De siste månedene har vi stadig vekk hørt nytt om de to nordmennene Tjostolv Moland og Joshua French, som har sittet fanget i Kongo, anklaget for mord på en sjåfør. Etterhvert har det nok gått opp for de fleste at dette er en latterlig parodi. Og om noen anti-rasister fremdeles ikke har forstått det, så bør de få med seg siste nytt i saken.

Bildet er laget av kunstneren BurnieBerit, og her er link til bloggen hennes.
Staten i Kongo la frem påstand i rettsaken i dag om en erstatning på ca. 500 milliarder US dollar (ca. 3029 milliarder norske kroner) av de to nordmennene, samt den norske stat. Det er 45 ganger Kongos BNP, og noen milliarder mer enn vi har i det norske oljefondet. Jeg kan med en gang (uten å være hverken konge eller statsminister) fastslå at dette urealistiske kravet aldri kommer til å bli betalt. Grunnen til det er at det er fullstendig høl i huet, urealistisk, tragikomisk, idiotisk, latterlig, bakstreversk (take your pick) osv.
Skjønner godt at Tjostolv Moland og Joshua French nekter å gi sitt vitenmål i rettsaken. Det har nemlig ingen hensikt når hele rettsaken er en gedigen farse. Alt de sier vil bli forvrengt og brukt mot dem.
Jeg regner heller ikke med at den norske staten vil bare sitte og se på denne parodien på rettsak som utspiller seg i Kongo, men tror dessverre den norske staten kommer til å være altfor snill mot Kongo i kjent dumsnill norsk tradisjon. En kan jo saktens lure på hvor disse såkalte neger-advokatene i Kongo har fått utdannelsen sin - om de i det hele tatt har noen – med sin tåpelige retorikk om at Moland og French er der på oppdrag fra den norske kongen og har som mål å undergrave Kongos regjering og skape kaos. Med all respekt å melde, å lage kaos og skape krig klarer disse negerne fint selv. Ærlig talt, går de på narkotika alle der nede, eller er det bare det sterke hatet mot hvite mennesker og rasismen deres som gjør seg gjeldende?
Om de tiltalte var amerikanske statsborgere, kan du banne på at USA hadde grepet inn for lengst, og truet med krig. I USA har de nemlig ikke for vane å sitte og se på at deres borgere blir utsatt for harselering og justismord. Men i Norge elsker vi jo negere, også de som bor i Kongo. Så det kan jo hende at norske myndigheter egentlig bare lar dem bli henrettet; at de kommer til å få dødsdom - i tillegg til de urealistiske kravene på flere tusen milliarder - er jeg ganske sikker på!
Men det beste hadde vært om vi klarte å sende inn noen gerilja-tropper og befri dem fra disse gærne Kongoleserne. Så når de kommer hjem til Norge vil det jo bli pressekonferanser og vi kommer til å finne ut hva som egentlig skjedde. Og hvis det faktisk skulle være slik at de hadde gjort noe galt, så kan vi alltids dømme dem i norske rettsaler.
Jeg har forresten et godt råd jeg gjerne vil dele med dere: Hvis du er hvit, og ikke har diplomatisk immunitiet, så hold deg langt unna despotlandet Kongo! Ellers kan du bli den neste som blir tiltalt i århundrets største rettsak-farse.
Siste nytt: Kongo-aktor krever 5 dødsdommer for Moland og French
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=578097


96 kommentarer In " Rettsaken i Kongo – En latterlig parodi "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
august 27th 2009 at 10:06 pm
Her er det snakk om mord.
Og svært mye tyder på at de skyldige er tatt.
Svar:
Vel da vet vi jo hva slags idealer du ser for deg i en “rettsstat”. Bør vi innføre Kongolesisk rettspraksis her i Norge også?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 27th 2009 at 10:08 pm
Det kan nok tenkes at de to norske herrene ikke akkurat var i Kongo på opplevelsesferie. Men allikevel, denne farsen av en rettssak er noe av det verste vi har sett. Vanvittig, latterlig, alt. Det er å håpe at den norske stat gjør noe i sakens anledning, tar et initiativ. Men det blir vel et pengedryss. Og de snille menneskene i Kongo har sikkert bruk for penger fra det norske dumsnillfondet.
Svar:
Heisann Dag Eigil. Lenge siden jeg har sett deg nå, tenkte på deg i dag og er glad du tittet innom (telepati kanskje).
Jeg har ikke den fjerneste anelse om hva de to nordmennene gjorde der nede. Det kan godt hende de var anti-rasister som var der for å hjelpe negrene til å utvikle et demokrati, eller de var turister som ville ha seg en opplevelse utenom det vanlige. Men uansett hvilke grunner de hadde, så tror jeg ikke dette er første gang at det forekommer rasisme mot hvite der nede i Kongo. Hvis jeg ikke husker feil så ble hvite farmere fratatt sine plantasjer i Kongo for noen år siden, og de ble gitt til udugelige negere som lot dem forfalle.
Men vi får se hva den ellers handlingslammede norske regjering kommer til å gjøre. Om de kommer til å gi dem hele det norske dumsnillfondet eller bare halvparten.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 27th 2009 at 10:10 pm
Ikkje lett med tal. Påtalemakta la fram påstand om erstatning på 500 milliardar USD, som tilsvarer 3029 milliardar kroner.
Svar:
Ja, dessverre tror jeg ikke at negerne i Kongo forstår hvor mye penger det er. Men de er vel vant til at Norge øser ut milliarder i uhjelp og har kanskje sjekket opp vår økonomi på forhånd, slik at de kom opp med et tall, som de tilslutt hundredoblet i sin griskhet…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 27th 2009 at 10:13 pm
Ja har jeg ikke vært rasist før så blir jeg det iallefall nu. Ikke en øre i u-hjelp mere til usiviliserte land. Still krav. Tenk på alt Norge har gjort i Kongo: private organisasjoners hjelp i over hundre år, den norske stats u-hjelp på flere hundre millioner pr år. Og så denne behandling av nordmenn som takk for alt. Aldri mere stemme til parti som gir u-hjelp i øst og vest.
Svar:
Hørt! Hørt!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 27th 2009 at 10:15 pm
Se bort fra pengekravene.
Aktoratet har en svært sterk sak. To troverdige vitner har sett forbrytelsen. I tillegg finnes en rekke indisier
De ville utvilsomt blitt dømt i en norsk rettsak med så sterke beviser.
Svar:
Troverdige vitner?? TROVERDIGE VITNER??? Og på hvilken bakgrunn baserer De Deres “synsing” om jeg tør spørre? (Eller kanskje du egentlig prøver å være ironisk)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 27th 2009 at 10:18 pm
Rettsaken er riktignok en farse av verste sort, men å “sende inn noen geriljatropper og befri dem” er vel det dummeste jeg har hørt i forbindelse med saken så langt.
Svar:
Eh Javel? Har DU noe bedre forslag? Du må gjerne punge ut med 500 milliarder US dollar selv om du gidder, men det blir i allefall ikke fra oss skattebetalere sitt oljefond!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 27th 2009 at 10:22 pm
Det er jo bare å ta igjen med samme mynt.
Vent til rettsaken er over, gå inn i Norske fengsler og finn alle fra Kongo som har gjort noe galt.
Så er det bare å sende mot-regning. Tipper det blir de som kommer til å skylde oss et par oljefond….
Svar:
Et godt forslag må jeg si. Dessverre tror jeg ikke det bare blir snakk om å skylde oss et par oljefond, men heller et titalls oljefond. Med så god rettsikkerhet som de har i Kongo, forstår jeg ikke hvorfor vi i Vesten ikke har adoptert deres rettspraksis for lengst.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 27th 2009 at 10:23 pm
Det er det samma om de er skyldige til langt opp over øra, de to gutta. Når aktor har større fantasi enn alle bloggerne tilsammen må det bli fullstendig mongo i Kongo. Jeg tenker tanker som er veldig rasistiske om de hadde sluppet ut, så jeg tror ikke jeg tør å si det jeg tenker, men gutta i rettssalen taler jo for seg – og da tenker jeg ikke på de som er norske, for der er det jo INGEN som taler for dem.
Jævvla #&%¤&%”#%¤
Hadde det ikke vært så tragisk hadde det kanskje gått an å le av det…
Svar:
Vel talt BurnieBerit. Med stor fare for å fornærme en helt uskyldig gruppe (de som er født med Downs Syndrom), så må jeg si meg enig i at det er helt Mongo i Kongo. Takk for den flotte illustrasjonen forresten.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 27th 2009 at 10:28 pm
Forresten… HAHAHAHAHA, du skrev “neger”
Svar:
Selvfølgelig skrev jeg NEGER. Hva eller skal jeg kalle dem? Konglomerater?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 27th 2009 at 10:31 pm
Det er jo faktisk 500 MILLIARDER USD det er snakk om her.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 27th 2009 at 10:31 pm
Gisseltagningen av nordmennene med sinnsyke krav om løsepenger må få konsekvenser for den norske snillismen.og for korrupte makthavere..vi har nå sprøytet inn milliarder i Afrika gjennom flere tiår, og sannsynligvis er det meste gått rett i lommene på korrupte makthavere…og har det hjulpet? De får rett og slett ta ansvar for seg selv!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 27th 2009 at 10:34 pm
Og hvor er den norske regjeringen…hadde det vært Mullah Krekar som hadde sittet i saksen et eller annet sted så hadde det nok vært en helt annen innsats og omsorg…våkn opp! det dreier seg om nordmenn som er tatt som gisler av mafia i Kongo!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 27th 2009 at 10:36 pm
MONGOKONGO… la det bli et nytt moteord her i Norgeom apekattene som bor der nede…
MONGOKONGO
MONGOKONGO
MONGOKONGOOOOOOOOO
håper at det er noen apekatter fra det landet som kan lese norsk (nå skal man ikke håpe på for mye da) og ser dette innlegget….. tilbakestående apekatter som tørker seg i ræva med hendene…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 27th 2009 at 10:40 pm
Sykt høyt krav ja. At det går ann….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 27th 2009 at 10:45 pm
Jeg syntes også selvfølgelig at denne rettsaken bare er sprøyt og pølsevev, men med den fantastiske fantasien de har fortjener de i hvertfall over 3000 milliarder! I hvertfall!!
Fra spøk til revolver vil jeg også si at jeg ikke klarte å ta ditt blogg innlegg seriøst(mulig det var meningen). Jeg syntes nemlig at vi i dagens samfunn skal finne oss for gode for slike ting som rasisme, og du skriver ting slik som: “disse såkalte neger-advokatene”, “Ærlig talt, går de på narkotika alle der nede” osv…
Må også kommentere det godeste BurnieBerit skriver: ” for der er det jo INGEN som taler for dem.
Jævvla #&%¤&%”#%¤” De 2 nordmennene har faktisk en advokat, og ja han er også mørkhudet. Du kan også lese på vg nett at han mener at denne rettsaken er en skam for kongos rettsystem osv osv.
Så til dere to… Er det ikke et ordtak som lyder noe slik? “Du skal ikke skjære alle over en kam?”
Jeg er enig at denne rettsaken er en vits, og at det tydeligvis er et håpløst forsøk fra enkelte i Kongo å kanskje få inn litt cash i statskassen eller lignende, men samtidig føler jeg det er unødvendig å skrive slike useriøse innlegg hvor du tydelig generaliserer til det helt latterlige.
Hilsen Andrè, 19 år
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 27th 2009 at 10:48 pm
Til Snillfan: du er ikke god du. tror du er ravende gal, få deg et liv. du bør legges inn øyeblikkelig, veum , eller noe i den gata der. hohohoho!!!!
Svar:
Takk for rådet. Kan jeg spørre på hvilket grunnlag De uttaler Dem?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 27th 2009 at 10:49 pm
Kongler…?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 27th 2009 at 10:49 pm
Angrip Kongo nå!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 27th 2009 at 10:55 pm
Dette var en god blogg !!
3038 mrd er mange penger for å blåse huet av en neger (som de sikkert er uskyldig mistenkt for uansett) ! I tillegg så skal de tydelig “benådes” fra erstatningskravet med dødsstraff… Dette vitner nå mer om piratvirksomhet alla Adenbukta -… dog i en annen form. På tide å sende noe “hjelp” til gutta vel…
Begynner å bli så mange gangsterstater nå som har det for øye å kun skaffe penger – koste hva det koste vil. På tide at Norge starter sin egen “krig” – og omdirigerer Fr. Nansen utenfor Afrika – man klarer sikkert å sende noen rakketter inn i hovedstaden i Kongo – Kisangani -
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 27th 2009 at 10:57 pm
Jeg er rimelig sjokkert over kongobongo loven. De har jo ikke snøring. Alt de er ute etter er penger og bevisene de kommer med er som tatt rett ut av en fantasi. Herregud assa. Man trenger ikke være medlem av mensa for og se hva som fåregår her.. seriøst jeg må le.
hahaha
Svar:
Hummja, jeg tror sannelig Torbjørn Jagland var ganske fremsynt, da han for nesten ti år siden snakket om denne Bongo fra Kongo, og høstet massiv kritikk fra anti-rasister for det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 27th 2009 at 10:58 pm
Kongler…? Ikke dra en uskyldig intelligent part inn i denne saken da..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 27th 2009 at 10:59 pm
1. Der er ikke ført 1 (ET) eneste vitne for retten i denne saken. Selv det “vitne” som var i retten i dag ble ikke ført frem som et vitne, men som en informant.
Det vil si at vedkommende blir ikke sverget inn, trenger ikke fortelle sannheten og kan dikte opp litt som vedkommende selv føler for.
2. Det er brukt bilder i denne rettssaken som hverken har noe med Kongo eller de to tiltalte å gjøre.
3. Det ble hevdet av rettsadvokaten (og “informantene”) at det falt tre skudd i rask rekkefølge mot den drepte. Alikevel må den haglen som er det angivelige drapsvåpnet lades på ny for hvert skudd.
4. De som var “informanter” kjente ikke igjen skytevåpnet som er det angivelige drapsvåpnet.
5. De bruker TANKELESERE i retten! !!
Dette er ingen rettssak, det er en hekseprosess.
Skyld eller ikke skyld, disse guttene har på INGEN måte fått en rettferdig rettssak. Og hvordan enkelte her kan sitte og rope hurra for noe så usivilisert er hinsides meg. Vi må tilbake til middelalderen og hekseprosessene for å finne noe lignende her i Europa.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 27th 2009 at 11:03 pm
Går alle på Khat der nede eller?
Svar:
En skulle pinadø tro det. Men meg bekjent så er det i Somalia man tygger Khat. I Kongo røker de nok bare sokkene sine…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 27th 2009 at 11:07 pm
Og disse neandertalerapene sitter vi og før med uhjelp! Frekkhetens nådegave har de jævla buskemenn. Dumme som kålrøtter hele gjengen. Kurerer HIV ved å voldta jomfruer bl.a. Jævla fleskelepper. De duger faen ikke til annet enn bomullsplukking!
Svar:
Kremt, jeg vil ha meg frabedt denne usaklige hetsen mot buskmenn. Buskmenn er et flott folkeferd (og det mener jeg oppriktig), og de lever i Kalahari-ørkenen i Botswana og Namibia. Bortsett fra det, så er kommentaren din grei.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 27th 2009 at 11:10 pm
Semper Fi: Jeg ber om unnskyldning. Det blir i samme gate som å kalle aktor dum som et brød, og samtidig fornærme en edel bakervare
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 27th 2009 at 11:17 pm
Bloggen din er like latterlig som rettsaken.
Det er fri konkuranse her i verden. Kongo har to norske poteter som Norge gjerne vil ha tilbake. Kongo vet at Norge er glad i sine poteter, og derfor kommer de til å betale for dem. Og siden Norge har en del penger, så begynner de ganske høyt. Så må Norge prute, og til slutt kommer de til å bli enig om en pris. Vi kommer aldri til å vite hva Norge betalte for potetene.
Negeren har fått to gull-poteter, og vil gjøre det beste ut av det. Hadde poteten fått to gull-negere, ville han ha gjort det samme. Det er menneskets natur. Omgivelsene skaper atferd.
Men jeg vil samtidig nevne at kanskje de to norske potetene drepte en stakkar neger. Kanskje hans kone og barn var avhengig av inntekt fra sin neger-far. Og nå har de ingen ting, for to poteter ville det annerledes…
Og helt siden den saken dukket opp i norske medier, har jeg fortsatt ikke skjønt hva potetene gjorde i negerlandet. Hvis de ikke kan tåle steken, hvorfor blir de med på leken?
Hilsen en norsk neger..
Svar:
Åhh så sørgelig, kjenner jeg blir helt på gråten over den stakkars negeren som kanskje ble drept av to norske poteter, og den stakkars etterlatte familien hans som ikke har noe å leve av. Da forstår jeg plutselig det erstatningskravet på flerfoldige millioner norske kroner (i tillegg til millionkravene fra de stakkars vitnene som ble tvunget til å se det angivelige “mordet”, og de 500 milliarder US dollar som den norske stat har påført regjeringen i Kongo). Så får kanskje hans etterlatte råd til salt til maten…la oss krysse fingrene for det
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 27th 2009 at 11:22 pm
… og for alle antirasister som påstår at enkelte her inne hyler rasistisk: Mange i vestlige land glemmer fullstendig at rasisme faktisk går begge veier. Hvis to mørkhudede i et “hvitt” land skulle bli behandla på samme vis i en rettssak… hva slags hylekor ville det da vært??????? Rasisme går ikke bare på mørk hudfarge… det går på forskjell mellom mennesker, og her er det av verste sort.
Enten det, eller så er de for dumme i Kongo til å få rettssystemet til å fungere.
Svar:
Som om jeg skulle sagt det selv, min godeste BurnieBerit
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 27th 2009 at 11:27 pm
Rettsaken er selvsagt en parodi, men Det skinner igjennom at du støtter. morderne, fordi de er norske.
Ingen “uskyldige” hadde oppført seg som de to gutta der.
De fortjener sin skjebne.
Svar:
Jeg er opptatt av at rettsystemet fungerer optimalt, og liker ikke justismord! Hadde skrevet det samme om det var to negere som var tiltalt i Norge og rettsaken var slik en farse.
Og når du selv sier at rettsaken er en parodi, hvordan kan du være så sikker på at det hele ikke bare er en iscenesatt farse fra ende til annen? Fordi de vet at Norge er et rikt land og har milliarder på bok.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 27th 2009 at 11:32 pm
Flire meg ihjel av håttntåttan der nede. Leste nylig at gjennomsnittlig iq i Kongo er 68. Du trenger vel 50 for å åpne en dør. 80 er vel å betrakte som tilbakestående. De kaller det internasjonal rettsak. Satan dæm e dom!!! Norge gir de 168 mill årlig. Helvetes Jens!! Få Siw til makta!! Han luringen som eier skraphaugen av en bil, forlanger 6,4 millioner kr. hehe.. Firmaet som den drepte mannen var ansatt i forlanger 21 millioner.
Kongo-rettsaken er den beste underholdningen jeg har fått av media på veldig lenge. Hvis de retter et slikt krav mot Norge, så hadde det vært flott om vi sendte noen F16 og slettet ut noen landsbyer der nede.
ps. Men det er muligens EN ting kongoleserne har rett i så langt: At disse to nordmennene er sendt av Kong Harald for å stjele et drøvtyggende klovdyr fra Kongo…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 27th 2009 at 11:33 pm
Svar:
Åhh så sørgelig, kjenner jeg blir helt på gråten over den stakkars negeren som kanskje ble drept av to norske poteter, og den stakkars etterlatte familien hans som ikke har noe å leve av. Da forstår jeg plutselig det erstatningskravet på flerfoldige millioner norske kroner. Så får kanskje hans etterlatte råd til salt til maten…
Svar på svaret:
Hva er din far verdt for deg? Eller hva er du verdt for dine barn? Eller det blir litt feil å ta deg som eksempel, du er sikkert ikke glad i faren din, og har kanskje ikke barn siden du aldri får deg dame. Men for er normal person er en far/ektemann verdt ganske mye. Og husk at erstatningskravet er fremmet av grådige advokater. Og det er ikke kun neger-advokater som er grådige, vi har haugevis av dem her i paradiset Norge også.
Jeg mener ikke at deres erstatningskrav er rettferdig, men de fleste menneskene hadde gjort det samme i en slik situasjon, uansett hudfarge.
Svar:
Vet du hva? Jeg tror det var vitnene som kverket negeren jeg, for å henge det på nordmennene og lage rettsfarse. For det er da utrolig merkelig at et par vitner skal kreve 10 millioner dollar for å være vitne til et “mord”. Eller er det kanskje vanlig praksis der nede å betale vitnene?
Liksom: “- Hei, vi har sett et mord, og vi vil ha 10 millioner dollar i erstatning”. og svaret er: “- Helt greit, de er jo norske så de har nok av penger”.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 27th 2009 at 11:34 pm
Jeg er mest sjokkert over at det fortsatt er mange her hjemme som tror de er skyldige. DET er det mest komiske for meg.
Ikke fnugg av bevis, ingen drapsvåpen.
Det tros altså på disse to inhabile vitnene som krever millionerstatning, i motsetning til 2 oppegående nordmenn som ikke hadde noe som helst å vinne på å ta livet av sin egen sjåfør. Tvertimot, de er såpass oppegående at de vet at et drap der vil sende militæret etter dem.
Jepp, de er skyldig hva? Troverdige vitner?? Det var dagens morsomste for meg, til tross for milliardkravene, Kongen, Saddam og Lockerbie.
Dere er jammen ikke sanne.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 27th 2009 at 11:38 pm
Her prøver sorte mann i jungelen å holde en rettsak slik de har sett på amerikansk TV, og så kommer hvite mann og sier at det ikke blir riktig. Beløpet som er dukket opp er nesten som om det skulle komme fra barnemunn. Hvor mye penger har faren din i lommeboken? Han har 3038 milliardermillioner.
Svar:
Det er vel neppe “Lov og Rett i L.A.” den sorte mann i jungelen har lært dette av? Eller kanskje det er den serien, men at de er så dårlige i engelsk at de misforsto hele opplegget…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 27th 2009 at 11:42 pm
Fantastisk sak som er hysterisk morsom hadde det ikke vært for det alvorlige utgangspunktet.
Men vi er nok forbi både Khat og heroin. Denne gjengen går åpenbart på LSD. Alle sammen.
“I can fly, I can fly, I see mountains of gold in Noway But king is bad, very very bad – he and the general in Drammens Tidende has sent their two best agents to spy on us and destabilize our whole nation! And we find in phone that the bad king send secret coded messages, coded in norwegian. So, very bad king must pay us. 500 billion dollar” Jean Akombo, regjeringsadvokat
Svar:
He he he he he he, det tror jeg også. LSD altså!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 27th 2009 at 11:45 pm
Guffen Mc Duck… du som syns gutta der nede fortjener sin skjebne… Hva med å åpne øya litt? Det har ingenting å si om de er skyldige eller ikke så lenge rettssaken ser ut som den er henta rett ifra en episode i Monthy Pythons Flying Cirkus eller Saturday Night Live… Skal man dømme noen på fabrikkerte bevis og aktiv fantasi??????????
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 27th 2009 at 11:46 pm
Svar:
Vet du hva? Jeg tror det var vitnene som kverket negeren jeg, for å henge det på nordmennene og lage rettsfarse. For det er da utrolig merkelig at et par vitner skal kreve 10 millioner dollar for å være vitne til et “mord”. Eller er det kanskje vanlig praksis der nede å betale vitnene?
Liksom: “- Hei, vi har sett et mord, og vi vil ha 10 millioner dollar i erstatning”. og svaret er: “- Helt greit, de er jo norske så de har nok av penger”.
Svar:
Vi har jo de godeste amerikanerne som krever milioner av dollar bare noen nyser på dem. De setter jo et veldig godt eksempel for resten av verden. Og alle vet hvor mye vi elsker å følge amerikanerne.
Vet ikke hvem som drepte stakkars negeren, men våre landsmenn har nok ikke bare poteter i potetsekken…
Noen som forresten vet hva de gjorde i Mongo-Kongo? Safari? Eller U-Hjelp?
Svar:
Javel, men om Kongoleserne/neger-advokatene kun har lært seg lov og rett ved å se på amerikanske TV-serier, så dem om det. Men skjønner ikke helt hva vi norske poteter har med det å gjøre? Vi har et rimelig godt rettsystem i Norge, noe du skal være glad for. Ellers hadde flere morder-negere sittet i fengsel i stedet for å gå fri på gata og motta sosialhjelp.
Hva de norske potetene gjorde nede i Kongo, er det neppe mange som vet. Men vi hadde kanskje funnet det ut, om ikke hele rettsaken var en gedigen farse…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 27th 2009 at 11:53 pm
Til BurnieBerit
Ja rasisme kan gå begge veier, men at du bruker ordet anti rasist som et negativt ladet ord finner jeg snodig.
Vil du si at det er bedre å være en rasist enn å være en anti rasist? Virker slik når jeg leser innleggende dine. Mulig jeg misforstår.
Svar:
Jeg tillater meg å svare også, selv om BurnieBerit allerede har svart. Kommer det som noe sjokk på deg André at ordet anti-rasist har blitt negativt ladet, etter alt det faenskapet og hykleriet som blant annet SOS-Rasisme, Blitz og andre “anti-rasister” har stått for? Med massive angrep mot hvite og stempler oss alle som rasister etc. Er det NOEN som har fordommer og skjærer alle over én kam, så er det anti-rasistene. Så dessverre, så er hverken rasist eller anti-rasist positive ord i dagens samfunn. Det beste er vel å være opplyst og være i stand til å se alle nyansene, for det er ikke så jævla svart-hvitt som dere anti-rasister vil ha det til!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 27th 2009 at 11:57 pm
… nå begynner farsen å gå over til potetmos…
Svar:
Mmmmmm potetmos er godt…særlig når jeg lager den
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 27th 2009 at 11:58 pm
Bilen var jo billig – bare 250 millioner
Svar:
Det er jo vanlig pris for en bil nede i Kongo. Følger du ikke med?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 28th 2009 at 12:01 am
Det er ikke bare norsk rettsvesen som er bra, men alt annet også. Innvandring- og asylpolitikken, trygdeordningene, sosial hjelp osv… Snart er landet tatt over av mine kjære neger brødre, og dere hvitinger blir jaget nordover til elgetende samer. Sharia-lov fra Trondheim til Kritiansand! Heia Rød-Grønn!
Forresten, norske poteter tror at de finner like godt rettsystem i andre land, og dermed begår de kriminelle handlinger uten å tenke seg konsekvensene. Men sannheten er at i andre land enn Norge får man litt mere enn 5 års effektiv soning for drap…
Svar:
På vegne av det norske folk (er sikker på at jeg har dem i ryggen), så vil jeg herved beklage den dårlige standarden på asylmottakene våre. Klart dere skal ha storskjerm TV (for å se fotballkamper og porno), tre retters måltid tre ganger daglig servert fra byens beste restaurant, for ikke å snakke om all den røkelaks, russisk kaviar og champagne dere måtte ønske. Samt frakt til og fra asylmottakene til deres ønskede “aktiviteter” i Limousiner. Videre burde alle asylsøkere få innvilget norsk statsborgerskap så fort de har brent sine ID papirer og pass. Ellers synes jeg det er en stor skam at dere ikke får mer enn snaut 500.000 kroner i året i sosialhjelp/trygd. Burde pinadø øke den til et par millioner, slik at dere kunne leve standsmessig slik dere er vant til fra deres hjemland.
Håper du kan tilgi oss, for vi norske poteter vet ikke bedre. Vi er jo dumme som….ja poteter!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 28th 2009 at 12:06 am
Jeg synes hele Kongo saken er en flau affære. Hva guttene måtte ha gjort for å havne i denne situasjonen havner helt i bakgrunnen i dette sirkuset. Man kan spørre seg om våre synspunkter har blitt kalt fordommer tidligere. Er det virkelig det? Dette viser jo at ting er verre enn jeg fryktet. De aner jo ikke hvordan verden fungerer?? Jeg vet iallefall en ting – jeg skal aldri til Afrika!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 28th 2009 at 12:09 am
Er enig i at dette er en parodi av en rettsak, men kommentarene dine er jo helt på trynet. Selvfølgelig er det synd på familien til den drepte personen, fatter ikke hvordan noen folk kan være så likegyldige. Hvorfor har du ikke medfølelse for et menneske som er drept? Bare fordi enkelte personer har bestemt seg for å tjene penger på det her.
However, jeg syns også det er litt rart at to norske personer har dratt til Kongo. Allikevel så tilsier ikke dette at de to norske er skyldige.
Bildet som er hvor den ene av dem vasker blod ut av en bil og smiler trenger ikke å gjøre dem skyldig. Hvorfor i det hele tatt ta et slikt bilde, hvis du har drept noen? Det var faktisk dem som tok det.
For det andre, hvorfor drepe en tilfeldig sjåfør? Hvis de absolutt ville drept han kunne de bare ha ventet til de var alene med han.
Svar:
Det er da ingen som har sagt noe annet. Det er synd på den drepte og hans etterlatte familie. Men at den sympatien strekker seg til titalls millioner US dollar, den er jeg ikke med på! Råder deg til å lese før du svarer på noe.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 28th 2009 at 12:11 am
Hvor fucka i hue kan di bli?? er faen så tåpelig at det ikke skule vært mulig en gang når har den norske stat tenkt å få di vekk fra di jevla jongel folka der..
btw fuck rødgrøn regjering
go FRP få alle innvandrere ut av lande la oss normen få tilbake land vårt!!!
VI VILL IKKE HA DERE HER JEVLA UTLENDINGER
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 28th 2009 at 12:12 am
Andrè – om du syns at jeg bruker ordet antirasist som et negativt ladet ord, er det nok øyet som ser (ditt øye) i dette tilfellet. Det som er negativt er at man glemmer fakta: DET HAR IKKE NOE Å SI OM DE ER SKYLDIGE TIL LANGT OVER ØRA OG LANGT INN I HELVETE!!!! Er det virkelig tvil om at rettssaken i Kongo er rettferdig? Skal de dømmes på fantasien til aktor? Har du ikke sett CSI på TvNorge…? Håndfaste bevis finnes jo faen ikke i Kongo.
*
Hva mener du med “leser innleggENE mine”? Snillfant har bare linket til ett eneste innlegg og det er om rettssaken i Kongo. Så hva skulle mine andre innlegg ha med dette å gjøre? Rasisme er ikke anerkjent uansett HVILKEN vei det går, og i Kongo går det ikke i blekansiktenes favør.
Svar:
Vel talt unge dame. Man skulle nesten tro du var langt eldre enn dine 29 år.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 28th 2009 at 12:18 am
det var dette jeg antok helt fra begynnelsen,
kongo kom til og komme med et stort pengekrav pga. det er 2 hvite fra et rikt land som de har anklaget for et drap, da har negrene dollar tegn til øyne og åpner pengekassa
hele landet er korrupt, systemet der nede er korrupt og hele verdensdelen er korrupt
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 28th 2009 at 12:20 am
… heller det enn å sitte med ræva stinn av visdom og elde
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 28th 2009 at 12:22 am
Var nesten så jeg til slutt trodde at det var Monthy Pyton Flying Circus som hadde en sammenkomst og laget en ny morsom, dog latterlig sketsj om en rettsak. Men så var det bare de samme traustige Kongomongo-folka som prøvde å leke Law and order. Disse er og blir underutvikla neandertalere som ikke tilpasser seg det moderne samfunn. Hadde de tatt seg sammen og fått gjort noe med korrupsjonen og det drittet som florerer der nede kunne det ha gått bedre med dem.
Leit nok med drapet, men de kunne håndtert dette annerledes. De så de røde passene med det kongelig segl på og tenkte at her kan det bli masse penger å hente.
Aldri har jeg gitt og aldri vil jeg gi ei krone til u-hjelp til de landa der. Av hundre kroner er det bare 90 øre som kommer fram. Resten går i lomma til korrrupte tjenestemenn. Kommer det bøssesbærere på døra nå til inntekt for Kongo kjeppjager jeg dem til verdens ende.
Ellers er jeg en trivelig og rolig fyr…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 28th 2009 at 12:25 am
Du har ingen ting å beklage snillfant. Vi har fått en behandling som du/dere aldri hadde fått i vårt hjemland. Så takk til det norske folk. Takk for at dere aksepterer og respekterer oss. Og spesielt du snillfant. Innerst inne er du glad i mennesker. Uansett hudfarge. Du har blit kald og hatfull av å være alene. Kom deg ut, få deg venner, gjerne noen med litt mørkere hudfarge enn deg selv, og se verden med litt andre øyene. Du kommer til å like det, og du kommer til trives med omgivelsene. Bare hold deg unna somalere, de er umenneskelige
Jeg må dessverre ta kvelden. Må opp imorgen tidlig og tjene den Norske stat.
Lenge leve kongen, lenge leve nasjonen.
Hilsen en norsk “neger”.
Svar:
Jeg tror du må ha misforstått meg. Jeg har venner som til og med er muslimer, fra Pakistan, Somalia, Tyrka, Iran osv. Og har da ingenting imot negre så lenge de ikke prøver å ta rotta på norske poteter. Skjønner ikke helt hva du mente med at de fra Somalia var umenneskelige. Tvert i mot så er en av de klokeste folka jeg kjenner, en mann fra Somalia. Si meg er du rasist eller??
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 28th 2009 at 12:29 am
Unnskyld meg, men dette er vel det mest usaklige og latterlige blogginnlegget jeg har lest om denne saken.Det eneste som er verdt å lese her har du hentet fra dagbladet. Du kaller den norske staten dumsnill fordi du ikke leser åpenlyst at de begynner med sanksjoner osv. Det beste staten kan gjør (som de gjør) er å løse dette på en stille og diplomatisk måte. Du kan jo fortelle hvordan du mener at man skal gjøre det? Sende inn marinejegere? tror du har sett litt for mye amerikanske krigsfilmer. Et land med 68 000 000 millioner innbyggere, har ikke Norge en sjanse mot. Du kan jo også si meg hvilke episoder USA har gått inn i et land, hentet sivile som skal blit stilt for retten?
Svar:
Kjære Johannes
De antyder at dette er det mest usaklige og latterlige blogg-innlegget De har lest om denne saken. Kan De forklare Dem nærmere? Jeg har ikke sitert Dagbladet i det hele tatt. Alt jeg har gjort er å skrive mine egne synspunkter iblandet fakta og linket til Dagbladet og VG. På hvilke punkter mener De at jeg tar feil?
Det er vel klinkende klart at denne rettsaken er en farse, og at vi ikke kan respektere noen eventuell rettslig dom som følge av dette sirkuset. Det er godt mulig at De kun reagerer slik fordi jeg skriver om et Afrikansk land. Hadde jeg skrevet og kritisert USA i samme ordelag, så ville De neppe ha reagert.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 28th 2009 at 12:35 am
” On august 28, 2009 at 12:11 am i Sier:
Hvor fucka i hue kan di bli?? er faen så tåpelig at det ikke skule vært mulig en gang når har den norske stat tenkt å få di vekk fra di jevla jongel folka der..
btw fuck rødgrøn regjering
go FRP få alle innvandrere ut av lande la oss normen få tilbake land vårt!!!
VI VILL IKKE HA DERE HER JEVLA UTLENDINGER
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
Det står vel ikke på partiprogrammet til frp at alle utenlendinger skal ut ? bare at innvandringen skal bli mer restriktiv. Stem frp og kjør landet i grus dere. Du ser jo hva slags folk innlegget trekker, rasistiske analfabeter
håper du publiserer innleggene mine
Svar:
Selvfølgelig blir Deres kommentarer publisert min godeste Johannes. I min blogg drives ingen sensur, så lenge det ikke er brudd på norsk lov.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 28th 2009 at 12:46 am
Har fulgt ivrig med i rettsaken og dens utvikling, og jeg tviler på at det er noen ute i den norske fjellheimen som tenkte: – Jassågitt! Det virker som et passende erstatningsbeløp, når aktoratet presenterte sine krav.
Faktisk er dette et krav som ikke gir rom for noen kommentar. Om de hadde bedt om 50 millioner kroner skulle jeg ha lirt av meg et par linjer, men dette som aktoratet kommer med bevitner om et så virkelighetsfjert verdensbilde at jeg blir like stum som Moland og French.
Det er veldig synd for Kongo at de ikke klarte å holde denne rettsaken innenfor et rent rammeverk. De hadde faktisk en mulighet til å vise verden at de hadde utviklet en stat og et rettsystem som fungerte, men dette skipet begynte å synke for lenge siden. Om det i det hele tatt var et skip å senke….
Vi i Norge er heldige, og jeg vil si vi har kommet langt når det gjelder samfunn og rettsystem. Derfor er det så viktig at vi ser på denne saken med edruelige øyne. Selv som “naiv” antirasist og “naiv” sosialist kjenner jeg det begynner å koke i blodet når jeg ser bildene, filmene og notatene fra det som foregår i rettssalen. Når vi nå sitter på toppen av verden mener jeg vi bør holde oss for god for å bruke uttrykk som “neger” og “neandetaleraper” for å beskrive aktørene i farsen. Det er greit å bli sint og frustrert, men vi bør ikke senke oss til et Kongolesiskrettsapparatnivå..
Nordmennene blir ikke behandlet rettferdig. Dette er ikke en rettferdig rettssak, og derfor mister Kongo muligheten til å dømme dem, selv om de sitter på fellende bevis.
Det interessante med denne rettsaken er at det er vanskelig å forutse utfallet. En rekke mulige utfall melder seg:
1. Norge aktiverer FSK og sender en patrulje ved hjelp av NATO for å hete ut potetene. Dette vil Kongo trolig se på som en krigserklering, og hvem vet hvilket utfall dette ville ha fått. Angrep på Norge?? Neppe.. Er ikke helt sikker på om alle i aktoratet vet hvor eller hva Norge er.
2. for å unngå innblanding og for ikke å sværte hendene leier Norge inn paramilitære styrker for å gjøre jobben. Fremmedlegionen har jo lang praksis fra området.
3. De dømmes til døden og Norge rekker ikke reagere før de henrettes. (Et utfall som i dette øyeblikk virker truende realistisk).
4. De dømmes til døden og Norge betaler en anskuelig sum for å hente dem ut.
Hva tror dere??
Dette er jo nesten som på film, og faktisk upassende underholdene.
Svar:
Takk for god kommentar Malm. Jeg er enig i det meste du skriver, og må nok si at jeg er imponert over din tålmodighet og evne til å holde hodet kaldt midt opp i all galskapen. Selv kjente jeg at ble jeg rasende da jeg så 21-nyhetene i kveld, og hørte om det svimlende erstatningsbeløpet samt de tåpelige beskyldningene mot det norske kongehuset. Det fremgår vel tydelig av blogg-innlegget mitt og de svarene jeg har gitt. Men du får bære over meg så lenge.
Jeg er glad jeg ikke er en av de tiltalte. Helt beundringsverdig at de bare står og rister på huet og ler av galskapen, i stedet for å bli rasende og frustrerte.
Ellers tror jeg scenario 3 eller 4 av de du lister opp blir det mest sannsynlige utfallet dessverre. Dette er som i en dårlig film ja, en skikkelig “kalkun”.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 28th 2009 at 12:56 am
At folk får seg til å skrive sånne ting om andre mennesker er meg en gåte. At rasisme hovedsakelig omtales i en retning, er av den enkle årsak at kolonisering, apartheid og segresjon er skapt av hvite mennesker. Alt jeg egentlig kan gjøre, er å anbefale dere å gå til psykolog for å få fram hvor det egentlige hatet og bitterheten deres ligger. Så kan dere tenke at neste gang dere vanner St.Paulia planten til bestemoren deres, er denne fra Tanzania (genressursen). Tanzania har forøvrig ikke sett noe penger for denne ressursen. Å ja, som dere kanskje allerede tenker, er jeg selv sammen med en fra Nigeria (han kommer dere vel til å kalle nigger -hahaha) – som har masteren sin fra Norges Handels Høyskole. Så tydeligvis går det an for en svart mann og ha høy IQ. Vet ikke mer hva jeg skal si, eller rettere sagt vet jeg ikke hvor jeg skal begynne. Blir bare usaklig. Men BurnieBerit – synes synd på deg, må være vondt å hate så mye. Bra du har penger (fra sosialen?) til å kjøpe papir til å tørke deg selv i ræva). Trøsten er at når du blir gammel, kommer en innvandrer til å gjøre det for deg – for dattera di er for lat. Der…sank jeg ned på deres nivå, og det synes jeg er synd. At denne rettsaken er en farse, kan det tilsynelatende virke – men det gir dere ikke rett til å komme med uttalelser som apekatter osv.
Svar:
Det var da voldsomt til usaklig innlegg. Og jeg må nok dessverre korrigere deg. Hvordan kan du “synke” til vårt nivå? Du befant deg jo allerede langt under fra før, og der ble du værende ser jeg.
I Nigeria så er det forresten mye rasisme. De hater hvite folk generelt, men tror neppe noen gidder å bruke så stygge ord som du tillatere deg å gjøre uansett. Og om det er NOEN som trenger psykolog, så er det vel deg. Forstår ikke hvordan du klarer å hoste opp så mye usaklig dritt å slenge på oss bare fordi vi synes rettsaken i Kongo er en farse! Men du er vel av en annen oppfatning du?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 28th 2009 at 1:06 am
Priceless
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 28th 2009 at 1:25 am
Kongo har valgt å erklære krig mot Norge. Vi må svare på denne krigserklæringen og sende en ekspedisjonsstyrke for å frigjøre de norske statsborgerne og straffe Kongo. Kan gjerne legge hele landet i grus for min del. Norske statsborgere har krav på beskyttelse fra den norske staten fra disse apekattene. At UD bare sitter i “rett”salen og følger med er som om Israel skulle deltatt med observatører som fulgte med på gasskamrene under jødeforfølgelsene.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 28th 2009 at 1:39 am
Mette: Beklager, men jeg suger ikke penger fra det norske folk slik enkelte visse andre her i landet gjør, jeg er selvstendignæringsdrivende og tjener penger på egen hånd til å kjøpe papir for å tørke meg i ræva – også for egen hånd. Og jeg kan love deg at det kommer jeg til å gjøre til den dagen de må skyte meg for å grave meg ned, før en mørkhudet rasist tillates å overta tørkejobben. Forøvrig har jeg ingen datter. Det vil jeg heller ikke ha om hun skal få slike meninger som det du utviser her. Forøvrig hater jeg ikke, men jeg mistenker aktor og gutta i Kongo sterkt for å inneha mer hat enn det jeg noensinne vil være i stand til å oppdrive når det gjelder hudfarge og rase. For – serru – jeg driter i farge. Men jeg syns at sort går til alt og har et par snasne kjoler som er svarte. Så du trenger ikke synes synd på meg. JEG sitter ikke i Kongo i et galehus av en rettssal.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 28th 2009 at 1:53 am
Er det ikke bare å si til de der nede i Mongoland, at om de blir drept, sås får de ikke ei kr. Ikke en lusen risbit om det skulle bli hungersnød, ikke en tanke godt vil bli ofret om det skulle bli en eller annen katastrofe der nede. never ever evvvverrrr. (så sparer vi de millionene) men om de blir utlevert til Norge, så skal de få 500.000 kr på deling. (det har disse to slampene råd til) min personlige tanke er at de drev på med noe muffens der nede, men ikke at de har drept såføren, Hvorfor skulle de det liksom???. Men rettssystemet der nede er sikkert korrupt. 500.000 Nok er jo mye penger i Kongo.. eller hva sier dere
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 28th 2009 at 2:13 am
BurnieBerit,
Jeg har faktisk begge øya åpne.
Har fulgt denne saken en stund nå, såpass lenge at det er umulig for meg å tro at disse gutta er uskyldige. Den ene vil sladdes på alle bilder i Norsk presse, i månedsvis. Den andre tiltalte er avbildet mens han vasker blod på draps-åstedet med et glis. Ifølge Nordmennene: Sjåførens død skyldtes angrep fra “banditter”. Siden hevdes det at det var vitnene i bilen, som angivelig hadde drept ham. Historien slik Nordmennene har forklart seg til pressen henger ikke på greip. Kanskje de nå har innsett det like greit å forholde seg “tause”…
Rettsfarsen i Kongo er latterlig. De økonomiske kravene latterlige. Men de norske guttam har åpenbart et forklaringsproblem. Hva som skjedde der ute i jungelen mai 09?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 28th 2009 at 2:19 am
Mette: Det må være veldig fint å sitte der på sin høye hest og rakke ned på mennesker som ikke mener det samme som du. Heldigvis for deg har jeg ingen problemer med å si hva jeg mener om folk, for jeg er ikke rasist, jeg er raseSKEPTISK, hvilket er noe helt annet.
Det er ikke til å stikke under en stol at levesettet til f.eks kongolesere er totalt annerledes fra vårt, og at deres måte å løse ting på virker absurd på oss. For det er det jo. Det er helt absurd.
Jeg legger meg ikke borti om de har skutt denne fyren eller ikke. Det er faktisk totalt uvesentlig i denne sammenhengen. Det kan overhode ikke brukes som argumentasjon når man diskuterer dette. For dette handler om RETTSAKEN, og hvilken farse den er.
Man kan faktisk lage en god spillefilm av dette. En sånn der film fra virkeligheten med prolog hvor man får vite hva som skjedde etter filmens slutt.
De gjør seg til latter for resten av verden. Værtfall oss i den mer moderne verden. De framstår jo som totalt idioter uten akademisk bakgrunn eller noe som helst kunnskaper om verden (aktoratet, vitnene og resten av hønehurven altså), og det har jo NULL OG NADA å gjøre med at de er svarte eller at de er kongolesere. Det har med å gjøre at de er idioter om de tror vi biter på det der. Og de som biter på det der er også idioter.
Man må jo innrømme at det er ganske morsomt at de tror HM Kongens Garde er en hemmelig organisasjon og krever at Kongen svarer for seg. Jeg bare venter på at de påstår de har pratet med han.
De tar ett bilde av en journalist som peker på ett kart og kaller han for sjefen til guttaboys. De har ett våpen som ikke er i samsvar med vitneforklaringene. De tror snus er narkotika og bruker argumenter og bevis tatt ut av luften for å prosedere (nesten lik denne kommentarrekka egentlig). Troverdigheten til aktoratet er lik null og de virker som om de sto veldig langt bak i køa da vettet ble delt ut.
MEN: Hvorfor vil ikke gutta si hva de skulle i Kongo? Hva slags oppdrag var de på, og hvorfor var de ikke Aden-bukta slik de egentlig skulle? At de var på oppdrag som hadde lykkes går jo klart ut av tekstmeldigene deres. Hvorfor dro de til utlandet med militære identifikasjonspapirer, eller hva de nå hadde? Jeg må også bruke Kongerike Norgekort når jeg skal inn i militærleiren, men jeg drar liksom ikke kortet med meg på ferie.
SÅH, alt i alt kan man jo si at melet i posen til gutta ikke er spesielt rent. Og det er jo greit, men at de skal sitte i denne latterlige farsen av en saks er jo galskap.
Jeg foreslår at vi kutter all bistand til Kongo til dette er oppe og avgjort. Evt. kreve dem utlevert, eller til sist gå til menneskerettighetsdomstolen som kan utøve press på kongolesiske myndigheter.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 28th 2009 at 2:32 am
Du har en faktafeil også. Det dreier seg om 3029 MILLIARDER kroner, ikke millioner.. bare for å gjøre det ett tusen ganger mer absurd.
Svar:
Ooops, sorry. Du har så rett! Jeg har skrevet millioner i stedet for milliarder. Sikkert fordi jeg syntes det var absurd nok med millioner. Men selvfølgelig er det tusen ganger verre. Har rettet feilen nå. Takk skal du ha
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 28th 2009 at 2:34 am
Det ender vel mer til syvende og sist at Norge er passive og betaler en viss sum for å få dem tilbake. svakt, dessverre, men det er sånn landet vårt er når det kommer til å Gå i Krig, eller å bruke makt.
Selv er jeg enig at vold ikke løser noe, Men det å slutte å sende penger løser heller ikke noe, det gjør ting verre. Hele rettsaken har eskalert til det usakelige.
Noen ganger tror jeg det hadde vært bedre om bedrestilte land faktisk bare okkuperte u-land. Vold løser ingenting, men det gjør jo ikke de heller.
Hvis du kunne være så snill å gi meg et eksempel på et land som har klart å komme seg ut av u-lands krisen fordi de har fått bistand. ville jeg være takknemmelig =)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 28th 2009 at 3:06 am
Send de magne penger i fleng! Noe sier meg at de ikke kan å telle/regne!
Svar:
Vel vi kan jo alltids ta en spansk en. Vi kan veksle inn noen tusenlapper i noen tusen milliarder penger fra Zimbabwe, der det som kjent ble så stor inflasjon (over 231 millioner prosent) under ledelse av Robert Mugabe, at selv et brød koster noen hundre millioner. Så får vi bare håpe på at mongoene i Kongo ikke kjenner til dette, og ikke ser at pengene er fra Zimbabwe.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 28th 2009 at 4:44 am
For de som har vært litt rundt i verden… og da mener jeg ikke fylletur til Agia napa som å ha vært rundt omkring i verden.
Jeg har vært mange steder i verden, bl.a. i Afrika, dog ikke Kongo.
En felles ting man ser i den man kaller u-land, eller land med utbredt fattigdom er at folkene der ikke har noe begrep om penger.
Er du hvit er du steinrik, uten untak.
Disse fantasi beløpene de opererer med i denne rettsaken bekrefter jo bare det.
Hvorvitt gutta der nede er skyldig eller ikke skal jeg ikke legge meg opp i.
Det jeg vil si er at dette har blitt en mulighet for enkelt individer å tjene seg penger, hvor lite kjenskap de har til nettopp penger er jo helt åpenlyst i kravene
Dette er altså ikke en rettsak, det er kun snakk om hvor mye penger de kan karre til seg.
Kanskje vil det bli en litt mer rettsak i neste omgang, men etter dette usansynlige kravet fra staten Kongo til staten Norge så tviler jeg på det.
Denne saken må nok kjøres gjennom det Kongolesiske retts systemet og opp i en internasjonal domstol før sirkuset slutter.
Da er vel heller spørsmålet om de to gutta vil overleve i Kongolesisk fengsel så lenge, for det tar nok lang tid.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 28th 2009 at 5:21 am
Alle må vel nå forstå,at deres kamerater og forretningspartner i sikkerhetsfirmaer,henter de ut på null,null. De er jo proffer.Eller kansje jeg skal trekke i noen tråder,om kongeriket norge,spretter opp med ett par mill,$.
De kan være like skyldige som uskyldige,hvem vet sannheten.
Nå har de i alle fall mulighet til å bruke sine velutviklede sanset til å komme seg ut,for annen måte å løse dette på,finnes ikke.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 28th 2009 at 6:49 am
ta dere en tur i en norsk rett – det er like lattelig der.
dette bildet med smil og bort vasking av blod ville sendt en rett i fengsel uten tvil.
jeg mener bli ferdig med saken og få disse “nordmennene” henrettet fortest mulig.
det var kjempe krav i nokas saken også. og ikke å forglemme at det selvskrytende landet norge dømmer frikjente personer til erstattning.
Svar:
Du er nok en ekte humanist du, og det kan du være stolt over
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 28th 2009 at 7:31 am
Hallo i luken.Jeg har bare en ting å si: Befri Moland og French NÅ. Det er for jævli at Norge sitter på gjerdet i denne saken uansett hva de må ha gjordt. Personlig tror jeg på gutta, og man er jo uskyldig inntil det motsatte er bevist. Og det er jo INGENTING som er bevist her da. Bortsett fra at de var på feil sted til feil tid. Dette er en rein gisselsituasjon og ingenting annet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 28th 2009 at 7:51 am
http://en.wikipedia.org/wiki/IQ_and_Global_Inequality#National_IQ_and_economic_development
Sjekk denne linken om global intelligens.. Merk dere hvor det er DÅRLIGST stilt i verden. UTEN untak land i Afrika. I Kongo er gjennomsnitts intelligensen 65. I Norge er man regnet som tilbakestående ved 65. Det vil jo si at HELE landet er tilbakestående. De har nok iq til å lyve, forsøke å stjele (Finnes faktisk intelligente tyver, men IKKE i Kongo) voldta og drepe.
Faktisk skape seg et sammfun der man kan leve er LANGT over deres evne rett og slett. Og det ser man
jo på praksisen deres også.
Klage over tidligere koloniherrer er også noe de er eksperter i! .. Skylde på alle andre enn dem selv for den shiten de sitter fast i. Får jeg minne om
at afrikanske land ikke er de eneste i verden som ble kolonisert. India, mesteparten av sør-øst Asia, Latin Amerika m.m. De aller fleste av disse landene har kommet seg videre og mange av dem er viktige aktører i den globale økonomi. Hvorfor er det slik at KUN afrikanske land ALDRI kommer seg på bena?
Vel.. Kansje iq har noe med saken å gjøre, skal man tro denne listen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 28th 2009 at 8:39 am
Først vil jeg si at bloggen din er “frisk”, men synes den er uvant, unødvendig rasistisk. Du kan fint få fram poenget ditt på en mer stilfull måte.
Det mest urovekkende her, er at Nordmennene kan være skyldig. 1. De leiet en bil, skjøt sjåføren for å ta bilen selv, 2. Skjøt i selvforsvar fordi de ble ranet.
3. Alternativ er at (banden) skjøt sjåføren for å rane nordmennene. Husk at Gutta var medlem av SIG. en internasjonal, privat “sikkerhetsstyrke”, som opererer i Irak og nok også i Afrika. For noe å sammenlikne med, prøv Black Water på youtube.
Dette er en haug med eks-soldater som har tatt noen livvaktkurs, og skal tjene penger på militærkunnskapene sine. De skyr ingen midler, da de ikke har noen stat å stå til ansvar for slik vanlige militære har.. Risikoen disse to har tatt med å dra med seg våpen, og militær-id, etc i Kongo, et av verdens desidert farligste land er kanskje ris til egen ræv. Det er nesten irrelevant om Kongoleserne er dumme eller ikke. De to gutta er idioter som oppholder seg der nede.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 28th 2009 at 9:22 am
Tyaces må ha levert den mest saklige og beste kommentaren i samtlige av innleggene jeg har lest om denne saken. Go, Tyaces!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 28th 2009 at 9:26 am
Her er det snakk om mord.
Og svært mye tyder på at de skyldige er tatt.
Forøvrig litt mye brune tendenser her på bloggen.
Noen som kanskje med fordel kan vurdere å oppgradere hjernen sin og gi helvete i å være en rasistisk tulling?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 28th 2009 at 11:09 am
Til alle som mener at French og Moland virker skyldige, les ihvertfall deres egen forklaring av hva som skjedde : http://www.dagbladet.no/2009/08/25/nyheter/kongo/joshua_french/tjostolv_moland/utenriks/7810033/
For meg virker denne mye mer sannsynlig enn noe av det som har blitt framstilt i den rettsaken ihvertfall.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 28th 2009 at 12:15 pm
Før vi kan kreve noen utlevert må rettsaken bli ferdig.
Juridisk sett så har ingen av kravene fra aktoratet tredd i kraft før dommen er avsatt. Dermed er det ingenting å klage på hittil. Når rettsaken er ferdig derimot, er det, blant annet takket være de latterlige kravene som antakelig kommer gjennom på grunn av et korrupt militærregime, mye å ta tak i. Og UD vil nok gjøre, og gjør allerede sitt for å ta tak i det som kan taes tak i. De har allerede forsterket diplomattilstedeværelsen, og er klare til dommen faller.
Å sende inn spesialstyrker er det dummeste forslaget jeg har hørt på lenge. Er dere klar over avstanden herfra og dit? Størrelsen på landet? At det er en krigssone? At de personene som dere vil skal reddes er leiesoldater som har, selvom de kanskje ikke har drept noen, brutt loven i et krigsherjet, korrupt land med viten og vilje? At menneskeliv vil gå tapt? At kostnadene for en slik operasjon er på langt mer enn de fantastiske kravene som kommer fra privatpersoner i Kongo?
Disse to gutta er leiesoldater, ikke turister. De har vært klar over risikoen, og tar nå konsekvensen av sine handlinger. Når dette sirkuset av en rettsak er over, kan vi begynne å anke til en internasjonal domstol og forhandle -nå må de bare vente.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 28th 2009 at 1:20 pm
Kan ikke alle som støtter kongo flytte dit,inkludert såkalte norske negre.ser det er endel “negre “som kritiserer norge i diverse blogger og kaller oss poteter,enda de bor her.Snakk om og bite hånda som før en.kjenner ikke grenser på hvor sleip/frekk det går an og bli .Og kalle de apekatter er og fornærme aper.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 28th 2009 at 3:06 pm
I går var jeg sikker på at samtlige gikk på LSD siden de hallusinerte om at noen tusen milliarder kroner skulle regne over Kongo med beklagelse fra vår “very very bad king who sends secret messages coded in norwegian to his secret agents from his army who has come to destabilize our nation”.
I dag skjønner jeg at jeg tok feil.
De er jo bare splitter pine gale. Allo allo! Aktor i saken minner meg om Herr Otto Flick of the Gestapo. “Ach, zey should be shot in zeir head. We must execute them, not only once, but five times”. Nå lurer jeg bare på hvem som er tjukke og dumme Colonel Erich Von Strohm (presidenten?), hvor Renè har gjort av seg og ikke minst, om de klarer å skremme de to engelske flygerne som oppholder seg i tønner i kjelleren til Rene (les Moland og French) til å fortelle hvor “The fallen Madonna with The Big Boopies” er.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 28th 2009 at 3:38 pm
Guffen Mc Duck, siden du selv sier at rettssaken er latterlig, hva er det da du krangler om? Det er jo det dette handler om! Samme om de er skyldige eller ikke. Skyldsspørsmålet har INGENTING med dette å gjøre så lenge selve rettssaken til og med er for dum til å være fra Bollywood. Du gjør forøvrig akkurat den samme feilen som aktor i Kongo ved å anta ting om motparten da du beskyldte meg for å gå på sosialen… Ser du selv hvor enkelt det er? Og gutta nedi der skal være utdanna i lov og rett???? Kjøss meg bak.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 28th 2009 at 4:14 pm
Ja, det er kanskje en stund siden vi stakk innom, men vi har da stort sett vært her hele tiden.
Det er jo mulig at hvite farmeres land ble gitt til de svarte, som lot dem forfalle, også i Kongo. I den grad det var noen hvire farmere der, da. Men det skjedde i alle fall til gagns i Zimbabwe, under den korrumpterte og spenna gærne Robert Mugabe. Dette er jo det tidligere Rhodesia, der der var en hvit minoritet. Eller er, fortsatt. De som ikke har flyktet fra rasiststaten, da. Helt ok med etnisk rensing når det går ut over de hvite, vettu!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 28th 2009 at 11:42 pm
Jeg betviler at Kongoleserne er dummere enn ‘oss’ Nordmenn.
Har dere noengang tatt en IQ test?
For å score høyt på en IQ test forutsettes det faktisk at man har endel skolegang, slike tester inneholder mye matematikk, retorikk, språklære, sansynlighets beregninger osv.
Noe man kanskje ikke har hatt så mye erfaring med når man bor i ei stråhytte i Afrika, og det som egentlig spiller en rolle er hvordan man skal kunne spise seg mett i dag.
Det med krig mot Kongo, eller bruk av spesialstyrker er jo bare latterlig.
Når det gjelder skyld spørsmålet så virker det som de fleste i denne bloggen ikke har fått med seg en viktig detalj.
Gutta hadde bestillt bil på hotellet, men da det viste seg at denne lastebilen ikke hadde plass til motorsykkelen så ble den bilen de de endte opp i skaffet på sparket.
Hvordan kunne da dette drapet ha vært planlagt?
Uansett, når dette sirkuset er over kan man ta dette vidre i retts systemet, og kanskje få en mer rettferdig rettssak.
Slik det er nå er det bare om og gjøre å karre til seg mest mulig penger.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 29th 2009 at 12:22 am
Haha det blir berre bedre og bedre å lese nytt om den saka her. Bedre komedie skal man leite lenge etter. Eg synst eg ser aktoratet mens dei “rekna” seg fram til erstatninga, “ja, 3000 milliardmilliona må vere bra”;)
Men allvorleg talt, ka i allverda er det dei liksom skal ha spionert på i Kongo? Einaste som dei har som kanskje dei vill halde hemmelig må no vere mørketala deira om folkemord og anntal valdtekter som forekomme kvar dag. Og dersom dei var der for å skape kaos so kan det umulig vere so vanskelig, gje noken der nede ein loff til å dele med andre so får du jo borgerkrig før dei dela loffen med naboen.
Skulle ha styrta den regjeringa på ei veke:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 29th 2009 at 12:26 am
Hele problemet med denne saken er det parodiske rettsapparatet. Det kan godt være at disse to nordmennene er skyldige som bare F… Men rettsapparatet og advokater, aktor og dommer fremstår som latterlige og mangler all troverdighet. Kongo har totalt ødelagt denne saken for seg selv. De får faen meg skjerpe seg grundig skal de ikke bli gjort til en parodi av omverden. Det hele fremstår som en bananrepublikk av verste slag, og likevel er det fullt mulig at disse nordmennene er skyldige. Erstatningskravet er totalt sykt og det å gi dødstraff til disse to er politisk idioti. og hva gjør forsvareren til disse to nordmene. Han kaller dem engler fra himmelen. Hallo, er fyren totalt gjøk. Ja, disse to nordmennene ser virkelig ut som mor Theresa og med bakgrunn som soldater. Dette blir bare fullstendig latterlig. Om ikke Kongolesiske myndigheter går inn snart nå og rydder opp i dette og får en troverdig rettsak igang uten en gjeng med klovner i rettsalen, fordi de fremstår slik uansett hva deres bakgrunn er, så blir den eventuelle rettferdigheten her som forhåpentligvis er målet, til å bli ødelagt for alltid. Kongo blir et Bongoland. hvordan kan Kongolesiske myndigheter ønske dette? Nå sier jeg ikke at det som skjer i rettsaker alltid resulterer i rettferdighet. Det skjer ikke i Kongo, ei heller i Norge. Men kommunikasjonen i denne rettsalen er ikke verdig en rettsak og etterforskning ekstremt svak og dermed også bevisene. Men det gjør ikke nordmennene uskyldige. Det gjør bare rettsaken parodisk
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 29th 2009 at 12:31 am
PARODI AV EN RETTSAK
Enig med deg i det meste i det gode innlegget ditt,men du glemte å nevne noe om hva disse to har bedrevet de siste årene.
Har de ikke vært leiesoldater for de som har betalt best?
Tror ikke de har brydd seg så mye om hvorfor arbeidsgiveren deres har vært i krig,bare lønna var bra nok.
Det var også et etter hvert kjent bilde av en av de tiltalte som vasker blod ut av en bil – dette nevnte du heller ikke.
Utenom dette er jeg rimelig enig med deg i alt du skriver.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 29th 2009 at 12:48 am
Jeg liker ikke rasistytringer, og jeg kunne aldri ha tenkt meg å sagt apekatt til en mørkhudet…men akkurat i dette tilfellet så er jeg faen i meg i sterk tvil angående snillismen min i alle år.
Men en ting.::: De to leiesoldatene burde ha gått i kurs hos Espen Lie i minst ti år, før de rotet seg borti dette. De har blitt fucket up..
Hadde de ikke det så hadde dette aldri skjedd.
Få de hjem til rettferdig rettsak. Og ang. Kongo: Fuck dem også, for de har ikke den minste troverdighet blandt siviliserte folk.
MEN: PS: jeg har ikke noe i mot afrikanere…det er bare at disse greiene driter ut alt som har med tanker om at alle er like…for meg så ser det ut som om den tesen går rett i dass.
Sorry.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 29th 2009 at 12:58 am
Jeg syns ikke kravene om erstatnig er urimelig i det hele tatt. Her må vi prøve å se ting fra Kongos ståsted. De hadde et balansert og fungerende samfunn helt til kong Harald sendte to av sine gardister nedover for å destabilisere landet. Jeg skjønner godt at de er forbanna jeg…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 29th 2009 at 12:59 am
Om de to blir henrettet (noe som jeg tror, fordi ingen gidder å betale til svindrere…dvs. den største NIGERIASVINDELEN som er begått) så kommer jeg ALDRI til å stemme eller ha respekt for norge eller dets system. Greit om de har gjort noe galt, men… dette er så utenfor fornuft at jeg blir helt målløs (og det er ikke ofte) Skulle tro det var Sirkus Arnardo… skamme dere UD som ikke kan gjøre mer enn å jatte, fysj, dere kan godt spy ut våre skattepenger i u-hjelp, men når to norske nisser som har blitt FUCKET UP i Kongo ligger dårlig an…hahahaha..feigie faener…Se til å vise hvem som bestemmer her. Eller skal der gi noen kroner til i UHJELP til sånne idioter+????? De fortjener ikke en drit.
FÅ gutta hit, få tak i normale mennesker, og døm de for det som er fakta, ikke idioti. Jeg blir så sjokkert, og det gjør ALLE SOM JEG KJENNER pluss flere tusen andre norske folk.
NÅ ER DET NOK. Få dem ut. Om jeg hadde slått ihjel en kongoleser er i landet fordi han hadde truet meg, så hadde jeg vært ute innen ti år. Kanskje mindre..men dette handler ikke om rasehat eller noe…det handler om normal intelligens, noe disse folka ser ut til å mangle i store tonn…jeg blir helt satt ut , altså.
Hvor er fingeravtrykk, uhildede vitner, folk som ikke har egeninteresse??? Å nei, uansett hva som skjedde, så har de gått i en god gammeldags felle som brukes: FUCKET UP SET UP.
Jeg vet at Espen Lie var i Kongo som leiesoldat, men gjorde han sånne stupide feil?? Nix. Det som har skjedd her, er at de rett og slett har blitt “set up” og nå så innbiller Kongo og bongo at de skal få inn kroner fordi de fant to nisser som ikke kunne leksa si.
Dere SER VEL DET??? Studer litt hva leiesoldater gjør. Raske penger, men om du blir fucket up, så ligger du dårlig an.
Huff..nå orker jeg ikke kommentere mer. Men jeg holder på at de to gutta skal komme seg ut av landet og hit. Her får de kanskje ti femten år for å ha blitt lurt… Men stakkars kongo..de vil jo ha peng..
kjøss meg i ræva.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 29th 2009 at 1:04 am
Pengekravene dems er patetiske. Jeg skjønner ikke hvordan en voksen mann med så høy stilling kan klare å si det ut foran en rettsal, uten å trekke på smilebåndet. Han fortjener applaus for den. Og det at resten av folkemengden i salen bortsett fra nordmennene hylte i enighet over det idiotiske kravet, får meg til å miste enda litt til av håpet mitt for velværa til menneskeheten generelt.
Avhørene de har vært med i har i noen situasjoner vært uten tolk, og de ble ført ut i åpen gate i hundre meter fram til bilen. Det er helt uhørt hvordan de blir behandlet der nede! Viser bare hvor jævli mennesker er når det gjelder penger. For det er det det gjelder, ikke tro et sekund på at regjeringa dems, eller hva faen de har, bryr seg ett gram om denne sjåføren som ble drept. Folk dør jo der nede som fluer uansett. Til og med i Norge, når noen blir drept, hører man det på nyhetene på radioen to ganger en dag, og ferdig med det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 29th 2009 at 5:00 am
jeg må nesten begynne med at jeg pröver å väre så lite rasistisk som mulig, for jeg er ikke den som skjärer alle over en kam. men det er ikke lett når vi ser hva som skjer der nede! hva om dette var en norsk rettsak? det hadde värt protester og opprör rundtom i hele värden for å slippe lös 2 kongolesere. men hva skjer når det er noen norske bortskjemte rikinger? ingen ting! jeg lurer på hvor mange kongolesere vi har i norske fengsler. det er nok flere enn det er norske i kongolesiske fengsler!
jeg bare lurer på når John Cleese kommer gående med en sillywalk. for dette er for dumt!
grei nok, det bildet der han vasker blod med dollarglis sier jo litt.. men å kreve 3000! milliarder og dödsdom for dette, er jo bare helt sykt!
jeg er helt sikker på at de får dödsstraff for dette, og at molbonorge må ut med noen milliarder for å kjöpe de fri! om norge hadde kjöpt de fri för “rettsaken”, så hadde vi sikkert sluppet med å kjöpe to hus til de pårörende..
slik jeg ser det er det 2 muligheter for å få de hjem igjen..
1: hvorfor har ikke norge stoppet all U-hjelp til kongo og grenselandene til kongo? om vi gjör dette og sier at om de blir sendt hjem, og de får en EKTE(!) rettsak, så starter vi hjelpen igjen. så hadde de nok värt hjemme för forbrytelsen hadde skjedd..
2: burde vi ikke sendt inn rambo eller spesialsoldater, for å få de ut igjen? muligens låne noen fra USA? vi forhandler vell ikke med gisseltakere og terrorister? (for det er jo det de er når de holder på slik! de har kidnappet 2 personer fra ett av verdens rikeste land, med håp om at vi skal bestikke de til å slippe de fri) på tide at vi viser at ingen av våre landsmenn kan henrettes eller trues med henrettelse uten konsekvenser? vi burde läre av USA, fuck med oss, så bomber vi dere og nabolandet deres! selvom jeg ikke liker det de driver med, så er det en mulighet jeg stötter 100%!
nei.. nok piss fra meg nå.. på tide å finne sengen.
lykke til Tjostolv Moland og Joshua French. mine tanker går til dere.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 29th 2009 at 5:20 am
http://www.youtube.com/watch?v=jTmXHvGZiSY
Jeg synes det passa litt bra
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 29th 2009 at 8:48 am
Når denne farsen er for åpen scene lurer jeg på rettsikkerheten til den vanlige Konkoleser. Den neste nordmannen som drar til Kongo på tokt bør tenke seg om.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 29th 2009 at 12:28 pm
Denne bloggen og de fleste innleggene her er det dummeste jeg noen gang har lest!
Jeg synes det blir for dumt å le, og vitse om saken!
En uskyldig mann ble drept i Kongo, familien hans er de som sitter igjen med svarteper uansett hvordan man ser på det! Uavhengig av hvem som drepte han!
Å si at alle fra Kongo er er tilbakestående negre som bruker narkotika, er omtrent like intelligent som kravet om at staten Norge skal betale 500mrd USD. For å være delaktig i et mord!
Det er definitivt noe feil med rettsystemet der nede! Men det kommer jo ikke akuratt som ett sjokk! Ola Nordmann burde vite bedre enn å dra på safari med avsagde hagler og pistoler!
De fortjener den straffen de blir tildelt i Kongo! Det var der den uheldige hendelsen skjedde, om de er skyldige eller uskyldige er det ett scenario de burde ha klart å holde seg unna!
Hvis Norge griper inn i denne saken og legger ut så mye som en krone for å få de to gutta hjem blir jeg veldig skuffet og oppgitt!
Hilsen Mikael!
Svar:
Hei Mikael
Takk for komplimenter og ros. Vi setter virkelig pris på at du støtter oss
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 29th 2009 at 1:24 pm
Er det dette skattepengene mine går bort på?
Å hjelpe utakknemmelige mennesker?
Hallo, Norge hjelper dem ikke med 1,6 millioner for ingenting.. eh.. JO, det gjør de faktisk!
Kan vi få lov til å slutte å betale skatt fordi Norge bare kaster dem bort?
TENK PÅ DEN
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 29th 2009 at 1:48 pm
Det at Kongo har andre standarder enn Norge er helt sikkert.
Elleve mennesker ble drept og trettiseks skadet i en fotballkamp i Den Demokratiske Republikken Kongo nylig. Urolighetene brøt ut etter at målmannen på det ene laget ble anklaget for å bruke juju (svart magi).
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/africaandindianocean/democraticrepublicofcongo/2962727/Eleven-dead-in-Congo-football-riot-after-use-of-witchcraft.html
Ifølge denne linken her har befolkningen i Kongo en gjennomsnittlig IQ på 64.
http://en.wikipedia.org/wiki/IQ_and_Global_Inequality
Det kan bli et interessant verdensmesterskap i Sør-Afrika i 2010. Er dommerne forberedt for juju?
Svar:
La oss håpe at de klarer å stoppe juju-mennene, slik at det ikke går helt over styr
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 29th 2009 at 10:39 pm
Jeg er delvis oppvokst i Rwenzorifjellene, Uganda, ved grensen til Kongo. Kanskje mitt innlegg kan bidra til å nyansere denne debatten:
http://35354.vgb.no/2009/08/28/absurd-men-forstaelig-sier-norsk-jente-som-har-bodd-pa-grensen-mellom-uganda-og-kongo/
mvh
Christin
Svar:
Hei Christin
Takk for at du satte saken litt i perspektiv for oss. Det er en interresant blogg du har
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 31st 2009 at 12:00 am
Veldig bra innlegg. Helt enig med deg her!
Svar:
Mange takk
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 5th 2009 at 9:51 am
Oi, jeg skulle blitt advokat…
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=578622
… som hele tia har sagt at de burde fått mer hjelp.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 27th 2009 at 8:22 pm
Jeg forstår faktisk ikke at det går an å lire av seg så mye korttenkt nasjonalsympati, fordomsfullt grums om afrikanske land, og generell bomskuddstigmatisering av afrikanere generelt.
Hvor mange europeiske, asiatiske og amerikanske turister besøker vel ikke afrikanske land hvert eneste år? Og hvor ofte hører vi om en sak som denne? Det mest plausible må da enkelt og greit være at det er nordmennene som ikke har rent mel i posen? Hvorfor skulle de drepe sjåføren? Nei hvorfor i allverden skulle de det; med mindre det handlet om en avtale som gikk i vasken, med mindre det handlet om en simpel sjåfør som tok til motmæle, yppet til trøbbel mot svært så bemidlede nordmenn, eller med mindre det var rusmidler involvert etc, etc.
To nordmenn, med våpen og falske pass i et av de mest forstyrrede landene på hele det afrikanske kontinentet. Allerede etterlyst i nabolandet. Greit nok at rettsaken kan virke som en farse for nordmenn, og en ellers sivilisert vestlig verden, men med tanke på hva enkelte norske politikere – og norske velgere – kan lire av seg når det foreksempel kommer til ønsket om strengere straffer og hardere dommer, er det slett ikke absurd at lokalbefolkningen der nede skriker om “STRENG STRAFF” når to godt bemidlede etterlyste nordmenn med våpen blir anklaget for å ha drept en lokal beboer.
Og forresten, hva i allverden er greia med å trekke inn “Nigeriasvindel”? Skal vi begynne å trekke inn den russiske mafiaen eller jødeutryddelsen for å beskrive nordmenn også? Hva var vel ikke IQ-gjennomsnittet (jeg ser noen begynner å dra inn slikt) her til lands for et par hundre år siden da vi var verdens fattigste land?
Og at USA ville yppet til krig, hvilken gjennomgående infantil forståelse av virkeligheten. Hva er greia, at de med muskler må få ture frem slik de vil? At du forsiktig skjemmes litt av Norges størrelse på verdensbasis, og drømmer om at vi kunne vist litt fysisk suverenitet slik amerikanerne gjør i drømmene dine? “Her i Norge ELSKER vi jo negre”, ja visst. Det er vel derfor vi har en sort statsminister.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 27th 2009 at 10:50 pm
Ser ut som om de nå har innrømmet et par lovbrudd som alene gir lang fengselstraff (våpen og bilder). Hvis man mener at de ikke skal ta straffen for dette mener man vel heller ikke at utlendinger som kommer til Norge trenger å ta hensyn til norske lover, eller?
Jeg er en av de få her inne som av en eller annen grunn ikke vet om de er skyldige i drap eller ikke, så jeg skal la vær å uttale meg om det. Hva Norge eventuelt blir idømt til å betale i erstatning er faktisk revnendelikegyldig, for de har ingen hjemmel for å kreve inn pengene allikevel.
Jeg synes også saken er en farse, men jeg synes ikke de siktede har stått utenfor. I tillegg har de nå et par ganger bedt om mer hjelp fra Norge via pressen, samtidig som de har løyet oss opp i fjeset!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 28th 2010 at 9:04 am
Every one understands that our life seems to be high priced, but we require cash for different issues and not every man gets enough cash. Thence to receive quick http://www.lowest-rate-loans.com or just financial loan will be a correct solution.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 23rd 2010 at 7:47 am
I know that you have done difficult search, writing your good data just about this good post. Hence, such kind of task students perform doing the dissertation or thesis papers researching.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 23rd 2010 at 8:26 pm
Very informative post. Thanks for taking the time to share your view with us.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende