På ny har debatten om omskjæring av guttebarn kommet på dagsordenen, og det er ikke noe rart. Inntil vi får full likestilling på dette området, og mannlig kjønnslemlestelse blir forbudt på lik linje med kvinnelig kjønnslemlestelse, vil dette være et tema. Jeg har derfor tatt meg bryet med å filosofere litt over dette:
Da jeg var barn lærte jeg at omskjæring av både gutter og jenter var bra. Det var noe som måtte gjøres liksom, hvorfor visste jeg ikke helt, men det hadde noe med “Gud” å gjøre og det var sikkert en veldig god grunn trodde jeg.
Så blir jeg tenåring, også begynner feminister å si at omskjæring av jenter ikke er bra. Alle lurer jo på hva de snakker om, for det er jo en helt ny idé. Men så går det noen år og de døper om omskjæring av jenter til kvinnelig kjønnslemlestelse (FGM) – visstnok fordi jødiske grupper krever det. De er nemlig redd for at feministene skal forby deres rituelle skikk i samme slengen – og på 90-tallet blir det noe helt forferdelig og galt liksom, og til og med forbudt (Lov om forbud mot kjønnslemlestelse av 1995). Helt utrolig. Jaja, så var det kanskje ikke så bra allikevel?
Så går det noen år til og så begynner man å snakke om at omskjæring av gutter ikke er bra heller. Hva gir du meg? Var det også galt? Javisst var det det. Det er visst galt å skjære i stykker kjønnsorganer bare fordi “Gud” sier det, uansett om de tilhører jenter eller gutter. Og alle de fordelene som man inntil da hadde tilskrevet omskjæring/kjønnslemlestelse forsvant som dugg for solen. De var visst ikke basert på medisinsk fakta, men kun gamle myter, overlevninger fra den tiden man kunne selge sine egne døtre som slaver og drepe kona si om hun fornærmet sin ektemann.
Men det blir med det liksom, ingenting skjer. Stortinget vedtar til og med at omskjæring av guttebarn skal prioriteres og utføres gratis på sykehus for de foreldre som ønsker det. Riktignok er det noen leger og sykepleiere som protesterer på det sterkeste, at de ikke liker å skade små guttebarn, men de får klar beskjed om at hvis de nekter så får de sparken.
Det blir årtusen skifte, nytt milennium og greier, men skikkene med å omskjære jenter og gutter består, akkurat som den har gjort i mange årtusener. Snakker om fremskritt. Enkelte helseorganisasjoner og feminister med Human Rights Service i spissen er ikke nådige i sin kritikk, de mener at loven må overholdes og at kvinnelig kjønnslemlestelse må stoppes. Men de snakker for døve ører. Folk fra eksotiske land vil ikke oppgi sin kulturelle og religiøse skikker bare fordi en lov sier det er galt. Religionen er tross alt viktigere.
Så i juni 2009 kommer den store “helten”, eh imamen Abdinur Mahamud fra Trondheim på banen med en bok om hvorfor kvinnelig kjønnslemlestelse er galt. Han hadde visst sett seg lei på at en del trosfeller ikke helt har forstått at de må forkaste deler av sin kultur og religion, for å tilpasse seg de vestlige normer og krav.
Siterer fra NTB meldingen:
Mahamud er krystallklar på at alle former for kjønnslemlestelse av kvinner er i strid med islam. Koranens utgangspunkt er at Guds skapninger ikke skal forandres på, sier imamen
Så tenker jeg da - som kanskje har litt tungt for det - at den begrunnelsen med at “Guds skapninger ikke skal forandres på”, må jo nødvendigvis også omfatte mannlig omskjæring/kjønnslemlestelse, for er ikke mannen også én av Guds skapninger. Eller er jeg helt på bærtur?
Så går det ett år til, plutselig skriver vi 2010, og artikkeler dukker opp i VG og Dagbladet. Det viser seg at Rådet for legeetikk ved professor i barnesykdommer Trond Markestad og professor i medisinsk etikk Jan Helge Solbakk (med en skokk andre leger i ryggen) mener at omskjæring av guttebarn er uetisk, forkastelig, og bør forbys. Vel, de er leger og professorer. De bør vel vite hva de snakker om, tenker jeg. Og så er vel saken avgjort en gang for alle og det kommer forbud mot omskjæring av guttebarn, på samme måte som man i 1995 forbød omskjæring av jenter. Trodde jeg…
Men den gang ei, for selveste Shoaib Sultan i Islamsk Råd ble dypt forrurettet og sjokkert over utspillet. Siterer fra dagbladets artikkel:
Shoaib Sultan i Islamsk Råd Norge sier han er sjokkert over at leger vil forby omskjæring av gutter og mener utspillet er et angrep på trosfriheten.
Trosfrihet, religionsfrihet snakker de om i Islamsk råd, hva er det for noe egentlig? Frihet til hva? Til å krenke andres rettigheter? Til å begå overgrep på barn? Omskjæring/kjønnslemlestelse er da et brudd på FN’s barnekonvensjoner og menneskerettighetene. Står religionsfriheten over andre rettigheter? Har den førsteprioritet?
Nei, jeg tror ikke det…men jeg har som sagt litt tungt for det og det kan jo hende jeg er helt på bærtur…
Har nå besluttet å legge inn noen bilder av elendigheten, sånn at folk kan se selv. Men for å ta hensyn til de med normal sunn empati, har jeg utelatt de mest hjerteskjærende og grusomme bildene (som kan få selveste Osama Bin Laden til å brekke seg).




Bildene taler vel for seg selv. Uansett om det foregår på sykehus eller ute i bushen, så er det fryktelig smertefullt.
“I wish I could circumcise every uncircumcised man
in the world, so they’d all be like me. I don’t have
a foreskin and no one else should have one either.”(Jeg skulle ønske jeg kunne omskjære alle intakte menn i hele verden, slik at de alle ble lik meg. Jeg har ingen forhud, og ingen andre burde ha en heller.)
Min konklusjon etter denne filosoferingen er at omskjæring/kjønnslemlestelse uansett kjønn er et overgrep og det er absolutt ikke bra i det hele tatt. Og det kommer sikkert et lovforbud mot dette snart, for det er vel ingen vits i å tillate enkelte grupper å gjøre gale ting når man vet bedre hva?
Tilslutt tar jeg med et bilde av et normalt friskt og sundt guttebarn som slapp unna kniven, fordi foreldrene hans viste bedre enn å kjønnslemleste ham. Se hvor glad han er!



23 kommentarer In " Snillfant kåserer om kjønnslemlestelse av guttebarn "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
august 13th 2010 at 7:00 pm
Det der må det bli en slutt på med en gang mener jeg. Det der er jo helt vilt. Jeg trodde den debatten var lagt død jeg? Er det ikke forbudt i Norge da?
Svar:
Hei Abi
Eh, jeg vet ikke helt hva du mener her, men altså det er lov å omskjære guttebarn, det får man utført gratis på sykehus. Derimot er det lovforbud mot omskjæring av jenter, den loven kom i 1995. Så hva var det du tenkte på?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 13th 2010 at 7:05 pm
Du må jo huske på at hvis omskjæring av gutter forbys så vil man jo få både muslimer og jøder på nakken.. og DET er lite populært for en rødgrønn regjering…..
Svar:
Joda, men man klarte å skille ut omskjæring av jenter fra religionen og forby den i 1995. Så burde det vel være like enkelt å rive løs det avsnittet om omskjæring av guttebarn også. Ja for i motsetning til hva de prøver å innbille oss, så var begge deler Islamsk skikk, selv om Koranen faktisk ikke sier et dugg om omskjæring av verken jenter eller gutter. Men det er altså inkludert i Sunnah, profetens skikk, leveregler de følger ved siden av Koranen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 13th 2010 at 7:07 pm
Regjeringen klarer å legge inn sperre på mitt bankkort så jeg ikke klarer å bruke kortet i kiosker i utlandet fordi de er kommisjonærer også, men å forby omskjæring??! nei vettu hva.. Får da være grenser til galskap..
Svar:
Ja du Emoia, du kan få sagt det du. Regjeringen er nok mest opptatt med å mele sin egen kake (de tjener jo penger på å monopolisere spillegallskapen), og så lenge de ikke tråkker “minoriteter” på tærne, så er alt bra i deres øyne.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 13th 2010 at 7:17 pm
Det er som du sier vanskelig å endre på skikker som har gått arv gjennom årtusener. Skikker som, for å si det rett ut, er er der siden de etter sigende er egnet til å forhindre eller begrense umoralske handlinger, herunder onani, for begge kjønn. Skulle sannelig ikke forundre oss der som detr er tillfelle at man ved generelt forbud mot omskjæring ville få både muslimer og jøder på nakken. Vi har også forstått det slik at det er vanlig med omskjæring av gutter i USA, visstnok for å fremme hygienen. Ja, også moralen da, selvfølgelig. Men det snakker vi jo ikke høyt om. Elllers takk for mentalt berikende kåseri.
Svar:
Ja, det er vanskelig å forandre på gamle skikker, uansett hvor barbariske de er, når man får de inn med morsmelka slik at de nærmest blir sett på som fundamentale for deres eksistens. Derfor får muslimer og jøder dispensasjon fra dyrevernloven, for å utføre halal og kosher slakt, samt at de får med statens hjelp lov til å bryte FN’s barnekonvensjoner, artikkel 19, 34, 36 og 37. De artiklene er for lange til å poste her, men let dem opp på google.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 13th 2010 at 7:20 pm
På jenter finner jeg det fyfy.. På gutter, vel de har ikke større behov for forhuden, men jeg mener de burde være gammel og moden nok til å kunne bestemme det selv..
Svar:
Beklager å måtte fortelle deg at du tar dugelig feil, sikkert grunnet stor spredning av myter og kvasi-vitenskap. Forhuden (nærmere bestemt frenar-båndet) er guttens mest erogene sone (som jentenes klitoris), følgelig blir nytelsen av sex redusert fra ca. 60% til 0% (avhengig av hvordan inngrepet ble utført) etter omskjæring. Dette kan man holde et helt foredrag, eller du kan lese om det selv. Men kom ikke her og si at forhuden er overflødig før du har sjekket fakta, takk.
Nesten enig i det siste, men først må de vite hva konsekvensene er, slik at de ikke kjøper katta i sekken.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 13th 2010 at 7:25 pm
Jeg driter i religionene så lenge jeg bor i Norge – da er det NORSKE regler som gjelder og hvis det ikke er lov her så er det ikke lov her – ikke for noen, annet enn av medisinske grunner godt argumentert for. Så får vi håpe at kampen mot all kjønnslemlestelse rundt i verden vil tilta og religionsfanatisme vil avta. Og med det samme kan jeg jo håpe på å vinne i lotto, yeah right!
Svar:
Vel talt Burnieberit. Men synd at det er så få folk som bryr seg. De tenker vel at de har nok med sitt og at dette får noen andre ta seg av. Eller de er redde for å tråkke “minoritetene” på tærne og bli stempla som rasister.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 13th 2010 at 8:03 pm
Tja… omskjæring av jenter er jo mer eller mindre en muslimsk kultur/tradisjon/trosfrihet (kall det hva du vil), mens omskjæring av gutter også omfatter jødisk kultur/tradisjon/trosfrihet. Derfor er det ikke blitt samme forbud der fordi ingen tørr å ta i begrepet jøder og stille kritiske spørsmål vedrørende dem fordi da du blir kalt antisemitt. En lege sa jo dette i en uttalelse til Dagbladet eller var det Dagsavisen i forrige uke.
Kanskje det ligger noe i dette…. ?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 13th 2010 at 8:17 pm
Svar til emoia:
Humsann. Du er kanskje inne på noe. Hadde det kun vært muslimer som praktiserte omskjæring/kjønnslemlestelse, ville det kanskje vært totalforbud forlengst. Og om du leste kåseriet mitt nøye, så fikk du kanskje med deg at det var jødiske grupperinger som krevde at feministene på 70 og 80-tallet skulle bruke ordet kjønnslemlestelse i stedet for omskjæring, for å unngå kritikk av deres ritualer. Jødene kaller forøvrig skikken sin Brit Milah, og den er basert på at Abraham i Bibelen liksom fikk påbud om å omskjære sin først fødte sønn. Senere kom det i moseloven at alle guttebarn skulle omskjæres på den åttende dagen.
Jeg kan også nevne at det på 70 tallet ble publisert en artikkel om jødisk omskjæring i en engelsk avis. Bildene var jo ikke noe koselige, kan skjønne. Og det ble en leser storm uten like. Men som den jødiske omskjæreren (de kalles Mohel) i england sa. “A commandment from God, is a good commandment”. Også blåste stormen over etterhvert, slik den alltid gjør.
Jødene har siden 70 tallet vært kjent for å ha et usedvanlig godt propaganda apparat, som forvrenger fakta og virkeligheten, slik at opinionen skal vende deres vei.
Du er nok inne på noe emoia
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 13th 2010 at 8:43 pm
Til Dag Eigil (og andre, for den ble lang):
Takk for fin kommentar Dag Eigil. Hyggelig at kåseriet mitt kunne være til berikelse for deg
Du nevnte det med omskjæring i USA, som var ganske vanlig før. Og jeg fikk lyst til å fortelle litt om det.
Det er en lang og egentlig helt skrullete historie, men i korthet kan jeg nevne at puritanske leger på 1800-tallet var bekymret over at gutter onanerte, og med i debatten kom det en lege av jødisk opprinnelse som kunne skryte av at jødiske gutter ikke onanerte, fordi de var omskåret. Følgelig ble omskjæring anbefalt av puritanske leger, med den halvgale John Harvey Kellogg i spissen. Omskjæring av jentebarn var også anbefalt, og ble også prøvd ut. Men av en eller annen grunn så ble det kun omskjæring av guttebarn som slo an. Men det tok ikke ordentlig av, før på 40 og 50-tallet, da omskjæring ble dekket på helseforsikringene, samt ble oppgitt å ha nesten mirakuløse effekter. Det ble sett på som en nødvendighet og dermed utført rutinemessig uten å spørre verken foreldre eller barn. Det ble etterhvert det mest utførte kirurgiske inngrepet i hele USA, og legene tjente gode penger på dette.
Etterhvert var jo hele den yngre generasjon omskåret, og videreførte skikken til sine barn. Helt perverst er det jo.
Grunnet en hel haug dødsfall og mislykkede inngrep og ditto tilhørende søksmål utover 60- og 70-tallet, ble det etterhvert nødvendig å innhente foreldrenes samtykke før man utførte svineriet. Det kalles “Parental consent”. Og det foregår slik at moren som er halvt i svime etter fødselen (og bedøvet) får stukket et skjema opp under nesen mens legen sier “Your son need to be circumcised, sign here please”. Også undertegner de som regel, dessverre.
Men på 80-tallet var det en del amerikanere som begynte å stille spørsmålstegn ved dette, og en hel del anti-omskjærings organisasjoner poppet opp. Legene som tjente penger som gress på å omskjære guttebarn, opprettet tilsvarende Pro-circumcision (for omskjæring) organisasjoner, for å reklamere for alle inngrepets fortreffeligheter (uten å nevne at legene selv tjener hele 300 dollar pr. forhud de skjærer vekk). De ivrigste pro-circumcision legene, er forresten de som selv er av jødisk opprinnelse.
Så i 1986 var det over 90% av alle guttebarn som ble omskåret rutinemessig. I dag er tallene nede på ca 51%, fordi flere og flere sier nei til galskapen. Men det går langsomt fremover.
Vel, det var USA’s omskjæringshistorie i veldig kort oppsummering. Forøvrig er USA-argumentet et av de vanligste i debatten. “De gjør det jo i USA, så da må det jo være bra” eller “I USA omskjæres alle guttebarn, fordi det er bra”.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 13th 2010 at 9:12 pm
Vel, det lille jeg har hørt er at den er overflødig, og ikke skal merkes ang følsomhet..Men jeg skal verken krangle eller si noe på det, siden jeg ikke har lest meg opp på det=)
Svar:
Humm, det var det jeg tenkte meg. At noen har sagt noe sånt, men hvem sa det da? Det er ingen leger med respekt for seg selv som vil si noe sånt. For man har jo fullstendig dokumentert forhudens funksjon og egenskaper i medisinen, selv om det kanskje har gått jøder og muslimer hus forbi. Det ble til og med publisert i det prestisjetunge medisinske tidsskriftet Lancet i 1996, samt British Journal of Urology, en studie signert “Taylor et al” (betyr at Dr. John Taylor ledet gruppen med forskere). Her er link om du vil lese deg opp: http://www.cirp.org/library/anatomy/taylor/ men det er tung medisinsk engelsk, så stol på meg. Gi linken din til de som har sagt at forhuden er overflødig.
Bortsett fra at du var litt feilinformert, er vi vel enige tror jeg
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 13th 2010 at 10:33 pm
Vel, nøyaktig hvem som har sagt det og hvilken yrke de har tilhørt klarer jeg overhodet ikke å huske.. Bare at jeg har fått denne infoe inn, og noen som har sagt fordelene hygienisk ved dette.. Javisst er vi enige, har ikke lest artikkelen, fordi jeg er ikke såå god på engelsk og trenger litt tid på den ja..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 14th 2010 at 1:29 am
Man har beregnet at I USA dør over 100 guttebabyer hvert år på grunn av komplikasjoner av omskjæring.
http://bit.ly/9UP6Bt
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 14th 2010 at 1:49 am
Hei Sigrun
Det er såpass som 100 guttebabyer ja? Det er ille.
Omskjæring blir jo utført i den hensikt å delvis ødelegge kjønnsorganer, men ikke så mye at de ikke kan brukes. For de skal jo kunne brukes til forplanting.
Jeg har lest et sted at mellom 5% og 15% av alle omskjæringer er “mislykkede” (botched), i mer eller mindre grad; slik at guttenes peniser blir helt eller delvis ødelagte, og ikke egner seg til bruk.
Men slikt blir veldig underrapportert i USA av en eller annen obskur grunn. Som regel blir det rapportert som “hemorrahge”, altså blødninger uten å oppgi noen spesifikk grunn til at gutten begynte å blø.
Når man tenker på hvor mange guttebarn som blir omskåret hvert år, så blir antall ødelagte peniser høyt. Og de 100 dødsfallene du nevner er nok bare toppen av isfjellet, dessverre.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 14th 2010 at 6:45 am
Burde forbudet mot kjønnslemlestede også utvides til å omfatte selvlemlestelse? Piercing?
Ingen kan fortelle meg at påvirkning fra media, moter og annet fanteri rettferdiggjør hverken piercing, tattoveringer, neseoperasoner eller annet tull noe mer eller mindre enn religion. Frivillig? Før noe gjøres frivillig bør i det minste vedkommende ha bevist evne til selvstendige tanker og meninger.
Personlig stil?
Kroppskunst?
Visvas og massesugjesjon!
Sitate fra Life of Brian:
-You are all individuals! (Brian)
-Yes, we are all individuals! (The crowd)
Svar:
Hei Peder. Du insinuerer at mennesket er et flokkdyr og er lett å lede. Det kan jo være noe i det ja. Det forklarer jo hvorfor arven etter Abraham, de tre religionene kristendom, jødedom og islam har så fryktelig mange tilhengere, de fleste er riktignok født inn i og hjernevasket med morsmelka. Men allikevel.
Også nevner du det dette med moter og tull og tøys, som sprer seg som en farsott. Du har nok rett i at dette rammer de som er mest tomhodede, at de ikke klarer å tenke egne selvstendige tanker, men bare lar seg rive med.
Men det er jo en viss forskjell på piercing og lemlestelse da. Piercinger kan jo som regel fjernes igjen, om man ombestemmer seg. Og så vidt jeg vet har det aldri blitt påtvunget noen i vesten. Men enkelte steder i Afrika, Asia og sør amerika er det verre. Der kan de jo ha trestykker gjennom nese, haka, ører og kjønnsorganer etc. Det er ikke bra.
Nåvel, vi er i allefall ikke så uenige.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 14th 2010 at 3:39 pm
Ja, dette var i sannhet en meget fyldig og innholdsrik svarkommentar. Og ja, vi har ingen problemer med å innse at omskjæringen også i “God’s Own Country” også har oppstått i en moralsk-relgiøs setting. Ble ellers litt overrasket over at man også der i begynnelse anså omskjæring av jenter som noe positivt. Akk ja. Man lærer noe hele tiden.
Svar:
Noe sier meg Dag Eigil, at du som en meget klok mann allerede var klar over dette moral hysteriet i “God’s Own Country” og hvordan omskjæring kunne bli til en ny farsott i det 19. århundre, men det er fint om jeg lærte deg noe nytt. Forøvrig så utviklet denne farsotten seg paralellt i Canada, England, New Zealand og Australia, hvor det viktorianske moral hysteriet var sterkest. I de andre landene tok man etterhvert til vettet, så fra 1940 tallet falt antall rutineomskårede.
Jeg får vel utdype dette med omskjæring av jenter da. Leger i USA foreslo at jentenes klitoris skulle skjæres vekk, ikke bare fordi man trodde jenter onanerte (for dette var jo i viktoria tiden og da var det jo nesten bare menn som hadde seksual drift), men også fordi de trodde klitoris var årsaken til hysteri og kvinnesykdommer. Men de gjorde den “feilen”, at de forelo at jentene ikke skulle omskjæres før de var minst 3 år, og det viste seg at jentene ble umulige og villstyrelige og sånn når de forsøkte å skjære vekk deres klitoris. Noen bedøvelse har det aldri vært snakk om når det gjelder omskjæring heller for på midten av 1800 tallet ble det lansert en teori blant legestanden i USA om at barn egentlig er primitive dyr, og således ikke kan føle smerte eller tenke før de blir mennesker i fem års alderen. Og at barnet kun har reflekser og instinkter, som dyr.
Nåvel, vil bare legge til at pga den samme ideen om at småbarn = dyr, har man også utført groteske eksperimenter på spedbarn i USA. Selvfølgelig uten bedøvelse. Og da kan man vel tenke seg hva slags eksperimenter man har utført på dyr, når de til og med kunne få seg til å torturere forsvarsløse babyer.
Det er jo ren og skjær galskap…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 22nd 2010 at 9:56 am
Hei Snillfant!
Veldig viktig tema du tar opp her.
Er heilt einig med deg i at omskjæring på guttebarn skulle ha vore forbudt …..Det minste vi kan gjere er iallefall å forby det i Norge.
Når eg leser det dokke har snakka om i kommentarane/svara så blir eg heilt forfæra ….var ikkje klar over at det var så mangen som døde eller blei livsvarig skada av dette…..fyameg
Ein skal ikkje tukle med Guds skaparverk på dette viset…..ikkje bra….og når til og med Koranen fastslår det så ……ja…..
Tenk at noko so logisk og fornuftig som å la vær av å lemleste skal skape relgionsstrid……at ikkje muslimar og jødar (og USA) skjønnar dette sjølv er ufatteleg rett og slett.
Flott du tar dette fram i lyset.
mvh nøkkerosa
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 23rd 2010 at 7:27 pm
Til Nøkkerosa
Fint at du likte innlegget mitt. Jeg har i mange år irritert meg over denne dobbeltmoralen og hykleriet. Snakker om likestilling, her forbyr våre politikere kjønnslemlestele av jenter, samtidig som de vedtar å prioritere kjønnslemlestelse av gutter på sykehus for “minoritetene”. Mange leger har siden 90 tallet reagert sterkt på dette, og særlig Professor i medisinsk etikk, Jan Helge Solbakk som skrev en artikkel om hykleriet i Dagens Medisin.
Var til og med en overlege ved Ullevål som for omlag 10 år siden fikk sparken fordi han nektet å kjønnslemleste gutter, og en del sykepleiere har også nektet å bistå slikt svineri. Og de blir også truet med sparken. Men de har jo helt rett, det er jo helt idiotisk at sykehus skal prioritere å utføre mutilerende religiøse ritualer, når de heller burde tenke på å hjelpe pasienter som trenger det.
Du har rett, en skal ikke tukle med naturen, eh “Guds skaperverk” som du kaller det. Selv er jeg ikke kristen.
Det at muslimer og jøder etc ikke forstår det, kommer av sosiologiske og kulturelle faktorer. Man tror at tradisjoner kommer foran alt, og dermed blir de ikke gjenstand for logisk og rasjonell tenkning. For om man stiller spørsmålstegn ved dette, så får man bare til svar at “Gud (Jahve) har befalt det” eller at “det er Allahs vilje” og sånt.
Om jeg ikke har misforstått totalt, så tror jeg at du og jeg er enige om ganske mye.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 23rd 2010 at 9:32 pm
Snillfant!
Eg finner omskjæring heilt forkasteleg! Det er som du seier noko “svineri” som normalt oppgåande mennesker (høgt utdanna doktorar og sjukepleiarar med bla Etikk som bakgrunnsfag?)Aldri burde ha utført på Norske sjukehus.
Eg kan faktisk ikkje fatte at det faktisk blir gjort med lova i hand……var heller ikkje klar over at dei fekk det utført gratis, men ser du skriver det…..sprøtt!
Eg er ikkje kristen om du trudde det….hehe…..men ein Skapar trur eg på (men den er so innfløkt at eg ikkje forstår den heilt
(og den heiter iallefall verken Jahve eller Allah…egentleg ikkje Gud heller…..men dei fleste brukar “Gudsbegepet”…så sånn sett enklast å bruke)
Litt morrsomt at du har kome fram til same “konklusjon” som meg angåande (3)”einigheita” vår….trur ikkje du er heilt på bærtur der……hehe
Svar:
Hei Nøkkerosa. Takk for god kommentar.
Det er forresten en pussig tilfeldighet at jeg kommer inn på ditt område denne gangen, om myndighetene og vitenskapen som misbruker sin tillit til å begå urett mot mennesker. Men det skjer jo daglig overalt, og det er best å bli obs på det. Det dumme er jo at man ikke kan stole på hverken vitenskapen eller myndighetene. De med sitt overformynderi tar jo oftere feil avgjørelser enn de riktige.
Uten å begynne å ramse opp alt fra gentukling til svineinfluensavaksine nå, så tror jeg at vi skal konkludere med at vi er sikkert enige om det meste, også om treenigheta og alt annet. Det er en kraft (både maskulin og feminin) der ute, og ikke en gammel mann med langt skjegg som sitter på en sky og skuler ned på oss syndige mennesker.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 23rd 2010 at 9:56 pm
Omskjæring er bare så barbarisk og ekkelt at det er bare kvalmende…Tortur kaller jeg omskjæring, for det er det det er, intet annet slik jeg ser det…
Svar:
Ugh, du har talt. Og jeg er så enig, så enig.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 18th 2010 at 2:51 pm
Hmmm, nå har jo jeg levd i den tro at forhuden på guttens penis ikke har særlig funksjon annet enn til å samle bakterier og smuss under, men etter det du skriver, er dette ikke korrekt…? -Den har også funksjon som erogen sone, faktisk? DET visste jeg ikke, altså. Men når jeg tenker meg om så…. hmmm, jo, dette er tydeligvis et følsomt område…!
Omskjæringen av jenter har jeg alltid sett på som en bestialsk og syk handling som ødelegger all seksuell nytelse for jentene, i tillegg til at inngrepet i seg selv er grusomt smertefullt. (Grøsser bare jeg tenker på det!!)
Rart jødene ikke har reagert før hvis omskjæringen av gutter faktisk kan forringe deres seksuelle nytelse med så mye som 60%. Mannfolk, som stort sett er det som har tenkt ut sånne regler, bruker jo å sørge for at DERES rettigheter ikke lider noen nød…!!
Så hva mener jeg? La folk få ha underlivet sitt for seg selv til de blir store nok til evt. å ønske et slikt inngrep selv!! -Etter fylte 18 år! (Hvis det da ikke er medisinske grunner til at forhuden må snittes litt, -det er jo enkelte som fra naturens side har for trang forhud, og da er det klart noe må gjøres.)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 23rd 2010 at 1:18 am
Hei mairmog
Takk for kommentar
Ja, den myten har nok vært ganske utbredt av diverse grunner som jeg har nevnt i svar til andre, og særlig i land der det er vanlig å skjære den vekk. Jeg har jo selv i sin tid trodd på det tøvet, helt til jeg “våkna opp”.
Men forhuden er faktisk til bl.a. å beskytte mot bakterier og smuss og støv, og for å holde glans ren. På samme måte som at kvinner har kjønnslepper for at de ikke skal få all mulig dritt på ømfintelige områder.
De som er omskårede de må jo enten vaske seg hele tiden, eller så må de børste av støvet og dritten som har samlet seg opp før de skal ha samleie. I tillegg så er forhuden mannens erogene sone og er faktisk veldig “versatile” for å bruke et engelsk ord.
Jødene stakkar, har stort sett ingen anelse om hva de går glipp av. For de blir omskåret åtte dager gamle, og får således aldri oppleve hva forhuden er til. “det man ikke vet, har man ikke vondt av” sies det, men i dette tilfelle så er det motsatt. De lider veldig under det, særlig når de er nyfødte guttebarn. Sigmund Freud skrev forresten i sine bøker om den jødiske Brit Milah at det var barbarisk og grusomt, og at han hadde overvært sin yngre brors omskjæring og at han aldri hadde kommet over det, og begynte å tenke på at det der også hadde skjedd med ham. Kan skrive side opp og ned om jøder og omskjæring, men jeg stopper der.
Så på den måten er det bestialsk å omskjære, enten det er en jente eller gutt det dreier seg om. Bra du er for kjønnslig integritet, det vil si at hvert og et individ (les: menneske) selv bestemmer over sitt eget underliv og ingen andre.
Men det med snitting av forhuden er også feil. Det er jo fordi vi hadde en viss jødisk professor med etternavn Grünfeld som feilinformerte i stor stil om dette (han ville jo omskjære alle gutter).
Vet ikke om jeg skal gi meg inn på å forklare dette i detalj. Men kort sagt, forhuden er festet til glans helt til guttens begynnende pubertet (alderen når dette skjer varierer veldig). Dette er helt normalt og for å beskytte den, og fordi smågutter ikke skal ha sex. “Phimosis” kaller man denne tilstanden, som nesten alltid går over.
Så “løsner” den og utvider seg og når puberteten er ferdig, så har man en fullt ferdig forhud i de fleste tilfeller. I de få unntakstilfellene så går det fint an å behandle ved bruk av kortison- og steroid kremer.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 12th 2011 at 10:43 am
Sjekk, Christopher Hitchens: Circumcision – He destroys Rabbi Harold Kushner http://www.youtube.com/watch?v=KZTS6iVpSPI
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 23rd 2012 at 5:48 am
Until today, i don’t see the reason why we have to do Circumcision. We can just simply maintain our hygiene. Circumcision is cruel and barbaric!
Regards,
Yustinus Adika
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende