake etter irritasjonen så ser jeg jo at jeg selv kan ha såret en person jeg setter veldig høyt. Ergo er det mange måter å lese innlegget på, jeg klarer bare ikke å tolke det dit at det er positivt mot verken folk med en annen hudfarge enn vår hvite eller mot narkomane.
Om jeg altså ikke er kvalifisert til slik tolkning så beklager jeg på det sterkeste.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 14th 2008 at 12:45 am
#23
En slik tolkning er De selvfølgelig kvalifisert til, det skulle bare mangle.
Min irritasjon gikk på generalisering av oss som ga tommel, og da særlig fordi innlegget handler om hvordan Ali Farah generaliserer og kaller alle nordmenn for rasister.
Takk for fin meningsutveksling, det er fortsatt håp for vgb!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 14th 2008 at 1:48 am
Hei Trønder-Bente
Det er vel ingen tvil om at du har et varmt hjerte som banker for alle som lider nød.
Men jeg tror du kanskje misforsto mitt innlegg og mine intensjoner. Så her kommer en nærmere redegjørelse:
Selvfølgelig var det ille at Ali Farah ble slått ned. Selv om han provoserte fyren fra Ghana, så hadde ikke Ghaneseren rett til å slå til ham. Og ambulansepersonellet gjorde en feil da de forlot stedet, uten å ta med Ali Farah. Det er da alle enige om.
Problemet er at Kohinoor og Ali Farah har brukt rasismekortet for alt det er verdt, og har fokusert alt sitt hat mot ambulansepersonellet, Ullevål sykehus og det norske folk, mens de gir pokker i han som begynte det hele. Den svarte gjerningsmannen fra Ghana som slo ned Ali.
Ghaneseren ble dømt til 1.5 års fengsel og til å betale en erstatning på 235.000 kroner, noe han ikke vedtok. Ali Farah uttalte etterpå at han hadde tilgitt Ghaneseren forlengst. Fordi Ghanseren bare var en forvirret ungdom som gjorde noe galt:
http://www.dagbladet….
Er ikke det litt merkelig at de fokuserer alt sitt “hat” mot ambulansepersonellet, fordi de var hvite?
Og om du hadde lest Ali Farah’s åpne brev i Ny Tid – hvor de setter ambulansemann Erik Schjenken i en større rasistisk sammenheng, med slaver og koloni-herrer, vesten utbytter den tredje verden etc – så ringer det vel en bjelle? Det er aldeles urimelig.
Faktisk er det mange som har reagert på Ali Farah’s brev, og kaller det rasistisk. Selv en del innvandrere mener at Ali Farah har gått langt over streken, og at han gjør alle hvite mennesker i den vestlig verden til rasister, noe som virkelig er ille. For om alle vi hvite er rasister, da har ordet “rasist” fullstendig mistet sin verdi.
Mange mener at om det finnes rasisme i Ali-saken, så kommer den fra Kohinoor & co.
Jeg er også idealist, og jeg er ikke så glad i det vestlige jeg heller, men synes du virkelig at du og jeg bærer skylden for det som skjedde, og for all elendighet i den tredje verden? Er det vår skyld at England og Frankrike koloniserte Afrika? Er det vår skyld at afrikanere ble solgt som slaver?
Mitt blogg innlegg var et sarkastisk forsøk (i Otto Jespersen stil) på å få frem hvor urimelig rasisme beskyldningene fra Kohinoor og Ali Farah er. Og jeg er glad for at de fleste tok poenget.
Det er i allefall en trøst at de fleste av de som tomlet innlegget, selv er anti-rasister og en av dem kommer til og med fra samme land som Ali Farah (Somalia).
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 14th 2008 at 2:28 am
Hei du, Ali Farah!
Du er visst litt sint på oss normenn du, og det må du jo få lov til å være. Vi lever da tross alt i et demokrati, her til lands! Men, la meg spørre deg en ting Ali; kan du si meg, hva er det for noe spesielt som holder deg her hos oss? Hva er det som får en fyr til å si til seg selv; ”ok, jeg har blitt banka ned og forlatt, og ok, ambulansefolka dro hjem da de så meg liggende der i en pøl av blod og piss, men skitt au jeg er jo tross alt i Norge.” Skjønner du hva jeg nmener Ali? Noe må det jo være.
Kan jeg forresten være litt fortrolig med deg Ali, og dele en hemmelighet med deg? Synes vi har blitt så godt kjent nå etter allt oppstyret i avisene i det siste. Det jeg vil si er at hadde dette hendt meg Ali, mens jeg var i Somalia, ja da hadde jeg beinflydd rake veien hjem til Norge. Og det på rake rappen! Men, jeg skal si deg det Ali, du har stål i beina, og det beundrer jeg deg for. Du lar deg ikke skvette av en aldri så liten knekk. Rai, Rai, Ali!!
Du har andre beundringsverdige trekk også Ali. Midt oppe i all viraken, etter å havna i koma på sykehus, tatt oppgjør med ambulansefolka, og alt det der, så makter du jaggu å slå et slag for de undertykte av oss her i det norske sammfunnet! Det er det neigu ikke mange som hadde orka, Ali! Trodde du hadde nok jeg, og med ung familie og ta seg av i tillegg. Håper det er ok at vi nordlendingene i Oslo stiller oss under paraplyen din, om det er plass ved siden av Mari, mener jeg. I alt for lang tid har vi blitt uglesett i hovedstaden, vi ble pissa på og forlatt vi og skjønner du. I våre øyne, så er oslofolka synonymt med imperialisme. Mens vi aldri kom inn på Barock eller Smuget på 80 tallet, så fikk de herje fritt på Scotsman. Er det riktig eller?
Men du gir oss håp. I min bok Ali, så er du vår tids svar på Einar Gerhardsen. Du ser uretten i samfunnet du Ali, du kjemper for likestilling mellom folk, så jeg gleder meg til du er fullt restituert, for da kan jeg tenke meg meg at det blir vei i vellinga.
Lykke til Ali
Hilsen Jåppe
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 14th 2008 at 8:34 am
Hei Snillfant, du har en uovertreffen stil og form over ytringene dine her. Det er jo uhyre lett å være enig med deg, kanskje for lett?
Er det skrivestilen som gjør det, spør jeg meg selv? For jeg blir veldig fokusert på skrivestilen, og mindre på innholdet når jeg leser.
Dessuten er saken gjennomdrøftet i media, så det er kanskje derfor jeg så lett faller for skrivestilen. Jeg spør meg selv om jeg vil være med på å sparke til de som ligger nede (for lengst)?
Jeg dveler litt ved det Nisselue skriver. Og så synes jeg Trønder Bente er svært velformulert og modig når hun presenterer sine motforestillinger.
var bare det jeg ville si idag, ha en fin dag Snillfant
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 14th 2008 at 8:49 am
Er det ikke dette som er meningen med blogg da? at folk skal få lov til å si menninga si, å at dem som kommenterer har lov til å motsi om dem ikke er enig.
Meget bra innlegg å jeg slenger på en tommel jeg også.
Trönder Bente jeg er ikke enig med deg, men respekterer dine menninger forde.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 14th 2008 at 9:09 am
Kjempe bra skrevet!
*tommel helt klart*
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 14th 2008 at 9:51 am
jeg synes at ambulansepersonellet burde ha oppført seg proffesjonelt. jeg har selv en venninne i helsevesenet, og hun har opplevd verre ting enn at folk tisser på dem – det er en del av en hverdag med syke mennesker, som av og til ikke er klar over hva de gjør.
på en måte kan jeg sette meg ned og forstå Ali`s frustrasjon. han ble etterlatt av ambulansen, som egentlig har som hensikt å ta ham til nærmeste behandlingssted – sykehuset. men han ble etterlatt for seg selv, og det førte til alvorlige skader som kommer til å være med ham, resten av livet.
ikke rart man blir bitter? ikke rart man blir sinna på det hvite ambulansepersonellet, og deretter samfunnet som en helhet, for så etterpå å bringe fram saken om kolonisering av afrikanske land..
dette er ting som ligger dypt inne.. jeg er veldig opptatt av det psykososiale aspektet i denne saken.. jeg tror at alt har en grunn.
det han imidlertid gjør feil er å stemple alle nordmenn.. det han også gjorde feil, var å si nei til å møte ambulansesjåføren. tror mye kunne ha blitt ordnet bare ved å sitte sammen – ansikt til ansikt, og snakke sammen om hendelsen.
tror for øvrig ikke at saken hadde forløpt seg noe annerledes om det var en etnisk nordmann som hadde vært offer. saken hadde vært den samme, men kanskje ikke så blåst opp i media, som Ali-saken har vært. noen er mer flinke enn andre til å benytte media til å tale sin sak.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 14th 2008 at 10:10 am
#18, Trønder-bente!
“Jeg tror faktisk at folk som tomler her er folk som aldri selv har opplevd verken å bli mobbet for noe de selv ikke har kunnet noe for eller å ha blitt utsatt for ydmykelser over lang tid. Da tror jeg slett ikke dere ville funnet dette så fornøyelig.”
Jeg føler at jeg blir mektig provosert av denne kommentaren faktisk. Jeg vil faktisk gå så langt at jeg vil påstå at du fremstiller oss som har tomlet dette innlegget som dumme høns som tomler et vel skrevet innlegg, foran temaet, og her mener jeg du er langt på viddene!!
Jeg skal fortelle deg hvorfor jeg satte pris på dette innlegget:
Da denne utrolig triste hendelsen utspannt seg så tenkte jeg, som antageligvis majoriteten av norges befolkning tenkte, at dette var en rasistisk handling fra ambulannsjesjåførene. Dette pga fremstillingen av saken i media, og da spessielt Kohinoors bastante påstander om at det var en rasistisk handling!!
Etterhvert som tiden har gått har vi blitt gjordt oppmerksomme på at dette ikke var tilfelle. Om sjåførene er rasister eller ikke kan ingen med 100% sikkerhet vite, men med bakgrunn i siste tids opplysninger så skjønner man jo at dette rett og slett var en feilvurdering fra sjåførene, og ikke en rasistisk handling. Ambulansjesjåfører er mennesker de også, og kan feil de og, og jeg kan ikke for min bare tid tro at de hadde reist fra åstedet hvis de visste hvor galt det stod til med Ali!!
Det jeg reagerer på i denne saken er hans personlige brev. Han kunne valgt å skrive dette som et “personlig” brev til de involverte, men han valgte altså å inkludere oss etnisk norske og regelrett klassifisere oss alle som rasister. Dette liker jeg peronlig veldig dårlig. Samtidig så lurer jeg jo litt på hvem som er den egentlige rasisten i denne saken?!
All den sympatien jeg måtta ha for denne mannen ble borte etter hans personlige brev, og at han har tilgitt gjerningsmannen samtidig som han fortsetter sin hatpropaganda mot sjåførene og oss etnisk norske er så bak mål at jeg ikke finner ord. Er det min skyld at han har opplevd urett? Er det min skyld at Afrika ble kolonisert? Er det min skyld at han var papirløs? Er det min skyld at han ble slått ned? Nei!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 14th 2008 at 10:14 am
#28
Er helt enig med deg Maroc i det siste du skriver: noen er mer flinke enn andre til å benytte media til å tale sin sak.
Kohinoor og Ali har brukt media for alt det er verdt. Og jeg tror at de har gjort ekstra mye av dette for å kunne fremme hennes artistkarriere, og tjene penger på dette.
Selvfølgelig er dette en trist sak som aldri burde har skjedd, og jeg hadde faktisk sympati for denne Ali-karen. Men etter dette åpne brevet, så har all min sympati forsvunnet.
Hvis jeg idag hadde for spørsmål om hvem jeg støtter, så hadde jeg idag svart: Ambulansemannen!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 14th 2008 at 10:55 am
#18,5 OK – jeg må innrømme at jeg har uttrykt meg dumt. Jeg ser at jeg ikke bør være så rask på avtrekkeren før jeg trykker send og heller redigere en gang eller to så jeg iallefall har fått ut frustrasjonen min på trykk først.
Men – hvorfor skal det være slik at det er enten eller her? Denne saken opprørte meg voldsomt i utgangspunktet fordi den handlet om forskjellsbehandling. Det berørte to grupper jeg har stor sympati for – innvandrere og narkomane. Begge ble berørt. Muligens narkomane mer enn innvandrere pga det at ambulanse-sjåførens uttalelse viste tydelig at om det hadde vært en narkoman så var det bare rimelig de reagerte som de gjorde. Det er ikke småtteri jeg har hørt om hvordan narkomane i nød blir behandlet av helsepersonell – spesielt i Oslo. I Trondheim har jeg ikke hørt tilsvarende historier fra ambulansepersonell en gang hittil med forbehold om at det kan ha skjedd, vi har kun hatt gode erfaringer så det er sagt. Men – mange leger derimot vet jeg en god del om holdninger til når det gjelder den gruppa. Skremmende holdninger.Folk som jobber med syke – skal vi godta at slike holdninger blir utøvd mot de svakeste?
Jeg tolker det som skjer nå slik at denne ambulansesjåføren plutselig får helte-status fordi Ali Farahs brev provoserer så mange med hans angrep om kolonisering. Blir ikke det ganske paradoksalt at det som har skjedd i fortida endres så totalt bare fordi han skriver et brev det norske folk misliker? Det er et brev, ikke et terror-angrep på det norske folk.
Jeg beklager til de jeg har trampet på beina, men frykter det ikke blir siste gang. Jeg får unnskylde meg litt med at jeg har et svingende følelses-liv pga det livet jeg lever. Mener ikke med det at jeg ikke er ansvarlig for det jeg skriver, men jeg er kanskje litt for rask til å skrive og publisere uten å se at jeg setter meg i skuddlinjen noe jeg ikke er spesielt god på å takle selv om jeg vet jeg er krass i mine uttalelser selv.
Alle opplever vel å møte seg selv i døra der iblant vil jeg tro.
Men hadde jeg tenkt meg om her så ville jeg sett at jeg kom til å såre enkelte jeg absolutt ikke ville såret, det ville jeg aldri gjort overlagt. OK at noen blir sinte – det er en sunn følelse, men ikke om det sårer.
Jeg lurer på hvorfor du mener det er galt at Ali Farah tilgir ghaneseren som slo ham ned, Snillfant? Jeg ser opp til folk som tilgir andre en slik handling jeg. Men, jeg mener fullt og fast at enkelte i samfunnet bør en forvente mer av enn de fleste. Helsepersonell og ansatte som jobber med folk i nøds-situasjoner er noen av disse. Derfor ser jeg det som ille hvis det plutselig blir slik at sjåføren får en opphøyd rolle pga brevet Ali har skrevet. Det blir bare totalt feil for meg fordi det ikke har noe med hverandre å gjøre. Ali som person har skrevet brevet. Den opprinnelige handlingen er en prinsipp-sak fordi det angår offentlig ansatte som har handlet feil.
Nordmenn ja – jeg er jo en av de som slett ikke er spesielt stolt av å være norsk til alle tider. Jeg har også merket meg at det jeg har skrevet i den sammenheng ikke blir kommentert – noe som sier meg at jeg på nytt har havnet en plass der jeg føler meg en smule ensom. Folk flest liker best å være fornøyd med seg selv. Stopp, stopp. . . nå er det like før jeg tramper meg uti igjen. Får vel heller gjøre det i min egen blogg.
Snillfant, jeg takker for at du ser meg for hvem jeg er selv om jeg har uttrykt meg dumt. Min krasse tone bunnet nok noe i at jeg har stor respekt for mye av det du skriver.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 14th 2008 at 11:10 am
men han ble jo ikke overlatt til seg selv, ambulanse personalet sa til politiet at han var et ordensproblem, å ba dem kjöre han til legevakta for sjekk.
Er det ingen som leser hele saken eller?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 14th 2008 at 1:57 pm
Var det virkelig nødvendig med en disclaimer da? må da være lov å skrive ironisk og satirisk om ett menneske som så til grader langer ut mot 4.5 millioner hvite mennesker i dette landet, og 450 millioner hvite mennesker i Europa.
Bare en liten tankespinn
Ellers er det ett supert innlegg! Setter ting reflektert på spissen!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 14th 2008 at 4:24 pm
Vel det er jo ikke noe lovforbud mot å være følelsesmenneske. Det er mer enn nok av følelseskalde mennesker i det vestlige samfunnet, så det er vel bedre å bry seg litt for mye, enn litt for lite, slik jeg ser det.
Når det gjelder det du skrev om mobbing og sånt, så er det nok en del av de som tomlet som ikke har hatt en god barndom. Min var heller ikke noe å skryte av, men jeg er da i live.
Jeg har også lest innlegg jeg har reagert voldsomt på, men har som regel latt vare å svare, og ignorert det. Tidligere har jeg jo reagert og kommet med en skikkelig skjennepreken når jeg leser om foreldre som lar sine barn gå for lut og kaldt vann, og attpåtil mener de er gode foreldre. Da har jeg fått pes etterpå.
Når det gjelder Ali-saken, så er den ikke enestående. Det er mange narkomane som har blitt etterlatt av ambulansepersonell, men forskjellen er at de ikke har en far som jobber i NRK, Nils Nordberg, til å regissere en media kampanje. Om de hadde holdt seg til sannheten fra første stund, så kunne denne saken faktisk bidratt til å rense opp i gammeldagse holdninger mot narkomane. Men de gjorde en tabbe ved å spille stort på rasisme, noe det absolutt ikke er.
Kanskje Kohinoor føler at karierren hennes går dårlig fordi hun ikke er etnisk-norsk? Hun burde gå i seg selv og innse at hun ikke kan synge, i stedet for å skylde på rasisme. Jeg har hørt henne live, og fy pokker, hva jeg synes om det kan jeg ikke skrive her.
Det var jo Kohinoor som lanserte saken som rasisme i mediene, og siden har det bare ballet på seg. Nå er det jo hele vesten sin skyld, fordi vi er koloni-herrer. Det blir bare for dumt.
Om Ali Farah kan tilgi folk som har gjort en feil, så hadde det vært flott. Men det kan han jo ikke. Han har aldri brydd seg om gjerningsmannen fra Ghana, fordi kampanjen deres er bygget på rasisme, derfor tar de ambulansesjåføren i stedet. Uansett om han er rasist eller ikke.
Det er ingen fare med at ambulansesemannen Erik Schjenken får heltestatus. Han gjorde en feil, men han trenger vel ikke å sitte i gapestokken resten av livet av den grunn, eller?
Ellers setter jeg pris på at du liker mye av det jeg ellers skriver. Jeg har en lei uvane med å lese mellom linjene i det folk skriver (inkludert Ali Farah og Kohinoors brev). Og det var på det grunnlaget at jeg mente (og mener fortsatt) at du var en hjertevarm idealist, og ikke noen kverulant. Og på det grunnlaget at jeg menert at Ali og Kohinoor er rasister og hater oss hvite.
(Jeg har forresten lagt deg til i mine favoritter, sånn at det blir lettere å finne frem til bloggen din.)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 14th 2008 at 4:25 pm
Olè Olè
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 14th 2008 at 4:26 pm
Takk for tommel c”,)
Er det ikke litt pussig at jeg kan lese dine tanker, slik at jeg kunne skrive dem ned?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 14th 2008 at 4:31 pm
Hei Deara
Det var en litt diffus kommentar, men jeg går utifra at du likte skriving men ikke innholdet.
Stemmer det?
Med å sparke de som ligger nede, mener du da Ali Farah og Kohinoor som har kjørt seg fasti grøfta med denne rasisme-farsen, og kanskje må krype til korset og innrømme at de bare var ute etter oppmerksomhet og reklame?
Jeg tenker som så, at om man ber om oppmerksomhet, så må man regne med at ikke all oppmerksomheten er positiv.
Ha en fin dag Deara c”,)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 14th 2008 at 4:33 pm
Hyggelig at du likte det jeg skrev morri-mor c”,)
Takk for tommel.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 14th 2008 at 4:38 pm
du…..
jeg ga like godt dette innlegge en tommel jeg….
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 14th 2008 at 4:39 pm
Det kan virke som om mange kun har hørt Kohinoors ensidige forklaring om saken, hvor hun har overdramatisert hendelsen, lagt til litt rasisme og utelatt viktige detaljer.
Heldigvis så er mitt innlegg full av relevante linker for de som vil vite sannheten om denne media farsen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 14th 2008 at 4:41 pm
Takker for tommel c”,)
Er en god stund siden jeg har fått så mange tomler, så det tyder vel på at jeg skrev det som mange tenker.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 14th 2008 at 4:43 pm
#35
innholdet – og måten du skrev det på…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 14th 2008 at 4:45 pm
Tja, etter å ha fått litt kritikk, så tenkte jeg at det var like greit å få frem en disclaimer. Sånn at enkelte folk ikke tror jeg er den ondskapsfulle rasisten liksom. For det er jo ikke det som er poenget her, men det at Ali Farah og Kohinoor har malt seg opp i et hjørne og driti skikkelig på draget.
Ali Farah og Kohinoor har ærlig fortjent mye pes nå, for å ha ført hele norges befolkning bak lyset.
Hyggelig at du likte innlegget, jeg setter pris på positive tilbakemeldinger c”,)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 14th 2008 at 7:39 pm
Personlig mener jeg Bergensere er roten til alt ondt.
Bergensere og Sunnmøringer.
Tror du Ny Tid vil trykke det og???
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 14th 2008 at 7:50 pm
Er veldig enig med dette innlegget. Har lenge lurt på hvordan det har vært å jobbe som abulansefører i ettertid… Tør de ta noen avgjørelser? Blir for mange sendt til sykehus grunnløst fordi de ikke tør å avvise noen? Osv osv, sånne spørsmål dukker ofte opp hos meg når sånne saker er i nyhetsbilde.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 14th 2008 at 8:11 pm
PS: Jeg la inn link til dette innlegget hos ei venninne på Sol-bloggen, hun hadde skrevet om rasisme i dag. Jeg fikk beskjed om å hilse å si at du har en ny fan der, men du kan jo se på bloggen hennes selv http://blogg.sol.no/b...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 14th 2008 at 8:52 pm
Hei!
Helt enig med Trønder-Bente! Tommel ner til hvem enn som ha skrevet denne bloggen og dere som ga han tommel opp. Du/dere lurer sikkert på hvorfor, men hvorfor blir for langt for meg å skrive her.
Når det gjelder Ali’s innlegg så syns jeg selv at det var et nødvendig rævspark til oss i den vestlige verden, i hvertfall meg (skal prøve å bare svare på min egne vegne her). Han kom med ting som jeg aldri har tenkt over, som jeg syns er bra han påpeker. Jeg liker å se på årsaker/virkning/andre perspektiver, og å trekke paralleller fram til i dag. Dette innlegget hjalp meg til det. Det betyr ikke at jeg er 150% enig i alt han sier, og svelger alt rått. Men det setter min anti-rasistiske hjerne igang, og det liker jeg. Når det er sagt, så tar jeg ikke det han sier direkte personlig, for jeg tror og håper selv at jeg har oppført meg fair mot det fleste mennesker jeg har møtt. Men det er tydeligvis noen som tar det personlig, er det en grunn til det?
Det som jeg syns er uheldig er kanskje i hvilken sammenheng det kommer i. Blir kanskje å dra det litt langt når det trekkes fram i forbindelse som svar til han ambulansesjåføren. Men det er nå fyren har sjans til å si det han har på hjertet, som sikkert gjelder andre folk og ikke nødvendigvis bare akkurat ambulansesjåføren. For han har opplevd mye opp i gjennom årene som er kritikkverdig, så jeg syns han må få lov til å komme med dette. Men som sagt så blir det kanskje litt heftig kost for mange at det legges på han ambulansesjåførens skuldre.
Og btw, føler at noen er av den oppfatning at Ali (og generelt alle innvandere/flyktinger) er i dette landet “på nåde”, så derfor må han/de bare holde kjeft og godta alt? Hmmmm
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 14th 2008 at 9:14 pm
Ja, det var vel en kombinasjon der ja. c”,)
Kanskje jeg burde skrive flere blogginnlegg på Otto Jespersen vis da?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 14th 2008 at 9:15 pm
Helt klabert. Raddis blekka Ny Tid har ingen hemninger eller egensensur. De trykker hva som helst.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 14th 2008 at 9:50 pm
Så på tabloid nå, faen så provosert jeg blir.
Tydeligvis så har ikke alle fått med seg alle fakta i saken
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 14th 2008 at 9:52 pm
Reklamerer litt om det ikke gjör noe, men skrev en blogg om Ali for 4-5 dager siden.
http://www.vgb.no/335...
Sjekk ut den ene kommentaren, virker som det er han Ali selv som har lagt inn kommentar oss meg
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 14th 2008 at 9:54 pm
kommentar #33
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 14th 2008 at 9:56 pm
Jepp, har vært og tittet og kommentert hennes blogg. Det var koselig gjort av deg c”,)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 14th 2008 at 10:01 pm
Jepp jeg vet. Har vært der tidligere og lest, kommentert og tomlet.
Bare å reklamere det. Alt som har med Ali-saken å gjøre, er jo relevant.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 14th 2008 at 10:03 pm
Ja leste kommentar #33. Norsken og ortografien var dårlig, så det er nok en fremmedkulturell som har skrevet det.
Han beskylder deg jo for å være homo, og de fleste nordmenn har forstått at homofili ikke er så ille. Det er et skjelsord som innvandrere ofte bruker.
Men jeg tviler på at det er Ali Farah.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 14th 2008 at 10:04 pm
Jeg gikk glipp av Tabloid. Var et om Ali-saken igjen? I såfall må jeg prøve å få med meg reprisen, for faen om jeg gidder å betale for TV2 sin nett-tv.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 14th 2008 at 10:08 pm
Veldig enig? Men du glemte å gi meg tommel jo *sukk*
Ja det er nok ikke lett å være ambulansefører. Samme hvor dårlig dag en har, og samme hvor håpløse og vrange pasientene er, så skal man bare smile og dulle med dem. De gjør en viktig jobb, men det har de jo fått svi for.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 14th 2008 at 10:11 pm
Takk for tommel og skryt c”,)
Ja, en blogg skal jo være et medium for meningsutvekslinger, hvor forfatteren kan ytre sine meninger og synse om saker og ting, og leserne kan være uenige. Interaktivt er flott.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 14th 2008 at 10:24 pm
Humm har visst fått et par lange kritiske kommentarer, men nå må jeg få i meg litt mat, så jeg tar en pause i kommenteringen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 1:05 am
Skattelistene er nettopp lagt ut:
Inntekt Formue Skatt
NORDBERG, KOHINOOR: 0 – 0 – 10.351
FARAH, ALI: 11.581 – 0 – 3.384
Imponerende. Hva er det de lever av da?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 4:36 am
1. ikke ett sted står det at Ali kommeer truende mot han , det han derimot sier er at han generelt føler seg truet av Somaliere..Vil det da si at om det kommer en svenske mot meg og jeg generelt misliker svenker har lov å slå han ned ?
2. At han hadde hasj i prøvene som ble tatt, vil det da si at han er en annenrangs borger uten rett til hjelp om han trenger dette ? Hva med alle de narkomane her i landet er de mindre verdt og har de ikke krav på like god hjelp som andre borgere som ikke er ruset ?
3.Om man ikke bare leser brevet ambulansesjåføren skriver, men også hører på lydopptakene som ble gjort den dagen må jeg bare si meg enig med personen fra legevakta som sier ..Nei dette blir for dumt for meg..Du kan høre de her
http://www.tv2nyheten...
4. I den artikkelen sier Ali klart at han er fornøyd med at overfallsmannen fikk fengselstraff, men jeg leser klart mellom linjene at fokuset er på at de som kom for å hjelpe ikke gjorde jobben sin og helt ærlig så gjorde de vel heller ikke det..Det er iallefall min mening
5.Jeg tror ærlig talt ikke jeg heller hadde hatt så veldig mye lyst til å ha møtt en person som har som jobb å hjelpe mennesker, om det var jeg som hadde opplevd det Ali opplevde..
Om det var rasistisk motivert av helsepersonale eller ei , det er ikke for meg å bedømme, det vet de vel best selv, men at rasisme finnes både blandt ambulanse og politi det Vet jeg av egen erfaring så at de kan si at slike ting ikke forekommer, er som å si at høner ikke legger egg..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 8:44 am
Jeg skulle ønske at dette innlegget med henvisninger kom på trykk i Ny Tid, om ikke annet for balansens skyld. Kunne dette presenteres i fjernsynet tro. 90 minutter med saksbalansering hos Grosvold for eksempel. Med oppfølging i landets største aviser.
Fy faen jeg er dritlei.
Og apropos – kan jeg være snill å slippe å høre at om “rasisme” på grunn av hudfarge.
Folk driter da vel en lang marsj hva slags hudfarge folk har og om de har capsen bak fram eller turban.
Det er da for faen oppførselen som teller.
Jeg må drepe vantro fordi han tror på en annen fantasifigur enn den fantasifiguren jeg tror på.
Jeg må schpy….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 8:51 am
1. kanskje ikke truende men han sa jo Fuck you til han, er vel litt provoserende det for et folkeslag som ikke tåler at noen ser på dem engang eller?
2. Absolutt dem har krav på like god hjelp, men problemet var jo at han og kona gikk ut med at dem var på en perfekt familie piknik, der alt var bare bra å dem gjör aldri noe galt… Når fyren sitter å röyker hasj med dattera si til stede så forsvinner litt av familie idylen.
3. Lyd opptaket er på kanten men i stundens hete er det fort gjort å si ting man ikke mener, dessuten nok engang mannen ble ikke overlatt til seg selv, politiet ble igjen og ambulanse personalet ba politiet kjöre han til legevakta pga at dem så på han som et ordensproblem.
4. Dem gjorde en feil, noe dem også har innrömet så viste dem ikke at urinering kan väre et tegn på hode skader, dem får ikke gjort så mye mer en å beklage.
5. Det er jo Ali som har mast om å få en personlig unnskyldning, nå når plutselig han får muligheten så vil han ikke.
Det ser jeg på som et tegn at det kommer et privat söksmål, han skal pröve å suge mer penger ut av systemet.
6. Rasisme finnes overalt å personlig tror jeg at alle mennesker har en rasist i seg selv, om det er bevist eller ubevist.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 8:54 am
kan jeg spørre hvor du har det fra at ali røyka huff huff? RS er forvirret,men RS leste artikkelen til ali farah og ble skuffet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 9:28 am
http://www.utrop.no/a...
Eneste media som har turt å trykke det, vg og dagbladet er livredde for å trykke hele sannheten
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 9:35 am
#49 takk kim for oppklaringen. om ambulansepersonellet senset at det var røyka huff huff så kanskje det forklarer de konklusjoner de trakk. men likevel, så burde de senset at han var skadet.men uansett så mener jeg ali farah tar den alt for langt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 10:13 am
Enten han var rusa eller ei – ambulansesjåførene gjorde en grov feilvurdering.
Snillfant skriver som om han faktisk satt og røyka hasj der han satt i parken, men etter det jeg har lest, gjorde han altså ikke det. Men ja, han var PÅVIRKET av rusmidler (hasj).. Men det ble vel trukket en konklusjon som tilsa at denne hasjbruken ikke hadde noen innvirkning på hans atferd.
Ambulansesjåførene reagerte på selve URINERINGEN. Og som jeg tidligere har skrevet. Et profesjonelt helsevesen skal opptre profesjonelt. Hva hadde skjedd hvis de f.eks. forlot alle som spydde på dem?
“Waal forteller at det ikke er noen kjent sammenheng mellom ufrivillig urinering og hasjbruk, verken på den ene eller andre måten. Ambulansesjåførene reagerte den gangen de etterlot Farah i Sofienbergparken på Farahs urinering, og hevdet senere at de trodde han var ruset. “
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 10:25 am
#47
Han ble etterlatt for seg selv, i den forstand at han ikke nådde behandlingsstedet i tide.
Det klages altså her på MERSKADEN pga. forsinkelsen. Han hadde i utgangspunktet en grunnskade som ble forårsaket av ghaneseren, men det er forverringen man mener at helsevesenet skal stå for.
Og de fleste som har vært i en slik situasjon der de mener at helsevesenet har svikta, har hatt mulighet til å ta saken opp i pasientskadeerstatningen, pasientskadenemda, og til og med for en domstol. Det er standard prosedyre for de som føler seg urettmessig behandlet. Du hadde gjort det samme. JEG hadde gjort det samme.
Vi er enige om at helsehjelpen var sviktenede. Det i seg selv kan ligge til grunn for en erstatning. Om han vil foreta private søksmål, får han egentlig bare gjøre det.
Du skriver at han kasnkje ikke var så truende, men “han sa jo Fuck you til han, er vel litt provoserende det for et folkeslag som ikke tåler at noen ser på dem engang eller? ”
Jeg håper virkelig du ikke er en ambulansesjåfør, politi, eller på noen som helst måte operere i det offentlige, med slike holdninger som du er besitter av.
En politimann, en ambulansesjåfør, ja, til og med en brannmann SKAL være NØYTRAL. Jeg vil ikke møte slike holdnigner når jeg kommer i snakke med en politmann. Jeg vil ikke med en gang bli tatt i jern, fordi han tror at jeg skal slå han ned (”det er jo så vanlig med min folkegruppe”), når jeg egentlig bare skulle spørre han hvor mye klokka er.
Jeg vil ikke oppleve å IKKE bli hørt av en ambulasesjåfør, fordi jeg kanskje ikke var ved mine fulle fem, sa fuck you til ham, noe som igjen er “ganske vanlig for mitt folkeslag. vi tåler jo ikke å bli sett på engang”..
Ikke rart Ali ble lagt igjen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 1:08 pm
Greit nok at han kan kreve pasient erstatning men fyren har gått til person angrep.

Beklager den kommentaren med `folkeslag` den skulle ikke stått der
Nei er ikke så rart at han ble liggende igjen, men han lå tydeligvis ikke lenge nok.
Les hele saken.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 2:07 pm
Vanligvis skriver du bare fornuftige ting Spookey, men her motsier du deg selv.
1. Ghaneseren følte seg truet av somalieren Ali ja, og slo ham ned. Er ikke det en rasistisk handling så vet ikke jeg! Men allikevel er Ghaneseren tilgitt forlengst, fordi han ikke er hvit. Dette handler om at Kohinoor og Ali HATER hvite mennesker.
2. Ambulansesjåførene trodde han var rusa ja, og mente dette var en politisak, de dro og varslet politiet. En feilvurdering. Er det rasisme å gjøre en feil?
3. Jeg har både hørt lydopptakene og lest mere enn de fleste om denne saken. De trodde han var en boms, det er jo mange av de i Oslo. Men det var likevel galt å etterlate ham. Men det er IKKE rasisme.
4. Ali-saken er ikke unik. Helsevesnet gjør tabber nesten hver dag. Men dette er den eneste saken som har blitt blåst opp til enorme proporsjoner. Hvorfor? Jo fordi Kohinoor C-kjendis med en far i NRK og Ali var svart.
5. Hvis jeg ble utsatt for en feilvurdering, så ville jeg forsøke å ordne opp uten å lage noe helvetes styr av det. Jeg ville møtt mannen og prøvd å forstå hvorfor han gjorde som han gjorde. Men Ali Farah og Kohinoor lever kun for sitt hat mot ambulansepersonellet og de hvite, samt håpet om at de kan tjene masse penger på saken. Meget trist.
I begynnelsen trodde jeg at det var rasisme også, nå er jeg overbevisst om at det ikke var tilfelle. Hadde Kohinoor og Ali adressert saken som det det var, nemlig grov uforstand i tjenesten, og ikke laget en enorm hat kampanje ut av det, så hadde alt stilt seg anderledes. De ville ha fått masse sympati. Nå er det mest forakt de høster.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 2:12 pm
Du trenger ikke å beklage noe som helst. Det er fint at den kommentaren står der. Det er viktig for å forstå hvordan noen noen ganger kan unnlate å gi hjelp til noen som kan trenge det. Når personlige holdninger og antakelser går foran den profesjonelle yrkesutøvelsen.
Og tro du meg. Jeg har lest hele saken.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 2:13 pm
Ser du på deg selv som en annenrangs borger, fordi du kanskje er norsk og attpåtil hvit i huden?
Er det vår skyld at England og Frankrike samt noen andre land kolonoiserte Afrika? Vi gjorde det ikke. Vi var selv en koloni under Danmark (unionen var ikke en ekte union, Danskene utbyttet oss). Vet ikke om du skulket historie timene på skolen, men er du klar over at Norge først ble en selvstendig nasjon i 1905? Og vi har ikke startet noen kriger i moderne tid, derfor deler vi ut nobels fredspris. Skjemmes du over det også?
At Ali Farah føler seg som en underdog, er hverken min eller din skyld. Men det er jo tydelig at denne saken dreier seg om noe mye større enn selve ambulansesaken. Det handler ikke om at han ble etterlatt, men om at hele vesten er noen jævla rasistiske svin som holder neger slaver. Og at Ali Farah og Kohinoor endelig har funnet noen de kan legge all skylden på, for all elendigheten nede i Afrika, for deres miserable liv siden de ble født, og det er ambulansepersonellet og da særlig Erik Schjenken.
Synes du det er rimelig?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 2:32 pm
#32,5 Takk igjen for å skrive på en slik måte du gjør Snillfant. Selvom vi nok ikke ser likt på mye (og det er ok) så liker jeg godt måten du tar imot argumenter på. Det er slett ikke alle jeg kan si det samme om.
Jeg må innrømme at jeg også har lagt til deg i favoritter – etter argumentasjonen her. Da jeg gjorde det så begynte jeg å lure litt på meg selv, men – kom frem til at jeg også trolig er en bra menneske-kjenner. He, he. . .
Så får vi vel kanskje bare gjøre vårt beste for å omvende hverandre til å se fornuften i det vi selv mener da – eller?
He, he. . .
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 2:33 pm
Alle er vel enige i at helsepersonell og ambulansesjåfører skal oppføre seg proffesjonelt. Helsearbeidere må tåle mye dritt og greier i løpet av arbeidsdagen. Og de kan også gjøre tabber, ha en dårlig dag, på samme måte som ALLE oss andre. Ingen er perfekt, heller ikke du og jeg.
Ali er frustrert ja, det er ganske tydelig. Men han må ha dårlige rådgivere. Hvorfor lanserte de saken som rasisme, når det i realiteten kun var en feilvurdering. Mens de på samme tid ikke bærer nag til gjerningsmannen fra Ghana, som utførte en klar rasistisk handling. Ghaneseren følte seg truet av Ali, fordi han var somalier. Klar rasisme, men det bryr ikke Ali seg om. Ghaneseren er tilgitt for lengst fordi han er svart.
Kjære Maroc, om du sjekker spalten min om rasisme på venstre side, så kan du lese om hva som skjer når hvite folk blir utsatt for feilbehandling eller rasisme. Det blir en liten notis i avisen, og dagen etter er det glemt.
Hadde Ali Farah vært hvit etnisk nordmann, så hadde saken vært død forlengst, og han hadde blitt stemplet som en rusa arbeidsledig boms og fått liten eller ingen sympati.
Hele saken er kunstig og oppblåst.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 2:38 pm
Kohinoor har jo god media rådgiver da, sin adoptivfar Nils Nordberg som jobber i NRK.
Så fra første stund har de fått enorm PR og støtte for sin hat kampanje mot først ambulansesjåfæren, deretter hele Norge, og nå vesten.
Jeg trodde faktisk som mange andre at dette var en rasisme sak, og hadde masse sympati for Ali. Men etter at jeg forsto at media og det norske folket var blitt holdt for narr, så er min sympati fullstendig forduftet. For da være måte på å utnytte folks velvilje og hjertelag.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 2:42 pm
Heisann, jeg tror du har rett. Samme hvor mye disclaimer jeg har, så er enkelte folk temmelig hjernevasket og mener at Ali-saken var rasistisk og at dette aldri ville ha skjedd en etnisk norsk. Til tross for at vi har sånne tilfeller nesten daglig, mot etniske hvite narkomane, men forskjellen er jo at de ikke har en adoptiv far/svigerfar som jobber i NRK; Nils Nordberg, og kan ikke misbruke media til å mele sin egen kake. Så jeg har redusert min disclaimer.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 2:44 pm
Ja det hadde gjort seg. Men tror du at den raddis blekka Ny Tid vil trykke noe som fremstiller innvandrere i dårlig lys?
Neppe, der trykkes kun hets mot etniske nordmenn og kommunistisk propaganda.
Jeg er også dritlei alt dette preiket om at alle hvite nordmenn er rasister, selv om de ikke er klar over det selv.
Og når attpåtil bevisbyrden er omvendt, at en må bevise at en ikke er rasist, ja da minner dette mest om en god gammeldags HEKSEJAKT.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 2:46 pm
Flott tilsvar på Spookeys innlegg. Støttes c”,)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 2:48 pm
MAroc det er nettopp sånne som deg som gjör ting vanskelig, nå sa jeg beklager for at jeg utalte meg feil, er ikke noe jeg får gjort mer med det nå, men du nekter å godta det.
Å drar det videre å videre, samme holdning som Ali.
Da fikk vi satt eksempelet, takk for hjelpen
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 2:50 pm
#57
du utalte deg feil? hehe.. ok.. på hvilken annen måte ville du ha uttalt deg da?
uavhengig av din kommentar – saken stiller seg ikke annerledes. Mine kommentarer er like relevante.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 2:52 pm
Hvem vet om han faktisk satt der og puffa? Ali Farahs troverdighet i denne saken er nå lik null. Men samme om han tok seg en blås før pikniken eller ikke, så var han rusa akkurat som ambulansefolka trodde.
Det er mange profesjonelt mennesker i Norge. Hvor mange av dem er perfekte og helt feilfri? Alle kan gjøre feil, og de gjorde en feil i denne saken. Men er det rasisme?
Jeg har vært i flere alvorlige ulykker, men aldri har jeg dratt frem snurrebassen og pissa på folk. Men så bruker jeg ikke rusmidler heller.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 2:54 pm
Hvem er RS?
Kaller man Hasj for huff nå for tida? Huff huff
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 2:58 pm
Jeg synes det er merkelig hvor redde media er for å fortelle sannheten.
TV2 bare fortsetter å reklamere for Ali-saken, og gir sin støtte til Kohinoor og Ali Farah ukritisk. Kanskje det er for å få enerett eller førsterett til deres ytringer?
VG og Dagbladet har heller ikke gjort særlig mye for å frembringe sannheten, men Aftenposten har i det minste intervjuvet Erik Schjenken sånn at vi kan få høre den andre siden også. En sak har jo alltid MINST to sider.
Men jeg må si jeg er imponert av VG, som ikke har sensurert innlegget mitt. Men så bryter det heller ingen regler, det bare tar for seg et meget ømtålig tema.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 3:00 pm
Jeg tror ambulansesjåføren når han sier at det ikke var rasisme.
Hvorfor? Fordi det meste i Norge suger og fungerer ikke som det skal. Det er ikke rasisme, det er bare at Norge er et drittland for alle. Det er garantert mange norske som også har blitt etterlatt av ambulansen på samme måte som Ali Farah.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 3:04 pm
1. kanskje ikke truende men han sa jo Fuck you til han, er vel litt provoserende det for et folkeslag som ikke tåler at noen ser på dem engang eller? = 1. Kanskje ikke truende men han sa jo Fuck you til han, er vel litt provoserende nå når folk ikke tåler at man ser i demmes retning engang. Bedre Maroc?
Du får lov til å utale deg på lik linje med meg, det respekterer jeg, men jeg trenger ikke väre enig med deg, noe jeg tydeligvis ikke er
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 3:33 pm
Vg og dagbladet har aldri turt å trykke hele sannheten.. Dem viser bare deler av det saken innebærer.. Men men nok om det. Jeg synes bloggskriver her får frem poengene sine veldig godt.. leste selv brevet og dette innlegget. Og jeg kunne vel ikke sagt det bedre selv..
TOMMEL OPP!!
Paera
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 3:37 pm
Bare hyggelig det. En meningsutveksling nå og da er jo bare sunt.
Koselig at du la meg til også. Man trenger jo ikke å være gal bare fordi man har meg på favorlittlisten sin.
Egentlig så tror jeg ikke vi er så uenige når man leser mellom linjene. Vi er begge opptatt av de svake i samfunnet. Men det er forskjell på hvordan man fremlegger sin sak, og jeg synes Ali Farah har gått langt over streken i sin private hat kampanje mot Erik Schjenken
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 3:38 pm
La meg spørre, ser du på Kim som en rasist? Ser du på meg som en rasist?
Det vi egentlig har gjort er jo å så tvil om at Ali-saken var rasisme, og heller prøver å fokusere på at ambulansefolket gjorde en feilvurdering.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 3:42 pm
Meget godt poeng Olepetter !!
Det kan virke som om mange innvandrere har kommet til Norge, fordi de tror vi er perfekte, at alt er bra her, og at vi har penger i massevis. Det siste stemmer jo, men når det kommer til samfunnet og det å ta vare på de svakeste, så suger vi. Det gjelder alle de svakeste, uansett hudfarge.
Ja, som du sier, har det garantert skjedd flere ganger at ambulansen har etterlatt personer som trenger hjelp. Forskjellen er nok bare at Ali hadde den rette hudfarge, Kohinoor hadde en far som jobber i NRK, og dermed var alt duket og klart for en storstilt mediakampanje og heksejakt.
Om man kunne tomle kommentarer, ville du fått tommel av meg c”,)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 7:50 pm
Sorry, skal legge igjen en tommel nå da, gikk litt fort i går og fulgte med på flere ting på en gang… Skal ikke gjenta seg, lover altså.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 8:10 pm
Bra blogg! Det er faktisk sånn mange nordmenn føler det.
Forventer virkelig Ali at hele det norske folk skal skamme seg over at
han ble feilbehandlet?
Domsavsiglse:
“Det ble varslet at 23-åringen vil bli krevet for 175 000 kroner i oppreisning. I tillegg kommer krav om erstatning for fremtidig inntektstap og utgifter for Ali Farah og påførte utgifter og inntektstap for Kohinoor Nordberg, ifølge aktoratet.”
Fremtidig inntekstap? Mister Ali trygda pga. det om skjedde?
Inntekstap for Kohinoor? Solgte hun mindre plater etter all den gratisreklamen?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 8:21 pm
Vel, hovedsaken er at gjerningsmannen fra Ghana oppfattet Ali som truende. Vi kan jo lure på hvorfor? Var Ghaneseren rasist, og i såfall hvorfor bryr ikke Kohinoor og Ali Farah seg om det. De har jo tilgitt ham, selv om Ghaneseren ikke angrer en dritt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 8:24 pm
Det er riktig at Ali Farah kan kreve pasientskade erstatning, og det er ingen som hindrer ham i å gjøre det.
Men som du sier, Ali gikk til kraftig personangrep etter at Kohinoor hadde satt i gang heksejakten. Rimelig teit.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 8:26 pm
Dagbladet nei, de er jo dritredde for å bli stemplet som rasister. Samme som TV2, de har kun holdt seg til Kohinoors og Ali Farahs ensidige forklaringer.
Takk for komplimenter og tommel c”,)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 8:27 pm
Hehe, ja sånn er det ofte. Jeg bare spøkte da men takk for tommel.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 8:37 pm
Mari Kohinoor Nordberg 35 år 0 0 11.437
Ali Haji Mohamed Farah 38 år 3 0 0
hvilken inntekt? Ali har tjent 3 kroner og Kohinoor null og niks…omtrent det samme som i skatteåret 2006…tipper den erstatningen kommer godt med da, om de har fått pengene enda…
hva lever de av egentlig?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 8:43 pm
La forresten merke til at jeg hadde passert 1700 kommentarer, og at det var du som var synderen. Nå troner du også på min liste over magiske kommentatorer, til venstre c”,)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 9:24 pm
KIM :
etter å ha lest dine “nye” holdninger, har jeg ikke endret mening.
Hvis du leser den nye kommentaren og den gamle, vil du se at meningen er det samme, du har bare omkonstruert den litt.
mitt poeng: ulike profesjonelles holdninger skal holdes utenfor deres yrkesutøvelse.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 10:02 pm
Et verbalt blinkskudd, dette her!! Godt å lese at andre har samme mening som meg selv om denne saken. Etter min mening er det Ali som er den største rasisten, slik dette kommer til uttrykk i hans egen kronikk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 10:12 pm
“Ti tusen tommeltotler..” eller.no
Du kommer med en helt annen versjon, enn den jeg har hørt fra media. Går ikke ann å samenlignes..
Latterlig heile greia spør du meg..
Meget, meget, meget x3 bra skrevet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 10:24 pm
Det er ikke truende å rope fuck you. Noe sånt forsvarer ikke et slag mot hodet. Det er ikke hans egen feil at han ble slått ned. Selv om han provoserte.
Jeg synes bare du «kriminaliserer» et offer. Du tilfører ingenting nytt i debatten.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 16th 2008 at 12:07 am
Du får ikke tommel fra meg.
Det er fordi det du skrev var stygt.
Jeg leste det Ali Farah skrev.
Jeg ble sjokkert over det.
Hans syn mot det hvite folk er vanskelig.
Det er forståelig pågrunn av det han har opplevd.
Men det er ingen ungskyldning mot det som han skrev.
Ambulansesjåføren Erik Schjenken, hadde sin verson. Jeg leste den også.
Han innrømmet at han gjorde feil.
Og det kommer til og plage han for resten av hans liv. Men han er ikke rasist..
Jeg mener at Ali Farah bør legge vekk hatet.
Og jeg mener at blogger Snillfant bør komme med en ungskyldning istedet.
Jeg ser denne blogg som en blogg av hat og narr.
Det er trist.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 16th 2008 at 12:16 am
Neimen om jeg vet!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 16th 2008 at 12:17 am
Ja, Ali og Kohinoor er de største rasistene. De har vel samarbeidet om det såkalte brevet hans.
Takk for komplimentet “verbalt blinskudd” c”,)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 16th 2008 at 12:20 am
Ti tusen tommeltotter, takk for godord c”,)
Ja, denne versjonen har ikke kommet særlig tydelig frem i mediene. TV2 har ignorert alt som ikke stemmer med Kohinoors dramatiske versjon. Dagbladet never noen fakta i forbifarten, godt innpakket i anti-rasisme. Samme med VG. Omtrent bare Aftenposten har våget å presentere den andre siden av saken.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 16th 2008 at 12:22 am
Koselig at du likte bloggen min.
Jeg tror ikke han har trygd, det er oppgitt 0 kroner i inntekt på begge to.
Det er vel kanskje sosialstønad…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 16th 2008 at 12:27 am
Jeg tilfører balanse i debatten. Den andre siden av saken, som omtrent ikke har kommet frem i mediene fordi Kohinoor og Ali Farah overdøver alt med sine sterke rop om rasisme og heksejakt.
Ingen er feilfri, er du? Hva om det var deg som kjørte ambulansen og gjorde en tabbe. Da tenker jeg nok du hadde tenkt deg om et par ganger, før du gjorde deg opp en mening.
Du tilfører forøvrig intenting nytt i debatten med din politiske korrekthet. Du tenker vel som så at alle innvandrere er offre, og at alle hvite (untatt DEG) er rasister. Prøv å sett deg inn i en sak før du uttaler deg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 16th 2008 at 12:38 am
Stygt skrevet? Ja, jeg må kanskje jobbe litt med håndskriften min. Men du kan kalle meg en Slemfant om det hjelper.
Jeg tror ikke du helt har forstått saken. Fra første dag har Kohinoor og Ali Farah hatt enerett på “sannheten”. Det har vært deres versjon som har blitt fremmet i media, med dertil tilhørende heksejakt og rasisme beskyldninger.
Det er på tide at sannheten kommer frem, og det er det blogg-innlegget mitt handler om.
Man kan skrive side opp og ned om hvor skjev og urettferdig denne saken er, siden det har vært en heksejakt på ambulansefolka og beskyldninger om rasisme fra første stund, regissert av Kohinoor ved hjelp av hennes adoptiv far Nils Nordberg som jobber i NRK.
Men det var da jeg kom på den ettersigende geniale og brilliante idéen å sette ting på spissen og bruke sarkasme for å gjøre en lang historie til en kort en.
Hva skal jeg be om unnskyldning for? Jeg er dritlei denne heksejakten på ambulansefolka, og siden både Kohinoor og Ali Farah skal være voksne mennesker, burde de vite å slutte leken mens den var god. Men nei, de måtte skrible et brev som ble publisert i Ny Tid, som førte til at Ali mistet nesten all sympati. Selv innvandrere er sure på Ali Farah fordi han har ført det norske folk bak lyset, og fordi han ytrer rasisme og hat mot det oss bleikinger.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 16th 2008 at 12:42 am
Sånn. Da har jeg svart til alle som er uenige med meg og som ikke liker blogg innlegget mitt. Så da er det bare å lete etter kommentaren sin og lese svaret fra meg om dere gidder.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 16th 2008 at 12:51 am
Hei igjen
Jeg lurer på hvor det er jeg motsier meg selv jeg da ..Overgriperen sa han følte seg truet av Somaliere generelt ikke nødvendigvis mot måten Ali snakket til han, at han er tilgitt kommer kanskje av at han har fått sin straff ? Mens menensker i yrker som politi og andre tjenestefolk skjelden blir straffet da de viser grov uforstand, dette gjelder både mot mørke og hvite..En av de største indikasjonene på at noe er galt er faktisk at man tisser på seg man har ikke mye kontroll over kroppen sin, derfor burde de heller ha sett på det som ett varsel om at noe var galt og sett litt nøyere på mannen..
Jobber man som ambulansesjåfør skal man ikke Tro man skal undersøke pasienten, Før man gjør noen som helst slutninger..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 16th 2008 at 1:04 am
Heisann Spookey
Vel det kommer ikke så tydelig frem. Men hvis du mener ambulansefolka er rasister, så er i allefall gjerningsmannen fra Ghana det. Ali sa “fuck you”, og gikk mot Ghaneseren, det kan jo oppfattes som truende? Uansett så må Ghaneseren har vært rasist om han mener at alle Somaliere er skumle. Men han har blitt glemt i all den heksejakten mot ambulansefolka som var etniske norske. Ghaneseren nektet å vedta dommen, men Ali tilga ham og presiserte at det er ambulansefolka som han er ute etter å hevne seg på. Dobbeltmoral og hykleri. Det er det saken dreier seg om.
Jeg tror vi alle er enige om at helsepersonell og politi skal oppføre seg profesjonelt, men alle kan ha en dårlig dag, og gjøre feil. Ingen er perfekte.
Derfor spør jeg, hvorfor skal heksejakten på Erik Schjenken (som har meget dårlig samvittighet allerede og sover dårlig) fortsette? Hvorfor skal han i tillegg få skylden for det England og Frankrike + flere gjorde i Afrika?
Hvis du leste brevet fra Ali Farah, så er det jo tydelig at dette ikke dreier seg om feilvurderingen som ble gjort i Sofienbergsparken, men å finne en hvit syndebukk som Ali og Kohinoor kan legge skylden på, for hele sitt liv som underdogs.
Mener du at helsepersonale som gjør en feil (slik vi alle gjør nå og da) skal måtte straffes for det hele resten av sitt liv?
I såfall kommer ingen til å gidde å jobbe i helsevesnet lenger. Det er dårlig betalt, og gjør man en tabbe så blir man nærmest hengt for det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 16th 2008 at 1:04 am
Ikke ofte jeg gir tomler, men jeg må si meg helt enig i det du skriver. Meget bra!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 16th 2008 at 6:16 am
Det kommer ikke tydelig frem fordi jeg aldri sa noe om det , du må ikke tilegne meg meninger jeg ikke har Snillfant
Jeg mener helt ærlig at folk som jobber i helsevesenet ikke har lov til å gjøre slike feilvurderinger, og de som gjør det burde bli straffet for det, er faktisk mennesker liv de jobber med, og derfor burde lista for feilvurderinger og feil være lavere enn for den vanlige mann i gata..
Jeg er i den *heldige* situasjoen at jeg faktisk har opplevd rasisme fra både etniske nordmenn og den andre veien fordi jeg er en hvit jente med ett mørkhudet barn, jeg har fått slengt dritt etter meg fra begge sider, men sover jeg dårlig om natten av den grunn ? Ikke veldig fordi jeg selv vet hvem jeg er og hva jeg står for, så kanskje grunnen til at den godeste ambulansesjåføren sover dårlig om natten kommer av det man kaller dårlig samvittighet ?
En ting er hva man sier og gjør i media en annen ting er hva man sier og gjør i det private, er nok de Ali referer til når han snakker om den grå masse, for leser du brevet han har skrevet legger han ikke noe skyld på Alle hvite mennesker dom du og mange andre skal ha det til..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 16th 2008 at 10:27 am
Det ER to ting vi diskuterer. Den ene er hendelsen i parken, den andre er Alis utspill i Ny Tid.
Vi må nødvendigvis diskutere sakene adskilt.
Når vi har diskutert begge sakene tilstrekkelig (vi begynner vel å nærme oss?), så må vi spørre oss, som ambulansepersonellet allerede har gjort:
Hva nå?
Den bør være konstruktiv.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 16th 2008 at 11:06 am
snillfant :
hvorfor spør du om jeg ser på deg og kim som rasister? hvilken relevans har det?
skal jeg kalle noen rasister fordi vi er litt uenige om noe vesentlig?
nå tok debatten plutselig en annen vending for meg. synes det spørsmålet var litt out of topic.
det er SJELDEN jeg stempler noen for å være rasister. jeg vil ikke være med å misbruke begrepene slik de har blitt gjort i debatten de siste årene.
so please…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 16th 2008 at 12:42 pm
Hyggelig at du likte det jeg skrev. Takk for at du fant innlegget verdig til en tommel c”,)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 16th 2008 at 12:49 pm
Gav deg en tommel for denne.
Jeg vet ingenting om dette med hasjen du skriver om stemmer, men utover det skriver jeg under på dette her.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 16th 2008 at 12:53 pm
Okei, skal prøve å la være c”,)
Men Erik Schjenken har innrømmet at han gjorde en feilvurdering og beklager dette.
Hadde saken blitt behandlet normalt, så ville denne saken vært ferdig forlengst. Men Ali Farah vil jo at Schjenken skal innrømme at han er rasist og unnskylde at han er en rasist, noe Schjenken ikke vil være med på, i all den tid han ikke er rasist.
Om du så debatten på Tabloid for et par dager siden, så kan var det et merkelig skue. Nestlederne i SOS Rasisme mente at Schjenken var en rasist, og at bevisbyrden ligger på ham. Schjenken må bevise at han ikke er rasist, men på samme tid får han ikke lov til å uttale seg om saken, fordi da kan han jo få sympati. Hykleri fra SOS rasisme.
Sara Azmeh Rasmussen var den mest fornuftige i debatten, mente at det var ingenting som tydet på at Schjenken var rasist, og mente saken var urimelig.
Selvfølgelig er rasisme ille, når den er reell, slik som du og trollet ditt har vært utsatt for. Men å misbruke ordet “rasisme” i tide og utide, slik Kohinoor og Ali Farah har gjort, bare bidrar til at ordet mister sin kraft.
Vi får vel bare være enige om å være uenige i denne saken her c”,)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 16th 2008 at 12:56 pm
Mine dypeste beklagelser oversendes herved. Jeg burde jo vite at du aldri misbruker rasismekortet i motsetning til mange andre, og da særlig SOS Rasisme.
Kan du tilgi meg?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 16th 2008 at 1:04 pm
Jeg tror at det har en sammenheng. Ali Farah og Kohinoor har visstnok alltid følt seg som en underdog, etter det vi kan lese i deres brev. Og skylder på rasisme.
Men det blir litt for lettvint å trøste seg selv med, at grunnen til at man ikke får jobb, ikke selger plater, er fordi det norske folk er rasister.
De har misbrukt rasismekortet til de grader, så til og med innvandrere er sure på dem. Jeg leste deres felles brev publisert på TV2 sine nettsider, og leste en del kritiske kommentarer fra både nordmenn og innvandrere.
Er jo tydelig at de har mistet all sin troverdighet, og at hele saken har blitt en stor farse.
Men bare kjør i vei, og legg grunnen for en konstruktiv debatt. Hva mener du om saken?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 16th 2008 at 1:08 pm
Takk for tommelen c”,)
Når det gjelder hasjen, så er innlegget mitt full av referanselinker for sjekking av fakta. Linken ligger i innlegget, men jeg skriver den her også:
http://www.utrop.no/a...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 16th 2008 at 1:17 pm
Moro å se på tidligere blogger hvor tidlig folk er ute å slenger med leppa… Stå på Ali, jävla ambulanse svin osv.. tonen har blitt litt anderledes

Også har vi dem som bare må kverrulere som ikke gidder å lese hele fakta
Artig
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 16th 2008 at 1:48 pm
Jeg tror du er mer fant, enn du er snill i denne saken.
Det er klart en sammenheng, siden vi kan følge en tidslinje hvor samme personer er involvert.
Men vi må diskutere tingene separat likevel.
Jeg traff forresten Låte i dag, han som tok bildet av Ali med ryggsekken på. Fin fyr.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 16th 2008 at 2:41 pm
Min fulle støtte!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 16th 2008 at 4:45 pm
Meget godt observert min gode mann c”,)
Jeg lurer på hvor lenge SOS Rasisme har tenkt å kjøre denne rasisme saken i mediene. De er jo fortsatt totalt overbevisst om at ambulansefolka var rasister, tiltross for at det kun er gjerningsmannen fra Ghana, Kohinoor og Ali Farah som opptrådte som rasister.
Men når denne saken kanskje blir avslørt som media-hoax, da tenker jeg SOS Rasisme vil benekte etthvert kjennskap til Kohinoor og Ali.
Kohinoor og Ali har i hvertfall mistet en god del sympati i det siste, og den som lever får se.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 16th 2008 at 5:57 pm
Kall meg en Slemfant, det funker c”,)
Låte ja, er det ikke underlig at det bildet ikke ble kåret til Årets bilde?
Det bildet som ble kåret til årets bilde, var jo et blinkskudd som passet meget bra til den dramatiske versjonen som Kohinoor og Ali serverte.
Men da kan du separere diskusjonen og starte hvor du vil. Jeg skal prøve å holde følge c”,)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 16th 2008 at 6:02 pm
Takker og bukker c”,)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 16th 2008 at 6:43 pm
Takk for at du forklarte dette med linkene i innlegget samt la den ut til meg. Er sylfersk her og har ikke fått med meg så mye ennå. Takk takk
For oss som også har humor på dette her så anbefales OJ på tv i kveld. Ryktene sier at han skal kommentere denne saken.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 16th 2008 at 6:50 pm
Fersk sier du? Bare hyggelig. Jeg er jo en Snillfant så jeg må jo hjelpe folk litt til rette
Velkommen skal du være til VG blogg c”,)
Skal Otto kommentere denne saken? Oisann. Mon tro om han har lest min blogg
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 16th 2008 at 6:53 pm
Jeg boikotter akuttmedisinen.
Jeg oppfordrer alle andre helsearbeidere til å følge mitt eksempel.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 16th 2008 at 10:09 pm
lol
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 16th 2008 at 11:15 pm
Nei jeg så ikke den debatten, helt ærlig tror jeg at hadde ikke alle rundt Ali hele tiden snakket om at dette var rasistisk motivert (og da mener jeg media og andre organisasjoner må ta på seg endel av skylden ) så hadde heller ikke denne saken tatt den vendingen det har gjort, men heller hatt ett fokus på den feilen som ble gjort, og prøvd å gjøre noe med det slik at slike ting ikke kommer til å skje igjen
Jeg kan ikke forestille meg at Ali alene satt en kveld og skrev dette brevet , og formulert det på denne måten, andre er også innvolvert , tror jeg da uten at jeg skal komme med påstander som ikke lar seg bevise
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2008 at 12:13 am
Vel det er kanskje like greit. Var så utrolig usaklig, og innvandreren Sarah Azmeh Rasmussen var den mest saklige og den som vant duellen. Hun mente at det ikke var noe grunnlag for å beskylde Erik Schjenken for rasisme.
Jeg syntes synd på Ali en god stund jeg, fordi det var jo Kohinoor som kom trekkende med dette rasisme tøvet. Og så kom utskjelte SOS Rasisme slengendes og hang seg på. SOS Rasisme de gjør så mye dumt, at selv mange anti-rasister tar avstand fra dem.
Når det gjelder brevet, så er jeg temmelig sikker på at Kohinoor har et finger med i spillet. Kanskje SOS Rasisme også.
Men det var Ali Farah som undertegnet og sendte brevet. Han burde kanskje tenkt seg om et par ganger, og latt være.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2008 at 12:14 am
lol til hva?
Fikk du forresten med deg OJ i Torsdagsklubben? Han tok for seg samme emnet som du og jeg brukte.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2008 at 2:34 am
Jeg bare lurte på en ting, sånn for ordenskyld.
Hvis det er sånn, at “de som er hvite og bor i vesten og her i Norge lever som grever”… Er det da sånn ment at det bare er hvite som det gjelder, gjelder hele Norge eller hele Oslo? Og hva defineres som hvit? En Afghaner som har vinterblek hud, en sydenbrunsvart etnisk nordlending eller hva?
Hvis det nå er sånn at det gjelder alle i vesten og alle i norge og alle i Oslo, at de er snyltere og grever …. hvor ligger Ali Farahs hjem plassert? I et uland midt i Oslo hvor man er strippet for alle fordeler vesten gir sine borgere? Slik som skolegang, barnetrygd ovs. farah nevner ikke at han bor i Norge, han sier at vi bor her. Det forvirrer meg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2008 at 3:30 am
Jeg reagerer når Bente sier “jeg har stor sympati for narkomane og innvandrere”. Jeg vil overhodet ikke båssette henne, men det virker for meg som om hun er blant dem som i utgangspunktet synes synd på minoriteter og mørkhudede, og derfor gir dem rett i det meste de sier.
Det er en slik holdning Ali/Kohinoor og en god del minoriteter og innvandrere har utnyttet seg av, denne saken er et grelt eksempel på hvor ukrititiske og blendet av oversympati vi nordmenn er blitt. Til og med på regjeringsnivå.
Ærlig talt kjøpte jeg ikke rasisme biten et eneste sekund. Jeg vet hvordan mange innvandrere elsker å skrike rasisme, og her ser vi jo hvor godt det funker. Til og med ministre fra regjeringen biter på uten et fnugg av bevis. Herregud, en slik blind godvilje hadde jeg antageligvis benyttet meg av selv. Se hvor lett det er å få vilja si med ett enkelt kort.
To tomler opp for denne. Vi trenger så mange som mulig til å belyse denne grelle og ufyselige saken fra sitt virkelige lys. At en mann nesten drepte seg selv etter å ha blitt utpekt som nasjonalrasist av folk, media og regjering UTEN BEVIS, og uten at de som står bak angrer et fnugg på det, er bare forkastelig. Jeg har virkelig ikke ord.
Ali Farah er en sann rasist på linje med Tore Tvedt. Det skremmer meg at Ali Farah “lufter sine frustrasjoner”, mens dersom rollene var snudd, at artikkelen ble skrevet av en nordmann om muslimer med samme innhold, ville han antagelig blitt dømt etter rasismeparagrafen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2008 at 8:11 am
Tommelrekord.jeg har aldri sett at noen har fått 137 tommler. er det noen som vet rekorden?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2008 at 11:08 am
Mange gode innlegg her, ledet ann av blogger. I begynnelsen var det lett å skjønna Ali og hans kone da det for oss utenforstående ikke fikk hele saken. Etter å ha lest Erik Scjenkens(?) intervju og dagen etter lest Ali’s kritikk mot hele vesten og oss andre nordmenn snudde flisa. Jeg sympatiserer nå med Scjenken og hans medsjåfør, og skjønner ikke at Norge nå skal lage et eksempel ut av dette og straffe dem mer. Ali og hans kone har dratt dette for langt, og da han sier han har tilgitt mannen som faktisk var årsaken til hele saken, da er det gått for langt. Desverre har Ali fått for mye oppmerksomhet, og sympati fra det norske folk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2008 at 11:10 am
“Jeg mener helt ærlig at folk som jobber i helsevesenet ikke har lov til å gjøre slike feilvurderinger, og de som gjør det burde bli straffet for det, er faktisk mennesker liv de jobber med, og derfor burde lista for feilvurderinger og feil være lavere enn for den vanlige mann i gata..”
Hva tror du vi i helsevesenet er? Overmennesker? Så lenge det er mennesker innvolvert, så er det grobunn for feil. Det som er cluet er å lære av sine feil.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2008 at 2:33 pm
Hvorfor det?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2008 at 2:35 pm
Hvordan kunne Ali Farah vite at jeg lever som en greve? Riktignok har jeg et svært palass omgitt av svære vollgraver, og over tusen tjenere. Men hvordan visste han? Har han spionert på oss?
Kanskje Ali Farah ikke har et slikt palass da, i motsetning til oss bleikinger. Og det irriterer ham…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2008 at 2:39 pm
Det er det meste jeg har fått i allefall. Men jeg tror noen av veteranene som Kristian og Starlett har fått flere.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2008 at 2:42 pm
Jeg lo av han som skulle boikotte akutt medisin, får ikke håpe han er så mye syk hehe
Ja jeg fikk med meg Otto men syntes han fikk frem sannheten dårlig, skulle poengtert mye mer imot Ali.
Men klart han er nok ikke så populär i blandt somaliere idag så er ikke overaska om han ikke kan stille på jobb neste torsdag hehe
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2008 at 2:46 pm
Takk for kommentar. Jeg trodde det var rasisme den første uka, basert på Kohinoors ensidige versjon.
Jeg hadde ikke ventet at hun ville benytte seg av vikarierende motiver for å sette i gang en stor heksejakt.
Men så kom resten av fakta på bordet, og da var jeg plutselig ikke så sikker lenger. Men at ambulansefolka hadde gjort en tabbe, en feilvurdering, det sto jeg fast ved.
Men det får da være måte på hvor lenge man skal holde på med en slik heksejakt, og beskylde noen for å være rasist urettmessig.
Etter å ha lest intervju med Erik Schjenken og påfølgende brev fra Ali Farah, så mistet jeg all sympati for Ali og Kohinoor. De dro dette alt for langt, de skulle ha gitt seg mens leken var god (høsten 2007). Nå fremstår de som lite troverdige.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2008 at 2:50 pm
Hvorfor jeg nå velger å boikotte akuttmedisinen?
Og jeg nå oppfordrer alle andre helsearbeidere til å følge mitt eksempel?
Fordi:
* Ingen jobb er en plikt.
* Arbeidsgiver har opptråd som svikere.
* Som ryggdolkere.
Individfukuseringen på et bittert voldsoffer og en arbeidskar som gjorde en feilvurdering på vakt (og det *er* faktisk ikke peace of cake å vurdere alvorlighetsgraden av skader alltid) er malplassert.
Stikkord: Backstabbing bosses.
Jeg tror forøvrig at alle forstår hva jeg snakker om, dersom de *ønsker* å fortså hva jeg snakker om.
Jeg tor forøvrig at det alltid er det mest behagelige, å ikke “forstå” hva en meningsmotstander vil fram til.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2008 at 3:07 pm
Dette er første gang jeg er inne på en blogg og komenterer, men nå kan jeg ikke la være!!
Hvorfor må vi hele tiden tilføye: “jeg er ikke rasist” hver eneste gang vi snakker om innvandrere, mørkhudede osv. Føler ikke at de forsvarer seg på den måten når de snakker om oss.. at vi er skitne, horer osv
Vi har opplevd å bli frosset ut av et sted på Oslo Nord. Min datter var en av tre norske jenter i klassen. Hun sto mye alene i friminuttene. Hun hadde ingen å leke med etter skolen. Dette pga av hun ikke var bra nok. De fikk ikke lov av foreldrene sine å leke med min datter da hun ikke er muslim. Hun følte seg helt alene.
Min sønn var eneste norske gutten i klassen. Han ble mobbet for dette, han var også mye alene.
Når vi gikk i gata hjemme var det ingen som hilste på oss. Det var grupperinger av Somaliere, tyrkere, jugoslavere osv. De ville ikke han noe med oss å gjøre og involverte seg på ingen måte i lokalsamfunnet.
Hvorfor blir ikke dette kalt rasisme?? Hvorfor blir vi norske sablet ned så fort vi ikke klemmer alle mørkhudede vi ser. Skal vi konverte til andre religioner og gå med skaut på hodet for å blir godtatt??
Jeg har alltid vært nøye med å oppdra barna mine til å ha toleranse for andre mennesker. Uansett om de er psykisk syke, narkomane (de har en narkoman far), alkoholikere, fattige, rike, hvite, brune, svarte, tjukke, tynne. At alle mennesker har rett på samme behandling uansett om de er annerledes. De har aldri tenkt over hvilken farge det er på huden til vennen sin!!!
Grunnen til at jeg skriver dette er for å belyse at det finnes mange sider av samme sak her. Vi er ikke rasister kun fordi vi er hvite. OG det finnes MASSE rasisme andre veien. Men ingen tør å snakke om det!! Hva når våre døtre blir kalt horer i en alder av 15-16 år. Hva gjør det med ei ung jente? Når barna blir ertet på skolen fordi de spiser “grise-kjøtt”. Når min datter får høre i 2. klasse at hun ikke kommer til himlen fordi hun ikke er muslim…
Jeg leser innimellom i avisen at folk dør på venteværeset eller blir send hjem av sykehus/legevakt og dør hjemme fordi de ikke har oppdaget alvorlig sykdom. Aldri om jeg hører at noen er rasister da. De er helt forferdelig at helsepersonell overser alvorlig skade. Uansett hvem man er. Det skal ikke forekomme!! Men man skal ikke straffes resten av livet for en feil man gjør. Jeg kjenner tilfeldigvis Erik Schjenken. En flott fyr som ikke fortjener den behandlingen han har fått hverken av media, arbeidsgiver eller det norske folk. Han er ingen helt for det han har gjort, men skal heller ikke sparkes ned for å ha tatt en feilvurdering. Skulle tro det var han som hadde slått…
Jeg støtter 100% innlegget til Snillfant. Godt at vi begynner å sette ord på det som foregår rundt oss. Jeg synes Ali og Kohinoor skal skamme seg for å bruke en ulykke og en feilvurdering til sin egen fordel og til å rakke ned på andre mennesker. Men som det heter: Du får tilbake det du sender ut…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2008 at 4:39 pm
beklager grigo fanten jeg misforsto deg andre veien, trodde du mente å boikotte så å si alt med sykehus for å stötte Ali
Men nå er vi ganske enige tror jeg, sjefen til schenken burde legge seg rimelig flatt nå, sammen med Kristin Halvorsen som gikk ut i media å kalte han rasist fra dag 1.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2008 at 6:15 pm
Dette var bare så utrolig bra!
Personlig er jeg så langt fra det man kan kalle rassist, men jeg liker å se ting fra begge sider før jeg uttaler meg. Om denne spesefikke saken har jeg ikke ment noen ting før denne uken og mine tanker var som du skrev!
Når det gjelder OJ og deg hadde torsdagsapellen vært enda bedre om han hadde brukt ditt manus!
Må også få nevne at jeg har vært så frekk at jeg har kopiert innlegget ditt og sendt det til venner og bekjente som ikke er inne på bloggen, håper det går fint!
Meget bra innlegg! TOMMEL!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2008 at 8:50 pm
^^ Genialt bra skrevet! Skulle ønske dette var skrevet i en avis så kunne flere se dette! ^^
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2008 at 12:14 am
Det ambulanse personalet gjorde var rett og slett rasistisk. Uansett hvilken tilstand man er i så kan man ikke nekte en person å komme inn i ambulansen, direkte umenneskelig. for et land som norge som er så moderne, og kaller seg for verdens beste land, så er det en skam. støtter
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2008 at 2:33 am
Takk for din kommentar Ali. Dessverre så tror jeg at de fleste er uenig med deg, og det er kanskje like bra. For jeg tror ikke du helt vet hva ordet “rasisme” betyr…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2008 at 10:43 am
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 22nd 2008 at 8:47 am
hmmm er Farah glemt alt? vi må dra opp denne saken igjen om å om igjen snillfant… får Ali smake sin egen medisin hehe
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 23rd 2008 at 6:54 pm
Neida, men jeg har skrevet nye blogginnlegg, og da glemmer dem som regel mine eldre innlegg.
Du burde også lese mine nyeste blogginnlegg, du kommer sikkert til å like dem:
http://www.vgb.no/282...
http://www.vgb.no/282...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 1:48 am
syns det er helt utrolig trist å lese disse kommentarer. Virker som om folk tar dette personlig istedet for å se objektivt på saken! Saken og fakta er at en døende mand blev efterladt af ambulancepersonale og blev i tillæg tilsvinet og hånet. Uanset hudfarve får sånne ting ikke ske! Helsepersonale og politi er de instanser vi skal kunne stole på når vi trænger hjælp. Når man optræder så uprof som ambulancechaufførerne i denne saken så skal man ikke ha en sånn jobb! Det er det der er sakens kjerne, og så blir dere ved med at tørke av deres dårlige samvittighed ved å henvise til Ghaneseren. Ja det var jo han der slo ned Ali, men desværre skjer overfald hver dag. Det der skremmer meg er opførslen og kommentarerne til helsepersonalet. Hadde godt likt og vidst hvordan dere hadde reagert om deres mamma, pappa eller søster hadde fått samme behandling. Jeg vet hvertfall at om noen jeg sto nær hadde blitt slått ned, blitt nektet adgang til ambulance og i tillæg tilsvinet hadde jeg også kjempet for retferdighet og oppreisning som Ali og hans kone. Dette handler om empati, og det er utrolig skremmende at så mange mennesker ikke besidder det. At du så ironisk trekker inn kolonisering er tragikomisk. Du aner ikke hvor heldig du er at netop du ble født i Norge, eller at Norge og resten av Europa ble bygget opp økonomisk av USA i mellomkrigstiden. Tenk om det hadde vært mellemøsten eller Afrika? eller at Norge fant olien. At du undskylder for kolonisering selvom du er sarkastisk, syns jeg faktisk er på sin plass. Vi burde skamme os når vi ser tilbake på verdenshistorien. Jeg tror der var racisme med i bildet desværre, kan ikke tenke meg at det samme ku ha skjedd i Frognerparken med en ung hvit mann nei. Sånne folk kan ikke jobbe i helsevesenet, derfor har der blitt så stor fokus.. se litt utover din egen nese og sæt deg inn i andre folks situation før du dømmer!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 11:30 am
Tommel opp fra meg. jeg synes dåg og det var helt på trynet av ambulansepersonalet og forlate uten og ta med mannen. men synes Ali er litt vel drøy for og si det mildt i ettertid.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 4th 2008 at 5:35 pm
Så sant så sant. Var hele tiden skeptisk til anklagene. Helt fra begynnelsen hadde jeg en rar magefølelse, at det egentlig er Kohinoor som har presset på hele tiden, kanskje for å få oppmerksomhet til å få fart på karrieren? Ali var liksom bare objektet hennes. Lurer på om jeg har rett?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 4th 2008 at 6:19 pm
Ja da tape ali mot erik i retten, og den spennende skattejakten til ali og mari fortsetter…vil de finne gull? vil det bli avdekket at gjerningsmannen har en stor formue? følg med i neste episode av:
Ali og Mari`s skattejakt…
mvh
petter
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende