I forbindelse med kuldeperioder tidligere i vinter, var strømregningene som forventet av anseelig størrelse, og pengene strakk ikke helt til. Dermed måtte jeg ta telefonen fatt. Det skulle vise seg å bli en interresant opplevelse…
Da jeg skulle betale regninger i mai, så var det som nevnt ikke nok penger, og jeg valgte da å dele strømregninga i to, og betalte inn halvparten for at de skulle forstå at jeg liker å gjøre opp for meg.
Så kom det inkassovarsel fra KrediNor på det resterende, med frist tirsdag 8. juni. Men siden jeg hadde budsjettert med å betale den fredag 11. juni, så tenkte jeg at det sikkert ordnet seg om jeg tok en telefon til KrediNor. Som sagt så gjort.
Jeg ringte KrediNor og fikk en dame på tråden, så oppga jeg saksnummer og fortalte hvordan det lå an, om at pengene ikke strakk helt til så derfor betalte jeg bare halvparten av den nettleie regninga og sa at jeg tenkte det var jo bedre enn ingenting. Og den videre samtalen forløp slik:
- “Når det gjelder den betalingsfristen på 8. juni, så er det umulig.”, sier jeg
- “Når kan du betale da?”, sier damen
- “Jeg regner med å få betalt det resterende beløpet 11. juni, hvis det er greit?”, sier jeg i en forventningsfull tone
- “Men da går saken til inkasso”, konstaterer hun
- “Hva?”, sier jeg, noe forfjamset
- “Ja den går til inkasso om du ikke betaler innen 8. juni”, sier hun strengt
- “Hallo? Jeg har jo nettopp sagt at jeg ikke kan betale før den 11. juni!”, utbryter jeg
- “Ja men da går saken til inkasso!”, bjeffer hun
- “Det er da bare snakk om tre dagers utsettelse?”, sier jeg noe forundret
- “Hvis du ikke betaler innen 8. juni så går saken til inkasso”, konstaterer hun på nytt
- “Vil du at jeg skal rane en bank eller, sånn at jeg kan betale dere innen fristen?”, sier jeg noe irritert
- “Vennligst hold deg til saken!”, gneldrer hun, ikke noe mindre irritert
- “Ja det gjør jeg jo, dere vil at jeg skal betale innen 8. juni, og jeg har jo fortalt at det kan jeg jo ikke, så vil dere at jeg skal rane en bank?”, sier jeg noe oppgitt
- “Nå er du usaklig!”, bjeffer hun
- “Er jeg? Jeg bare sier at jeg ikke kan betale regninga før den 11. juni.”, kommer det noe oppgitt fra meg.
- “Det er for sent. Den går til inkasso 8. juni !!”, bjeffer hun på nytt
- “Næmmen så koselig da”, sier jeg sarkastisk
- “Er du frekk eller?”, kommer det surt fra henne
- “Nei, det er vel du som er frekk. Her prøver jeg å ordne opp, også skal den allikevel gå til inkasso”, svarer jeg rolig
- “Man må gjøre opp for seg vet du”, sier hun i en sånn belærende tone
- “Det er jeg da fullstendig klar over, og det er da det jeg prøver på.”, sier jeg enda mere oppgitt.
- “Betal innen 8. juni, ellers går saken til inkasso !!”, bjeffer hun for n’te gang.
- “Så fint da!”, sier jeg sarkastisk mens jeg lurer på om jeg skal le eller gråte.
- “Jeg bare informer om hva som kommer til å skje”, sier hun noe surt
- “Ja, og jeg sa jo det var fint”, sier jeg nok engang sarkastisk før jeg bryter ut i latter mens jeg tenker at en kunne like gjerne snakke til veggen.
- “Jeg ser ingen vits i å fortsette denne samtalen”, sier hun, nå enda surere
- “Hvor i alle dager har de funnet deg?”, sier jeg mens jeg hikster av latter.
*klikk*
Jeg bare ristet oppgitt på hodet, så slo jeg nummeret til El-selskapet, de som saken egentlig gjelder. Ba om å få snakke med faktura avdelingen, og fikk en kundekonsulent på tråden. Jeg informerte ham om grunnen til at jeg bare betalte halve fakturaen, og sa at resten blir betalt den 11. juni. Kundekonsulenten sa at det var helt i orden, og at han hadde notert det. Så fortalte jeg ham at jeg først prøvde å ringe KrediNor og at det ikke gikk så bra. Han ble forøvrig litt forundret over deres oppførsel, men han sa at det skulle jeg ikke tenke på. Han skulle ordne opp, så det ikke ble noe inkassosak, også var vi vel forlikte og jeg takket og sa ha det.
Så det ordnet seg til slutt, men jeg lurer i all verden på hvor disse inkasso selskapene finner sine medarbeidere, eller om de først må gjennomgå et kurs i firkanthet slik at de blir ordentlig forstokket. For inkassoselskapers hovedoppgave er jo å få inn pengene, ikke å flå folk. Og det at jeg ringte dem og sa ifra når jeg kunne betale skulle vel i utgangspunktet være det viktigste. Og ikke det at de så en anledning til å slenge på et høyt salær for å flå meg i tillegg.
Er det meg som er vrang eller? Jeg bare lurer…


20 kommentarer In " “Er du frekk eller?” "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
juni 3rd 2010 at 3:31 pm
“Regler er regler, de er jo til for å følges – uansett!!!”
Jepp, jeg har en svigerinne i den bransjen. Er ikke så glad henne jeg, egentlig….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 3rd 2010 at 3:35 pm
Icicle, hun svigerinna di, er hun sånn firkanta regelrytter som det er umulig å diskutere med? I såfall forstår jeg hvorfor du ikke liker henne så godt. Firkanthet er en dårlig egenskap, synes jeg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 3rd 2010 at 4:19 pm
det er som å snakke til veggen sånn omtrent.. alt for ofte får jeg med inkassobyråene å gjøre, nettopp av samme grunn som deg; at ikke pengene strekker til når regningene blir for høye..
jommen skulle de være takknemlig for at vi tar kontakt, er det ikke det som står på regningene og fakturaene ofte, da? “Ta kontakt hvis du har noen spørsmål..” Sett det ihvertfall et par ganger!
Nei, de går nok ikke på smilekurs…
Svar: Det er som å snakke til veggen ja. Håper du ikke har fått svi for altfor mye pga deres firkantethet. En skulle tro at de ble glade når vi kontaktet dem og viste betalingsvilje for det er vel det som er hovedgreia, men neida. De liker visst ikke å bli snytt for skyhøye salærer, og gjør nok sitt beste for å prakke de på oss.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 3rd 2010 at 4:22 pm
Inkassobyråene fungerer mot sin hensikt. Ettersom det er debitor som i praksis betaler honoraret til byrået, er det i deres interesse at dette blir så høyt som mulig. I vårt naboland, Sverige, er det den som kjøper tjenesten hos byrået, kreditoren, som betaler for tjenesten.
Artig å se om du fikk betalingsanmerkning for denne saken. Det skulle ikke forundre meg
Svar: Takk for informasjonen, ante ikke at det var omvendt i Sverige. Men jeg tenker det at hvis man innførte den ordningen her i Norge, så vil antall inkassosaker synke DRASTISK. For hvor mange firmaer er villige til å ta risikoen med å betale for en tjeneste som kanskje ikke gir uttelling.
Jeg skal bare ta med en liten anektote her, når det gjelder inkasso saker. Et datafirma i Trondheim, sendte ut inkasso på beløpet NOK 2,76 (som var rest eller mora renter av for sen innbetaling), og debitoren fikk dermed en inkassoregning på nesten 500 kroner. Hadde vi hatt den svenske ordningen ville restbeløpet bare blitt slettet, fordi inkasso omkostningene ville langt overstige “inntekten”.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 3rd 2010 at 4:27 pm
Herrejesus, for en holdning fra den der inkassotruende dragen! Helt utrolig frekt, men hun hadde kanskje en dårlig dag. Kanskje endatil PMS. Stakkars folk, enkelte er slik. Enda godt du hadde mulighete til å ringe energiselskapet direkte, da….
Svar: Drage ja, der sa du det
Men dessverre så tror jeg ikke dette var en engangs forteelse. Jeg tror de blir opplært til å være firkantet og sta. De blir nok også opplært til å avslutte samtaler som ikke tjener deres hensikt (slik som min), for ellers kan det jo hende de må jenke seg, noe de ikke vil. Jeg er glad jeg er en god gammel kunde hos energiselskapet, ellers hadde jeg kanskje endt opp med å betale bortimot en tusing i salær. Men da hadde jeg også skiftet energiselskap omgående
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 3rd 2010 at 4:40 pm
Syns du klarte deg fint jeg. Jeg hadde jo tippa for lenge siden
Vi får håpe hun hadde en dårlig dag. Og ingen saker går til inkasso så få dager over tiden og spesielt ikke når du var villig til å ordne opp. Jizzes.
Svar: Takk vennen. Jeg tror jeg er ganske tåmodig av meg, men et sted går grensen. Jeg ble jo temmelig sarkastisk etterhvert og begynte å le av henne, noe hun ikke likte. Jeg tror du har rett i at det ikke hadde blitt noen inkassosak uansett, men da er det jo dumt at dama sitter og juger til meg og truer meg. De kunne jo risikere at jeg ikke betalte i det hele tatt.
Men på en annen side vet de jo at strøm er noe som folk er avhengig av og at strømmen hadde blitt stengt om jeg ikke hadde betalt. Kanskje de hadde vært litt mer samarbeidsvillige om saken gjaldt en fillesak?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 3rd 2010 at 4:50 pm
Dette høres jo helt merkelig ut. Det hender jeg har en del telefoner til inkassoselskaper på vegne av klienter, og jeg har aldri opplevd slik behandling. Det kan jo være fordi jeg ringer fra et firma, men f.eks. Lindorff har jo en tjeneste der man kan vurdere kundebehandlingen etter samtalen, og det gjør jeg alltid. Men det var jo fint at du fikk ordnet det utenom inkassoselskapet da : ) 1 – 0 til deg!
Svar: Takk for scoretabellen, liker å lede jeg
Er enig i at det høres merkelig ut, og jeg vet at ikke alle er sånn, for det er ikke første gang at pengene ikke har strukket helt til, men stort sett er folk samarbeidsvillige halvparten av gangene.
Pussig at du nevner Lindorff, de har jeg vært borti tidligere da de hadde et dårlig rykte på seg. Det ble skrevet flere artikler i dagspressen om at saksbehandlerne deres ble ansatt fordi de var pågående og vanskelige, slik at de kunne tvinge og true skyldnerne. Jeg skal nå fortelle en ankedote om da jeg hadde internett fra Tiscali i 2003. Tiscali var et selskap som fikk mange kunder på veldig kort tid, men så ikke nødvendigheten av å oppjustere antall kundekonsulenter, slik at det etterhvert ble fra en til to timers ventetid på å komme gjennom på telefon til dem. Saken var den at de hadde rotet med fakturaen min slik at den var uriktig, og jeg prøvde selvfølgelig å ringe dem for å si ifra om dette. Venta halvannen time før jeg fikk snakke med ei dame, forklarte saken og hun sa at hun skulle fikse fakturaen. Men dette ble ikke gjort, for kort tid etter fikk jeg purring på fakturaen og ingenting var endret. Så enda et par timer i telefonen for å fikse dette, men nok engang så rotet de det til. Så kom inkassovarsel, og alt det jeg strevde for å få ordna opp i rotet, så hjalp det ikke det døyt. Tilslutt gikk saken til inkasso hos Lindorff, og jeg prøvde å forklare dem om problemet med fakturaen, men de vendte meg det døve øret og kom med trusler i stedet. Fakturaen var på bortimot 10.000 kroner, og jeg nektet å betale uriktige fakturaer, så saken endte i forliksrådet, og jeg møtte jo selvfølgelig opp. Satt på venterommet sammen med Lindorff fyren, da sekretæren kom inn og ga beskjed om at de var forsinket og det ble 20 minutters ventetid. Lindorff fyren benyttet da anledningen til å buse på og kalle meg dårlig betaler og kjefte på meg, men han hadde ikke regnet med at han skulle få svar på tiltale. Jeg lekset opp om elendig kundebehandling både hos Tiscali og Lindorff og etterhvert som jeg snakket ble han spakere og spakere. Da jeg var ferdig var han temmelig flau, og etter å ha sett på tallene fant han ut at jeg skulle bare betale rundt 3000 kroner, han beklaget også at dette hadde utartet, og sa at dette ikke skulle koste meg noe ekstra. Lindorff skulle betale alle utgifter i forbindelse med saken og forliksrådet. Da det endelig ble vår tur, så fortalte Lindorff mannen at vi hadde blitt enige på venterommet, og saken ble raskt gjennomgått og merket som “forlikt”. “Normale” folk hadde kanskje betalt den uriktige regningen for å spare seg for mye bryderi, men jeg er en mann av prinsipper og nekter å betale uriktige regninger.
I følge dagsavisene, så spekulerte Lindorff tidligere i at folk betalte krav uansett hvor riktige eller gale de var, fordi de ble skremt av trusler. De har forhåpentligvis endret praksis nå.
(oi det ble en laaang anekdote)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 3rd 2010 at 5:52 pm
Ja, de fornekter seg ikke disse selskapene!
Er det mulig, sier bare jeg!
Svar: Nei de har nok en lang vei å gå disse selskapene, før de blir stuerene. De er vel kanskje nåtidens svar på ågerkallene som pleide å flå folk i middelalderen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 3rd 2010 at 7:48 pm
man må kanskje være litt firkantet for å orke å jobbe med inkasso?
Synes du var flink til å ordne opp, alltid kjipt når pengene ikke strekker helt til.
Svar:
Deres majestet. Takk for at du synes jeg var flink, prøver så godt jeg kan å ordne opp. Jeg tror ikke jeg hadde orket å jobbe i et inkassoselskap, fordi jeg liker ikke å være vrang og umulig, men jeg hadde kanskje vært forpliket til å oppføre meg dårlig mot skylderne og true dem, og fått dårlig samvittighet for det etterpå.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 3rd 2010 at 7:50 pm
Fra Lov om inkassovirksomhet, § 9:
Før en inkassator kan sette i verk inkassotiltak, skal fordringshaveren eller inkassatoren
a) etter kravets forfall ha sendt skyldneren skriftlig varsel på papir om at inkasso vil bli satt i verk, og
b) i varslet ha gitt skyldneren en betalingsfrist som må ha løpt ut uten at beløpet er betalt.
Jeg tror rett og slett det vesenet du snakket med var helt i ørska når det gjelder lovligheten av det hun kaklet om.
Svar:
At hun var i ørska er det ingen tvil om, men når det gjelder det andre du skrev, så var det jo satt en frist: 8. juni, som hun gjentok gang på gang med hakk i plata. Og den ville jo ha løpt ut den 11. juni når jeg hadde penger til å betale. Så kanskje hun hadde retten på sin side allikevel?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 3rd 2010 at 9:24 pm
Heia Snillfant
At det gaar an! De er saa firkantet at det er en skam! Det er snakk om bare noen faa dager og saa faar du en slik tilbakemelding fra en sur dame som absolutt ikke har noe i den jobben aa gjoere!
Veldig flott at el-verket er fornuftige og skjoenner poenget, det var flott!
Ha en flott helg
Svar:
Hei Leyla
Firkantet er bare fornavnet, stor skam er det. Men det er vel sånn de tjener penger ved å være umedgjørlige og komme med trusler. Synd det ikke finnes noen kvalitetssikring for inkasso byråer. Kanskje det hadde blitt færre “dårlige betalere” hvis man slapp å snakke med sånne sure premenstruelle damer?
El-verket har jeg vært kunde hos i mange år, og derfor er det bra at de er mer opptatt av å løse saker, enn å være umulige og vanskelige.
Ha en flott helg du også
P.S: Hvor har det blitt av bloggen din?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 4th 2010 at 6:53 pm
En veldig interessant anekdote. Jeg synes at både kundeservicen hos de forskjellige firmaene, og hos inkassoselskapene har bedret seg de siste årene. Min teori er at forbrukerne er blitt flinkere til å droppe leverandører de ikke liker, og dette gjør at servicen til oss kunder bedrer seg. Mange leverandører tar seg jo av å si opp forrige kundeforhold hvis man skifter, og man slipper det ubehagelige, og tidkrevende med å bytte leverandør.
I tillegg har de kanskje skjønt at de fleste ønsker gjøre opp for seg, iallefall de som faktisk ringer og forklarer situasjonen.
Og ikke minst, hvor lenge orker et menneske å sitte og være ubehagelig i telefonen? De færreste synes det er verdt å holde på med åtte timer om dagen, og har man en noenlunde oppegående ledelse, så forsøker de å gjøre arbeidsdagen så behagelig som mulig for de som allerede sitter i en jobb der man må forholde seg til mange mennesker i en vanskelig situasjon.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 5th 2010 at 10:23 am
jeg finner ikke den eposten du nevnte… hvor skal jeg lete?
Ha en fortsatt fin helg! Nå skal jeg ut i solen og lukte på blomstene i botanisk hage : )
Svar:
Deres majestet.
Jeg har vel gjort en bommert da. Jeg var sikker på at jeg hadde sendt deg en epost, men kan hende jeg brukte feil mail adresse.. Jeg får se om jeg finner igjen kladden/kopien, så kan jeg prøve å sende på nytt.
Mine beklagelser.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 7th 2010 at 5:26 pm
Du er herved invitert med på bloggtreff:
http://isdronningen.vgb.no/2010/07/07/bloggtreff/
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 13th 2010 at 8:07 pm
Å herre Jesus. Premens, dama eller? Mulig hun er sparka og har fått jobb i samma banken som Abi plagdes med i dag… HAHAHA. Folk som ikke vil fire på krava har ingenting i en slik stilling å gjøre! Jeg hadde sannsynligvis helt den andre veien og endt opp med å be henne dra til helvete.
Svar:
Okei, da har jeg vært inne hos Abi og lest. Det minner om den sure megga jeg støtte på ja. Men jeg tror min sure megga fortsatt jobber i KrediNor siden jeg fortsatt har problemer med dem.
Og jeg er kanskje altfor “snill” (det har du sagt en gang), men synes ikke det er noe koselig å kjefte og skrike til folk uansett hvor dumme og teite de er.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 13th 2010 at 8:59 pm
Synes ikke du fikk noen bra behandling, men du gjorde vel kanskje ikke saken noe bedre i løpet av samtalen? Tenk på hvor mange teite samtaler hun du snakket med har vært igjennom i løpet av dagen – hun er sikkert drittlei av sure og usaklige folk. Problemene folk ringer inn om er tross alt ikke hennes problemer, hun er der for å informere. Synes hun skulle vært litt mer imøtekommende, men ser situasjonen hennes her altså.
Men bra det ordnet seg tilslutt!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 15th 2010 at 2:49 pm
Ordnet seg og ordnet seg fru blom. Se nyeste blogginnlegg for oppdatering:
http://28286.vgb.no/2010/07/15/varsel-om-stengingheving-av-kraftavtalen/
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 29th 2010 at 10:06 am
Hvorfor ringte du ikke strømselskapet da du visste du ikke kunne betale hele strømregningen i mai?? Da kunne du garantert fått delt opp regningen (såfremt du er en noenlunde god betaler fra før av). Eller følte du det heller var riktig å betale når det passer deg?
Inkassoselskapene handler for øvrig etter instrukser fra sine oppdragsgivere.
Vil også nevne at norsk økonomi ville vært skakkjørt uten et inkassosystem, eller etter et inkassosystem slik de har i Sverige. Næringsdrivende er avhengig av at kundene betaler for seg, og at de gjør det punktlig.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 21st 2010 at 1:47 am
Mye morsomt her inne, og er tydelig at ikke alle har lest inkassoloven..
- Salær er fastsatt av Regjeringen og ikke noe inkassoselskaper styrer selv.
- Betalingsanmerkning blir ikke lagt på sak med en gang den går til inkasso, skal mer til.
. Kundene til inkassoselskaper betaler SELVSAGT for at disse skal hjelpe med innfordringen.
- Det har ingen hensikt å ansette frekke og truende saksbehandlere, hva skulle det hjelpe?
I ditt tilfelle var du uheldig med måten samtalen utviklet seg på, og den ene prøvde å overgå den andre.
En rask telefon til strømselskapet ditt når du fikk regningen, purring og inkassovarsel hadde endret utfallet stort
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
1 Tilbakeping & Tilbakesporing